Hopp til innhold

7 av 10 har opplevd defekte hurtigladere: – Bensinpumpene virker, hvorfor skal ikke hurtigladerne gjøre det?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KLART FOR HØSTFERIE: – Dette blir neste stresstest for ladebransjen, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

– Vi forutsetter jo at bensinpumpa virker. Så hvorfor skal det være noe annerledes for elbilister? spør Christina Bu, som advarer mot ladekaos i høstferien.

Elbilene dominerer i nybilsalget og nå er det 430.000 elbiler på norske veier. Nå står høstferien står for døra og mange skal ta elbilen på langtur for første gang.

– Ladekøer og defekte ladere burde være en saga blott nå som elbiler er så vanlig i by og bygd. Dessverre er vi ikke der ennå. Men jeg håper at ladebransjen har tatt lærdom etter årets sommer, som enkelte steder ble preget av defekte ladere og lange køer, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

7 av 10 har kommet til defekte ladere

Rekordmange kjørte elbil på ferie i Norge i sommer, viser en undersøkelse Elbilforeningen gjennomførte i august. Innlandet, Vestland og Viken var fylkene flest elbilister ferierte i, og hele 98 prosent benyttet seg av hurtiglading på veien.

Flertallet opplevde å stå i kø for å lade – så mange som 72 prosent – og hele sju av ti hadde opplevd å komme til en lader som ikke virket.

– Ødelagte ladere lager køer, det er enkel logikk. Fortsatt er det et stort behov for utbygging om antallet hurtigladere skal holde tritt med elbilsalget, selv om farten på utbyggingen øker år for år. Men alle må jo virke. Det er uholdbart at ladere er ute av drift i lange perioder midt i travle ferietider, sier Bu.

Arendalsuka: Snart må hele Norge lade – hvordan fikser vi det?

Ladekøer på Dombås og i Lom – mindre på Broklandsheia


Av de som oppga hvor de hadde stått i kø, var Dombås og Lom oftest nevnt. Broklandsheia, som kom veldig høyt opp sommeren 2020, var det færre som svarte.

– Gudbrandsdalen er også et populært feriemål for mange – det er ingen overraskelse. Her trengs det flere hurtigladere, for trykket kommer ikke til å avta i årene som kommer.

Nesten alle vil på ferie med elbilen igjen


Men elbilister mister ikke motet så lett – hele 95 prosent svarte at de drar gjerne på elbilferie igjen.

– Det betyr at høstferien blir neste stresstest for ladebransjen. På vegne av norske elbilister håper jeg at ladebransjen har tatt grep slik at tallet på elbilister som opplever at hurtigladere ikke virker, reduseres betraktelig, sier Christina Bu.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også