Ionity ekspanderer nordover: Åpner første ladestasjon nord for Trondheim
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
![](https://elbil.no/content/uploads/2023/03/namsskogan-edited.jpg)
Lave strømpriser i nord sammenlignet i kombinasjon med dyrt drivstoff, vil øke antall elbiler. Det krever flere ladere.
Ionity har åpnet en ny ladestasjon på Namsskogen nord for Trondheim.
– Den nye ladestasjonen er symbolsk viktig, den markerer starten på selskapets ekspansjonsplaner nordover, sier Jan Haugen Ihle.
Nordmannen er regionsdirektør for Ionity i Nord- og Vest-Europa.
– Den nye ladestasjonen utstyres med våre nye 350 kilowattsladere, og vi tilrettelegger med dette for lynrask lading av dagens og morgendagens elbiler, fortsetter Ihle.
![](https://elbil.no/content/uploads/2023/03/Jan-Haugen-Ihle-edited-scaled.jpg)
Viktig for elbilutbredelsen
Ionity er et av Europas største ladeselskaper innen lynlading, med sine ladere på 350 kilowatt.
Frem til i dag har de hatt 24 stasjoner i Norge med totalt 164 ladepunkter. Alle har vært sør for Trondheim.
I Norge er Ionity fortsatt en av de mindre aktørene.
Til sammenligning har Tesla 5.899 ladepunkter, Eviny 677 lynladepunkter, Recharge 654, Mer 420, Circle K 266 og Kople har 196 lynladepunkter per 2. mars.
Popper opp på populære turistdestinasjoner
I tillegg til den nye ladestasjonen på Namsskogen, åpner Ionity i dag en ny ladestasjon på Valdresporten.
Samtidig bygges det nye Ionity-stasjoner ved Trollveggen, Atlanterhavsveien og i Åndalsnes.
– Vi har store ekspansjonsplaner i Norge og Norden. Vi er veldig glade for at vi er i gang med ladestasjoner ved noen av landets mest trafikkerte turistattraksjoner, sier Ihle.
Store planer i nord
Ionity-sjefen forteller at det planlegges for ladestasjoner så langt nord du kommer i landet, uten å gå inn på eksakt antall og lokasjoner.
– Du skal på sikt kunne kjøre fra helt nord i Norge og gjennom hele Europa bare ved å benytte vår ladeinfrastruktur. I snitt skal det ikke være mer enn 200 kilometer mellom hver ladestasjon.
– Men det å bygge ladestasjoner er en prosess som tar tid, så det er derfor vanskelig å anslå når utbyggingen er ferdig, sier han.
Økt behov
Elbilsalget tar av også i Nord-Norge, og de fleste bilturister fremover vil kjøre elektrisk, ikke minst fordi lave strømpriser i nord sammenlignet med resten av landet i kombinasjon med dyr bensin og diesel, sannsynligvis vil påvirke positivt i elektrisk retning.
For eksempel betaler du en tiendedel av drivstoffkostnadene til en bensin eller dieselbil hvis du lader i Tromsø.
– Enn så lenge er det færre elbileiere i Nord-Norge enn lenger sør i landet. Men det er en del faktorer som garantert vil endre dette i tiden som kommer. Blant annet energiprisene. I tillegg lanseres det stadig flere biler med lang rekkevidde, som derfor er bedre tilpasset både klima og avstandene nordover i landet, sier Ihle.
Ionity har bare 350 kW-ladere og har alltid seks til tolv ladepunkter per stasjon, og som en bærekraftforpliktelse, leveres kun 100 prosent fornybar energi.
![Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken](https://elbil.no/content/uploads/2022/06/Illustrasjon_bli-medlem_oppdatert-01-1024x865.png)
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!