Hopp til innhold

Jojo-trikset kan gi raskere hurtiglading når det er kaldt: Slik kan du selv «varme opp» før ladestasjonen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KJEDELIG: Det er ingen som drømmer om lange ladestopp.

Internett kaller det nå for «jojo-trikset». Vi testet det i kulda i fjor. Se hvordan det gikk med ladehastigheten da vi «pumpet opp» batteriet før lading.

Mange blir skuffet over reell rekkevidde og ladehastighet om vinteren.

Ofte opplever man at rekkevidden går kraftig ned på kalde dager.

Da er det ekstra kjipt å oppleve under halv hastighet av hva bilen skal kunne klare på hurtigladeren også – og av og til enda mindre.

Men det finnes altså et triks du selv kan utføre for å «pumpe opp» ladehastigheten. Vi testet trikset i fjor, og i forrige uke gjorde en amerikansk YouTube-kanal noe liknende, til stor oppmerksomhet.

Mer om begge deler straks, men først litt bakgrunn.

SPORT: Det kan «lønne seg» å ha det litt gøy før du ruller inn på lynladeren.

Ta en oppvarmingsøkt

Hovedgrunnen til den generelle differansen i ladefart er at batteriet ikke er ideelt temperert når det skal lades om vinteren.

Jevne hastigheter, selv på motorvei, er ikke nok til å varme opp batteriet tilstrekkelig til at det tar imot lading like raskt som bilprodusentene antyder.

RASK FØR, MIDT PÅ TREET NÅ: Mercedes-Benz EQB har maks ladehastighet på 100 kW, men til gjengjeld ligger den gjerne tett opp mot dette nivået store deler av ladeøkten dersom du hjelper den litt.

I praksis blir det omtrent som at det er en fordel å varme opp før en treningsøkt.

Test av BMW iX1 xDrive 30:

Den billigste BMW-en du kan kjøpe med firehjulstrekk

Raskere med forvarming

Noen elbiler kan starte forvarming av batteriet før du ankommer ladestedet.

Tesla gjør dette automatisk på sine modeller når den anbefaler ladested, og dette funker nå også når Tesla-eierne bruker andre ladestasjoner enn Teslas egne superchargere, men de har ingen manuell funkjson.

MG4 i rimeligere variant:

Norges rimeligste nye elbil … nesten

Audi, BMW, Porsche, Mercedes, Kia og Hyundai er eksempler på biler som forvarmer dersom du legger inn destinasjon på laderen i navigasjonssystemet.

Men dette kan oppleves litt knotete fordi ikke alle ladere finnes i kartsystemene ennå. Det er ofte også uklart hvilke operatører man får opp. Det er kjedelig dersom du for eksempel har noen foretrukne ladeselskaper.

Og ofte henvises du til ladere som ligger upraktisk til for kjøreruten du har sett for deg.

Elbilforeningen med egen nettside for å kartlegge hvor behovet er størst:

Hvor trenger du å gatelade i Oslo?

Ønsker manuell funksjon

Vi har lenge etterlyst et eget forvarmingsvalg på skjermen på alle elbiler, som man kan trykke på 20-30 minutter før ladestopp. Nå har de endelig begynt å komme.

Nio ES8 med etterlengtet oppdatering:

Denne funksjonen bør alle elbiler ha

Nio var først ute men både MG, BMW og Mercedes er eksempler på biler som har fått dette i 2023-modellene sine.

SPEED UP: Gi litt gass og få opp temperaturen på batteriet før du ruller inn på ladestolpen.

Fikk fart på YouTube

Det finnes imidlertid en kjapp og enkel løsning som fungerer for mange modeller, og det er denne metoden som fikk fart på internett i forrige uke.

Det var den amerikanske YouTube-kanalen Out of Spec Reviews som postet denne videoen, som siden har blitt mye delt, blant annet i norske elbil-grupper på sosiale medier:

Her på elbil.no gjorde vi altså et liknende eksperiment i fjor, og videoen vi lagde den gang kan du se øverst i denne artikkelen.

Dersom bilen din har et sportslig kjøreprogram, kan du sette bilen i sport-programmet noen få minutter før du skal lade.

Da optimaliseres de elektriske systemene typisk til å gi maksimal effekt, vel å merke dersom det ikke er veldig kaldt.

Elbilforeningens vintertest 2023 – kuldekammer spesial:

Sjekk hva som skjer når bilene overnatter i 40 minusgrader

Trikset: Å kjøre aktivt før lading

Vi kjørte en Mercedes-EQ EQB, og da vi gjorde denne testen var det en håndfull minusgrader i lufta.

Da er det ikke så mye som skal til for at batteripakken kommer på plussiden.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Derfor bør elbiler flest ha manuell innstilling av forvarming

Skulle batteriet være iskaldt, vil batteristyringssystemet (BMS) uansett beskytte mot unødig slitasje.

Dersom trafikkforholdene tillater det, senker du hastigheten og tar noen kraftige akselerasjoner, selvfølgelig innenfor vegtrafikklovens og fartsgrensenes rammer – og uten at det er til fare eller irritasjon for omgivelsene.

Altså er denne uhøytidelige varianten, for å spare tid ved hurtig- eller lynladeren, helt avhengig av hvor du befinner deg.

Vi oppfordrer absolutt ikke til at dette skal være noe man benytter seg av jevnlig, men det kan fungere som et nyttig triks unntaksvis når det kniper og det kan gjøres forsvarlig.

Det som skjer er at batteritemperaturen da stiger raskere, og bilen tar lettere imot høyere ladehastighet.

Du kan også prøve dette selv om bil din ikke har valgfrie kjøreprogrammer.

I vårt eksempel bruker vi Mercedes-Benz EQB, som har en maksimal ladeeffekt på 100 kW. Vi bruker altså denne bilen som eksempel, til tross for at modellen kan forvarme batteriet ved hjelp av navigasjonssystemet.

Vi plugger den inn med åtte prosent på batteriet. Ladeeffekten havner på 97 kW i løpet av de fem første minuttene, og ladekurven holder seg jevnt høy gjennom hele ladesekvensen.

Elbilforeningens vintertest 2023:

Den lange veien hjem

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også