Ampera-eiere: Får batteribytte med «nybilgaranti» og lengre rekkevidde

IKKE LIKE IDYLLISK SOM HER: Men i dag kom Opel med ny informasjon som nok vil sukre den bitre pillen de mange norske Ampera-eierne har måttet sluke i det siste.

I dag gikk Opel ut med ny informasjon i «Ampera-e-gate». Nærmere 4000 frustrerte Ampera-eiere loves nå det som ser ut til å være et solid plaster på såret.

I dag gikk Opel ut med ny informasjon i «Ampera-e-gate». Nærmere 4000 frustrerte Ampera-eiere loves nå det som ser ut til å være et solid plaster på såret.

I underkant av 4000 norske eiere av Opel Ampera-e har i sommer fått beskjed om at bilens batteripakke må byttes ut som følge av noen svært få tilfeller av batteribrann i USA.

Dette svært kostbare tiltaket blir satt i verk etter føre-var-prinsippet, selv om Opel-importør Bertel O. Steen ikke har kjennskap til noen tilfeller av batteribrann i bilmodellen i Norge.

Les også: Lanserer trekløver med sju seter og hengerfeste fra 299.900 kroner

Åtte prosent høyere batterikapasitet

I dag la Stein Pettersen, informasjonssjef for Opel og Citröen i Norge, ut nyheter om hva som vil skje videre på Facebook-gruppen Opel Ampera-e i Norge, en lukket gruppe for Ampera-e-eiere og andre som er interessert i bilmodellen.

UT PÅ FACEBOOK: Stein Pettersen, informasjonssjef for Opel hos bilimportør Bertel O. Steen. Foto: Ståle Frydenlund / Elbil.no

Der kom han med nyheter egnet til å sukre de bitre pillene de nylig har måttet svelge.

Pettersen skriver innledningsvis:

«Vi har full forståelse for den frustrasjonen som enkelte gir uttrykk for, men gjennomføringen av en aksjon som inkluderer bytte av nærmere 4000 batterier er opplagt en krevende operasjon.»

Så skriver han at de nå har fått bekreftet to ting:

  • Det nye batteriet får tilsvarende garanti som da bilen var ny: Det vil si 8 år og/eller 160.000 kilometer.
  • De nye batteriene vil være en ny generasjon batterier med 8 prosent høyere kapasitet enn de som skal byttes ut. Det vil gi tilsvarende økt rekkevidde i tråd med gjeldende kjøremønster og temperaturer.

Pettersen skriver videre det jobbes tett med produsent og Opel sentralt for å få på plass en tidslinje for når tilbakekallingene vil finne sted, samt løse andre spørsmål som dukker opp i kjølvannet av prosessen.

Samtidig ber han om forståelse for at Opel ikke kan benytte Facebook-kanalen «til diskusjon av enkeltsaker», før han avslutter innlegget slik:

«Inntil videre ber vi at man fortsatt følger anbefalingene som er gitt i det utsendte brevet – noe som ikke minst inkluderer en oppgradering til nyeste versjon av programvaren.»

Les også: Norges eldste? Møt 100-åringen som gikk ut og kjøpte elbil

Anbefaler parkering utendørs og fraråder lading om natten

Nettopp «det utsendte brevet» han refererer til, har ført til en rekke henvendelser til Elbilforeningens medlemsservice fra frustrerte Ampera-e-eiere som lurer på hvordan brevet skal tolkes og hvilke rettigheter de har.

I brevet fra Opel kunne de lese at:

  • Kundene bør, uavhengig av om de har fått gjennomført den siste programvareoppdateringen, gå tilbake til å lade bilen maksimalt til 90 prosent. Enten ved å bruke funksjonen bakketoppreserve for 2017- og 2018-modeller, eller ved å sette maks ladenivå til 90 prosent for 2019-modellene. Om kunden ikke føler seg komfortabel med å gjøre disse endringene selv, kan de kontakte forhandler for hjelp.
  • I tillegg til dette ber vi kundene om å lade bilen etter hver gang den er brukt, og unngå at rekkevidden faller under 110 km når dette er mulig.
  • Som en ekstra forhåndsregel, vil vi fortsatt anbefale at bilen blir parkert utendørs etter lading, og at man unngår å lade bilen om natten uten tilsyn.

Les også: Nå tilbyr Elbilforeningen markedets beste medlemstilbud på veihjelp

Mange henvendelser til Elbilforeningens medlemsservice

Hvis Ampera-eierne følger disse anbefalingene, medfører det ganske tunge bruksbegrensninger frem til batteriene er byttet ut, og Elbilforeningens medlemsservice undersøker nå de juridiske aspektene ved dette, for eksempel om disse bileierne har rett til kompensasjon og om de kan ha rett til å heve kjøpet.

Eksempelvis skriver et medlem dette til Elbilforeningens medlemsservice:

«Disse anbefalingene gjør det vanskelig å bruke bilen som tiltenkt. I praksis har jeg 200-250 km rekkevidde for daglig bruk, tilsvarende 60 % av full kapasitet (430 km), samt begrensningen på lading om natt/uten tilsyn. Hvordan skal man tolke disse «anbefalingene», og hvilket ansvar tar Opel om bilen tar fyr? Det står «bør», «anbefales», «om mulig» etc.»

Et annet medlem har en annen problemstilling:

«Vi har fått råd (men ikke pålegg) om å parkere utendørs. Det kan bli kostbart for oss som bor i byer. Jeg har fast plass i fellesgarasje i et sameie med mange leiligheter og en svær garasje. Jeg har ikke lyst til å bli uglesett ved å parkere inne. Men ute er det få muligheter. Har vi rett til dekning av parkeringsutgifter?»

Dette medlemmet peker også på ulempen ved å måtte lade på ladestasjon i stedet for på egen lader i fellesgarasje, og lurer på om hen har rett til kompensasjon for dette.

Les også: 10 nye elbiler til under 250.000 kroner

POSITIV: Øyvind Lunde er bilekspert og administrator i Facebook-gruppa for Ampera-e i Norge.

– Innafor

Øyvind Lunde er styremedlem i Norsk elbilforening, men er også en av administratorene i Facebook-gruppa for Ampera-e-eierne i Norge. Han mener kompensasjonen som Opel i dag publiserte flere detaljer om, virker lovende:

– Dette er gode nyheter. Åtte prosent lengre rekkevidde og nye åtte år og/eller 160 000 km batterigaranti gir nok også en boost for Ampera-e på bruktmarkedet.

– Men er det godt nok?

– Full «nybilgaranti» fra dagen du får det nye batteriet og forbedret rekkevidde? Ja, dette er innafor. Amperaen er for øvrig en super bil som har fått mer pepper enn fortjent. Det har vært mye frustrasjon fordi mange fikk bilen sin lovlig sent, og da med prispåslag. Men det er lite feil og god driftssikkerhet, og snart løser det seg med batterier også.

Lunde er også kjent som en av landets ledende bileksperter og er selv eier av en Ampera-e. Han tipper at han og de andre Ampera-eierne vil få nye batterier «medio 2022», altså innen et års tid.

Bransjenettstedet Bilnytt er imidlertid mer pessimistiske, de anslår at det vil kunne ta opp mot to år før siste bil i Norge har fått nytt batteri. (NB: Denne saken krever abonnement.)

Hos Opel-importør Bertel O. Steen har man så langt ikke kommentert Bilnytts tidsestimat for den kommende batteribytteoperasjonen.

Les også: Dobbelt så mange vil ha elbil

Her kan du lese hele innlegget som i dag ble publisert på Facebook-gruppa for Ampera-e i Norge: