Hopp til innhold

Volkswagen-gruppen oppgraderer MEB-plattformen: Lader raskere, går lenger, blir sterkere

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

MER POWER: Nå skal enkelte biler på MEB-plattformen wattes opp i form av raskere lading og mer krefter på bakhjula.

Volkswagen-gruppen oppgraderer MEB-plattformen. Det gir seg utslag på flere biler i tiden som kommer.

Volkswagen ID.4, ID.5 og Audi Q4 e-tron får en sterkere og gjerrigere motor bak og dermed også bedre rekkevidde.

Bedre temperaturstyring på batteriet skal også bidra til lenger rekkevidde og raskere lading på firehjulstrekkerne.

Med oppdateringen får de like mye effekt på bakhjulene som Volkswagen ID.7, ID.Buzz i lang type og Cupra Tavascan.

Vi blir sjokkert om samme oppdatering ikke er rett rundt hjørnet også for Skoda Enyaq.

Bedre temperaturstyring

Batteristørrelsen er den samme som før, på 77 kWt netto / 82 brutto, men termisk styring har blitt bedre, noe som tillater ladehastighet opp mot 175 kW og en ladetid på under 28 minutter fra 10-80 prosent dersom du velger Quattro.

Med bakhjulsdrift og samme batteri er ladehastigheten fortsatt som før, bare 135 kW.

Volkswagens frister med kampanjepris på sin elektriske Passat-arvtaker:

Nå kan ID.7 bestilles – dette blir prisen

Nå kan batteriet også forvarmes før lading, dersom du bruker bilens ladeplanlegger i navigasjonen.

I følge Volkswagens pressesjef i Norge skal man også kunne starte oppvarming manuelt manuelt. Det er kjekt, siden navigasjonen ikke alltid er oppdatert på ladestasjonene vi vil besøke.

Ny motor

Den nye motoren har en effekt på 210 kW (286 hk). Tidligere var effekten 150 kW (205 hk) og 350 Nm.

Nå kommer den lengre utgaven av VW ID.Buzz:

Sju seter, større batteri, kraftigere motor

Det vil si at Q4 e-tron 45 får 285 hester og den sprekeste Q4 nå får tallkombinasjonen 55 e-tron quattro, og øker effekten fra 220 kW (299 hk) og 460 Nm til 250 kW og 340 hk).

Akselerasjonen har sunket til 5,4 sekunder på 55 e-tron og toppfarten for alle er nå økt fra 160 til 180 km/t.

Vi kan jo håpe på at det kommer sportsligere 285 hesters bakhjulstrekkere av ID.3 og Cupra Born også.

MER KRAFT OGSÅ PÅ DENNE? Vi må anta at også Enyaq iV RS får mer effekt snart.

Mer utstyr som standard

Det er foreløpig bare Audi som har sluppet detaljerte opplsyninger om utstyr og pris.

Nå er det tydeligvis ikke microchip-mangel mer, for utstyr du måtte vente nærmest i årevis på under pandemien, er standard nå.

Blant annet elektrisk bagasjeromsåpning, MMI navigasjon plus, virtuell cockpit, drive select, fleksibelt bagasjeromsgulv, 4-veis elektrisk korsryggstøtte i forsetene med justeringsmuligheter – og elektrisk justerbare- og oppvarmede sidespeil med projeksjonslys.

Utstyret som nå blir standardutstyr, ville tidligere kostet 54.450 kroner.

VARSLER NYHETER: Vi fikk verdens vageste e-post tidligere denne uka om at ID.4 kommer med nyheter. Det er overraskende om det ikke blir omtrent de samme nyhetene som Audi nettopp har sluppet.

Egen lyd

For de få som savner lyd, kan Audi tilby en helt egen lyd for Q4, både gjennom innvendige og utvendige høyttalere.

Salget av bilen startet allerede 26. september, og den produseres i dag i Zwickau, men vil fra slutten av året også produseres på verdens første CO2-nøytrale bilfabrikk i Brussel.

Det er på denne tiden de første bilene også vil rulle inn i landet.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kan bestilles, mangler målinger

Du kan også bestille nye ID.4 og ID.5, men typegodkjenning foreligger ikke foreløpig.

Det løses ved at kunden signerer et eget skriv i tillegg til kontrakten, med ganske presise indikasjoner på rekkevidde og forbruk.

Produksjonen startet straks og de første bilene skal være i landet mot slutten av året.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også