Hopp til innhold

Audi Q6 e-tron avduket i Norge – se vår videogjennomgang: Slik fremstår Audis teknologiske flaggskip

TEKNOLOGI-TUNG: Audis nye Q6 e-tron er så fullstappet med ny teknologi at Audi selv omtaler den som et teknologisk flaggskip. Sjekk ut videoen for å finne ut hvorfor. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Den er stor, tung og dyr – likevel kan nye Q6 e-tron bli en salgssuksess for Audi i Norge. Bli med på vår sniktitt under norgeslanseringen.

Avdukingen er lagt til det nye salgslokalet til Møller Bil på Jessheim. Praktbygget på 12.000 kvadratmeter med solcelleanlegg på taket og treverk i bærende konstruksjoner, samler Volkswagen, Skoda og Audi under samme tak.

Bygget er ifølge Møller det den eneste bilforhandlerbygget i verden som er sertifisert med energiklasse A og i henhold til EUs miljøsertifiseringsverktøy for bærekraftige bygg, BREEAM.

Da er det kanskje ikke så rart at Audi bruker dette bygget når de skal avduke den nye Q6 e-tron for første gang i Norge.

TOPPMODELLEN: Audi Q6 e-tron kommer til Norge i to utgaver, Q6 og sportsutgaven SQ6 (avbildet). Legg merke til det svarte feltet med e-tron logo nederst på dørkarmene. Designelementet skal indikere at dette er en helelektrisk Audi.

Imponerende rekkevidde

Audi Q6 e-tron har vi skrevet om før, men for dem som ønsker et kjapt gjensyn, er dette høydepunktene:

Verdenspremiere på Audi Q6 e-tron:

Derfor ligger dette an til å bli modellen alle vil ha

Kraftfullt design

Duken dras av, og vi blir presentert for en bil du kan tilgis for å tro at du har sett før. Audi følger slavisk designspråket sitt – du skal ikke være i tvil om hvilken slekt du har med å gjøre.

Den nye såkalte singelframe-grillen til Audi gjør bilen, tro det eller ei, enda mer aggressiv og dominerende i designet enn før.

Storebroren Q8, som er utstilt ved siden av, ser rett og slett snill ut i forhold.

Audi er stolt av sin rally-fortid og trekker gjerne designelementer som brede hofter med tydelige knekker, som en hyllest til den første Audi Quattro-bilen fra 80-tallet.

Men det er de nye Matrix LED-frontlyktene og de digitale OLED-baklyktene som virkelig skiller Q6 fra tidligere e-tron.

For første gang kan de digitale OLED-baklysene kommunisere målrettet med bilens omgivelser (Car-to-X). Nå kan de varsle medtrafikanter om ulykker eller farer langs veien.

I tillegg kan både front- og baklysene programmeres med egne mønstre for å personifisere bilene.

Test av Audi Q4 e-tron 45 Quattro – oppgradert utgave:

På kampanjepris, men er bilen et kupp?

Premium interiør …

Q6 er bygget på den nye Volkswagen-gruppens teknologiplattform for elbiler, Premium Platform Electric (PPE), som også Porsche Macan og den kommende A6 e-tron er bygget på.

Det betyr bedre utnyttelse av plassen med en akselavstand på 289 centimeter, som gir et romsligere interiør.

At det faktisk medfører bedre plass til passasjerene, får vi ta for god fisk foreløpig. Bilen som ble avduket er en preproduksjonsmodell, og vi får pussig nok ikke lov til å sette oss inn i den.

Men etter en kjapp baksete-demonstrasjon fra Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak på 187 cm, virker det ganske troverdig.

Infotainment-systemet er også «se, men ikke røre» på utstillingsbilen.

Generelt kan vi si at kvaliteten uten tvil er premium, med en helt ny buet skjerm som inkluderer et 11,9-tommers instrument-display i tillegg til en 14,5-tommers berøringsskjerm i midten.

Ikke nok med det, passasjeren får også sin egen skjerm der man blant annet kan se film uten å forstyrre sjåføren.

Opplevelsen vår er at dette er klassisk Audi-design – rendyrket og stilfullt uten å være sterilt, med upåklagelig kvalitet.

JUNK IN THE FRUNK: 64 liter ekstra bagasjeplass finner du foran under panseret.

… og premium-pris

Til tross for at den er egentlig lillebroren til Audi Q8, omtales den nye Q6 som teknologiflaggskipet til Audi.

Konsernet omtaler faktisk Q6 som starten på en helt ny generasjon elektriske Audier.

Startprisen er på 759.900 kroner for Q6, og 949.900 for sportsutgaven SQ6.

Ifølge Audi-sjefen inkluderer disse prisene mye ekstrautstyr som standard.

Til sammenligning er startprisen godt under den billigste Porsche Macan (til 876.839 kroner), som Q6 deler plattform med.

De første forhåndsbestilte bilene leveres kundene til høsten, og elbil.no kommer tilbake med en rapport om hvordan Audi Q6 oppleves på veien så fort vi får prøvekjørt den.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også