Avslørt: Her er neste bil ut fra Polestar

ET STYKKE PÅ VEI: Polestar har langt på vei bestemt design og løsninger, og jobber med det tekniske på det som trolig er den endelig versjonen av Precept.

Precept blir ganske så annerledes.

I februar 2020 viste Polestar konseptet Precept, en coupe-formet sedan i omtrent samme omriss og størrelse som en Tesla Model S.

Nå begynner det tydeligvis å nærme seg en premiere for modellen. For da Polestar illustrerte nyheten om et forsknings- og utviklingssenter i England med 500 ansatte, viste de også et bilde av bilen, som antakelig er den endelige versjonen av Precept.

LIKHETER: Likhetene med konseptbilen er der, men de svulmende linjene og åpne glassflatene med kjempelangt glasstak forsvinner.

Men noe er det mulig å hente ut fra teaserbildet. I så måte er det vi ser en liten skuffelse. Den brutale sideprofilen med kraftig innhugg nederst på dørene og svært kraftige bakskjermer er erstattet med en langsgående sideprofil med knekk hele veien.

Polestar viste et råskinn på motorfestival

Hekken ser ut til å få samme profil, men mange av de skarpe kantene og profilene er blitt borte på veien. Det kan selvsagt delvis hentes litt inn igjen, dersom de karakteristiske lampene foran og bak blir med videre.

GANSKE ANNERLEDES: Vi vil nok se en normal kombibakluke på den endelige modellen.

Selvsagt ble ikke konseptets bakhengslede bakdører med videre, og det blir dermed også en vanlig B-stolpe mellom dørene. Speilene blir også av normal type.

Konseptet manglet totalt en bakrute, selv om det er en kombibakluke. Det vil vi neppe se på produksjonsmodellen. Dørhåndtakene blir innfellbare, noe de fleste elbilleverandører i denne prisklassen går for om dagen.

Under kan du se sjefen sjøl, Thomas Ingenlath, ta en skikkelig gjennomgang av konseptbilen:

600 km rekkevidde

Precept er en stor kombi. Akselavstanden på 310 cm mer enn antyder at det blir god plass til både stort batteri og lang rekkevidde.

Polestar 2 med forhjulstrekk: Vil noen ha denne?

Designstudien forteller ingenting om batterikapasitet, drivlinje eller ytelser. Men på et av bildene ser vi gjenstående rekkevidde på 500 kilometer med 80 prosent batterikapasitet tilgjengelig. Det vil i tilfelle bety at rekkevidden ligger i Tesla-land.

60 MIL: På filmen som er lagt ut, ser man dette skjermbildet. Det antyder en rekkevidde på 60 mil, noe som må sies å være et krav for en såpass stor bil som jo innbyr til lange turer. Foto: Polestar

Resirkulert

Naturprodukter som tre og skinn er ut. Nå skal søppeldyngene og havet renskes og gjenbrukes:

Vi ser linbaserte komposittmaterialer i interiørpaneler og seterygger, som både skal gi forbedringer i kvalitet og sparer opp mot 50 prosent i vekt og 80 prosent reduksjon i plastavfall.

Seteoverflatene er 3D-strikket av resirkulerte plastflasker. Man har til og med unngått sømmer for å slippe svinn. Hodestøttene er laget av resirkulert korkvinyl og mattene skal være laget av gjenvunnet fiskegarn.

VEVD PLAST: Til og med sømmer skal være unngått for å spare kvadratmillimeter i sømmer og lignende. Men stilig er det likevel. Foto: Polestar

Polestar følger Tesla tett når det gjelder interiør, også. Den har en 12,5 tommer stor skjerm som instrumentpanel og en 15-tommers stående berøringsskjerm som er basert på Android.

I stedet for den etter hvert velkjente grillen, finner man det produsenten kaller SmartZone. Der finner man sikkerhetssensorer, og førerassistansefunkjoner er samlet bak et transparent panel.

Her krasjer de Polestar 2

Disse får følge av to radarsensorer og et kamera, samt en Lidar-Pod høyt plassert på glasstaket for å scanne omgivelsene ytterligere.

MED LITEN SKRIFT: Fronten skal være full av radarer og sensorer, best illustrert med tekst på dagens konseptbiler.

Dette er en teknologi som foreløpig krever roterende bokser oppå taket, men gir i det minste en pekepinn på hvordan Polestar ser for seg hvordan første generasjons system vil kunne se ut på en produksjonsmodell.

Polestar Precept har også Polestars EyeTrack-system, som via et kamera ser førerens øyebevegelser og avgjør om føreren er ufokusert eller trøtt. Dersom den oppdager unormal oppførsel, kan den varsle med lyd eller ved å senke hastigheten.

Og navnet blir?

Det blir spennende å se om Polestar vil forandre sin navnepolicy etter hvert som modell- og segmentutvalg utvides.

Først kommer det en SUV, og deretter vil kanskje denne sedanen dukke opp som Polestar 4, dersom man fortsetter slik man har gjort til nå.

LES OGSÅ: Nytt konsept fra BYD: Denne skal klare 100 mil

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 95 000 andre elbilister!