Jojo-trikset kan gi raskere hurtiglading når det er kaldt: Slik kan du selv «varme opp» før ladestasjonen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Internett kaller det nå for «jojo-trikset». Vi testet det i kulda i fjor. Se hvordan det gikk med ladehastigheten da vi «pumpet opp» batteriet før lading.
Mange blir skuffet over reell rekkevidde og ladehastighet om vinteren.
Ofte opplever man at rekkevidden går kraftig ned på kalde dager.
Da er det ekstra kjipt å oppleve under halv hastighet av hva bilen skal kunne klare på hurtigladeren også – og av og til enda mindre.
Men det finnes altså et triks du selv kan utføre for å «pumpe opp» ladehastigheten. Vi testet trikset i fjor, og i forrige uke gjorde en amerikansk YouTube-kanal noe liknende, til stor oppmerksomhet.
Mer om begge deler straks, men først litt bakgrunn.
Ta en oppvarmingsøkt
Hovedgrunnen til den generelle differansen i ladefart er at batteriet ikke er ideelt temperert når det skal lades om vinteren.
Jevne hastigheter, selv på motorvei, er ikke nok til å varme opp batteriet tilstrekkelig til at det tar imot lading like raskt som bilprodusentene antyder.
I praksis blir det omtrent som at det er en fordel å varme opp før en treningsøkt.
Raskere med forvarming
Noen elbiler kan starte forvarming av batteriet før du ankommer ladestedet.
Tesla gjør dette automatisk på sine modeller når den anbefaler ladested, og dette funker nå også når Tesla-eierne bruker andre ladestasjoner enn Teslas egne superchargere, men de har ingen manuell funkjson.
Audi, BMW, Porsche, Mercedes, Kia og Hyundai er eksempler på biler som forvarmer dersom du legger inn destinasjon på laderen i navigasjonssystemet.
Men dette kan oppleves litt knotete fordi ikke alle ladere finnes i kartsystemene ennå. Det er ofte også uklart hvilke operatører man får opp. Det er kjedelig dersom du for eksempel har noen foretrukne ladeselskaper.
Og ofte henvises du til ladere som ligger upraktisk til for kjøreruten du har sett for deg.
Ønsker manuell funksjon
Vi har lenge etterlyst et eget forvarmingsvalg på skjermen på alle elbiler, som man kan trykke på 20-30 minutter før ladestopp. Nå har de endelig begynt å komme.
Nio var først ute men både MG, BMW og Mercedes er eksempler på biler som har fått dette i 2023-modellene sine.
Fikk fart på YouTube
Det finnes imidlertid en kjapp og enkel løsning som fungerer for mange modeller, og det er denne metoden som fikk fart på internett i forrige uke.
Det var den amerikanske YouTube-kanalen Out of Spec Reviews som postet denne videoen, som siden har blitt mye delt, blant annet i norske elbil-grupper på sosiale medier:
Her på elbil.no gjorde vi altså et liknende eksperiment i fjor, og videoen vi lagde den gang kan du se øverst i denne artikkelen.
Dersom bilen din har et sportslig kjøreprogram, kan du sette bilen i sport-programmet noen få minutter før du skal lade.
Da optimaliseres de elektriske systemene typisk til å gi maksimal effekt, vel å merke dersom det ikke er veldig kaldt.
Trikset: Å kjøre aktivt før lading
Vi kjørte en Mercedes-EQ EQB, og da vi gjorde denne testen var det en håndfull minusgrader i lufta.
Da er det ikke så mye som skal til for at batteripakken kommer på plussiden.
Skulle batteriet være iskaldt, vil batteristyringssystemet (BMS) uansett beskytte mot unødig slitasje.
Dersom trafikkforholdene tillater det, senker du hastigheten og tar noen kraftige akselerasjoner, selvfølgelig innenfor vegtrafikklovens og fartsgrensenes rammer – og uten at det er til fare eller irritasjon for omgivelsene.
Altså er denne uhøytidelige varianten, for å spare tid ved hurtig- eller lynladeren, helt avhengig av hvor du befinner deg.
Vi oppfordrer absolutt ikke til at dette skal være noe man benytter seg av jevnlig, men det kan fungere som et nyttig triks unntaksvis når det kniper og det kan gjøres forsvarlig.
Det som skjer er at batteritemperaturen da stiger raskere, og bilen tar lettere imot høyere ladehastighet.
Du kan også prøve dette selv om bil din ikke har valgfrie kjøreprogrammer.
I vårt eksempel bruker vi Mercedes-Benz EQB, som har en maksimal ladeeffekt på 100 kW. Vi bruker altså denne bilen som eksempel, til tross for at modellen kan forvarme batteriet ved hjelp av navigasjonssystemet.
Vi plugger den inn med åtte prosent på batteriet. Ladeeffekten havner på 97 kW i løpet av de fem første minuttene, og ladekurven holder seg jevnt høy gjennom hele ladesekvensen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!