Neste Cayenne blir elektrisk? Porsche varsler stor el-SUV

FORNØYD TOPPSJEF: – Vi planlegger å legge til en ny luksuriøs, helelektrisk SUV-modell til vår attraktive portefølje, uttalte Porsche-sjef Oliver Blume tidligere denne uken.

Porsche feirer rekordtall og annonserer en elektrisk SUV i samme slengen.

Neste generasjons Porsche Macan blir elektrisk, men mandag annonserte bilprodusenten et annet, mer avansert elektrisk SUV-prosjekt.

– Vi planlegger å legge til en ny luksuriøs, helelektrisk SUV-modell til vår attraktive portefølje, sa Porsche-sjef Oliver Blume i en pressemelding.

Den nye elbilen skal bygges i Leipzig i Tyskland.

Rekordtall for Porsche

Til tross for store leveringsproblemer på grunn av covid og halvledere, har Porsche klart å levere over 300.000 biler, og genererer inntekter på 33,1 milliarder euro.

Begge er historisk høye tall for Porsche. Taycan-leveransene alene mer enn doblet seg til 41.296 biler i 2021.

Samtidig har Porsche oppnådd høy lønnsomhet: Porsche AGs driftsresultat for konsernet økte med 27 prosent fra år til år, til 5,3 milliarder euro, til tross for minsket salg på 16 prosent.

Porsche Taycan som powerbank:

Porsche gir og tar

Vektleggingen av luksus og høye fortjenestemarginer peker mot noe som er plassert ganske høyt i Porsches modellhierarki, kanskje til og med over Porsche Cayenne.

Den nye modellen kan også være et elektrisk alternativ til Cayenne, slik Taycan er en nesten direkte erstatter av Panamera.

Nyheten bør ikke være noen overraskelse. Taycan har vært en suksess, Macan er på vei, og en elektrisk erstatter av Boster/Cayman kommer i 2025.  

Porsche Taycan GTS Sport Turismo:

Verdens morsomste elbil akkurat nå

Når den store SUV-en vil komme ble ikke nevnt, men den store elektriske luksusbilplattformen, som skal deles med blant annet Audi, Bentley med flere, er allerede klar, og SUV-segmentet er svært viktig – så det er nok ikke lenge til vi hører mer om denne bilen.

Porsche skriver i samme pressemelding at mer enn 80 prosent av bilparken deres er helelektrisk innen 2030.

Porsche Mission R:

Denne bringer elbil-teknologien et steg videre

Resten blir trolig enda mer førerorienterte forbrenningsmotorer med fossilfrie drivstoff, noe Porsche satser mye på.

Porsche planlegger å begynne å bygge sine egne battericeller – først for racing. De mener dette er avgjørende for å opprettholde en teknologisk fordel.

Vi skal heller ikke glemme at Porsche eier 25 prosent i Rimac, som har en stor stab med teknikere som nettopp forsker på batterier og energi.

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 110 000 andre elbilister!

Les også