Ionity ekspanderer nordover: Åpner første ladestasjon nord for Trondheim
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lave strømpriser i nord sammenlignet i kombinasjon med dyrt drivstoff, vil øke antall elbiler. Det krever flere ladere.
Ionity har åpnet en ny ladestasjon på Namsskogen nord for Trondheim.
– Den nye ladestasjonen er symbolsk viktig, den markerer starten på selskapets ekspansjonsplaner nordover, sier Jan Haugen Ihle.
Nordmannen er regionsdirektør for Ionity i Nord- og Vest-Europa.
– Den nye ladestasjonen utstyres med våre nye 350 kilowattsladere, og vi tilrettelegger med dette for lynrask lading av dagens og morgendagens elbiler, fortsetter Ihle.
Viktig for elbilutbredelsen
Ionity er et av Europas største ladeselskaper innen lynlading, med sine ladere på 350 kilowatt.
Frem til i dag har de hatt 24 stasjoner i Norge med totalt 164 ladepunkter. Alle har vært sør for Trondheim.
I Norge er Ionity fortsatt en av de mindre aktørene.
Til sammenligning har Tesla 5.899 ladepunkter, Eviny 677 lynladepunkter, Recharge 654, Mer 420, Circle K 266 og Kople har 196 lynladepunkter per 2. mars.
Popper opp på populære turistdestinasjoner
I tillegg til den nye ladestasjonen på Namsskogen, åpner Ionity i dag en ny ladestasjon på Valdresporten.
Samtidig bygges det nye Ionity-stasjoner ved Trollveggen, Atlanterhavsveien og i Åndalsnes.
– Vi har store ekspansjonsplaner i Norge og Norden. Vi er veldig glade for at vi er i gang med ladestasjoner ved noen av landets mest trafikkerte turistattraksjoner, sier Ihle.
Store planer i nord
Ionity-sjefen forteller at det planlegges for ladestasjoner så langt nord du kommer i landet, uten å gå inn på eksakt antall og lokasjoner.
– Du skal på sikt kunne kjøre fra helt nord i Norge og gjennom hele Europa bare ved å benytte vår ladeinfrastruktur. I snitt skal det ikke være mer enn 200 kilometer mellom hver ladestasjon.
– Men det å bygge ladestasjoner er en prosess som tar tid, så det er derfor vanskelig å anslå når utbyggingen er ferdig, sier han.
Økt behov
Elbilsalget tar av også i Nord-Norge, og de fleste bilturister fremover vil kjøre elektrisk, ikke minst fordi lave strømpriser i nord sammenlignet med resten av landet i kombinasjon med dyr bensin og diesel, sannsynligvis vil påvirke positivt i elektrisk retning.
For eksempel betaler du en tiendedel av drivstoffkostnadene til en bensin eller dieselbil hvis du lader i Tromsø.
– Enn så lenge er det færre elbileiere i Nord-Norge enn lenger sør i landet. Men det er en del faktorer som garantert vil endre dette i tiden som kommer. Blant annet energiprisene. I tillegg lanseres det stadig flere biler med lang rekkevidde, som derfor er bedre tilpasset både klima og avstandene nordover i landet, sier Ihle.
Ionity har bare 350 kW-ladere og har alltid seks til tolv ladepunkter per stasjon, og som en bærekraftforpliktelse, leveres kun 100 prosent fornybar energi.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!