Jac EV3: Billig, kompakt kombi på vei til Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå kommer de rimelige elbilene. Jac EV3 kan komme til å koste godt under 200.000 kroner.
De siste årene har elbiler stort sett blitt forbundet med stadig større biler. Jo større jo bedre, later det til.
Vi har riktignok noe å velge i innenfor «Polo»-klassen, men de har vært dyrere enn tilsvarende bensinvarianter – og rekkevidden har vært noe begrenset på flere av dem.
Men nå kommer de rimeligere variantene med bedre rekkevidde i stadig større grad.
Her på elbil.no skrev vi eksempelvis nylig om den knallbillige BYD Seagull, som kanskje kommer til Norge.
Samme importør, RSA, bekrefter nå at de tar inn Jac EV3.
Nye på norske veier
Jac er et helt nytt kinesisk merke her til lands. Vi har akkurat kjørt deres e-JS4. Det kan du lese om under.
Jacs EV3 er en kompakt kombi med runde former og runde lykter. Dette gjør den rett og slett litt retro utseendemessig.
Den er liten, kun fire meter lang, 1,77 meter bred og 1,56 meter høy. Akselavstanden er på 2,6 meter.
Ifølge pressemeldingen som ble sendt ut i forbindelse med fremvisningen, er Jac EV3 designet for å treffe en yngre kjøpergruppe.
Interiøret er ungt og fargerikt med myke materialvalg. Det domineres av en stor, liggende skjerm.
Magert med informasjon
Vi vet ikke hvilken aksel den trekker på, men den får en motor på enten 70 eller 100 kW (95 eller 136 hk) og får et litium-ion fosfatbatteri.
Vi vet heller ikke størrelsen, men det antydes en batteripakke på 50-55 kWt og en rekkevidde på 400, 500 og 600 kilometer – avhengig av kjøreprogram.
Vi antar dette er ifølge den kinesiske standarden CLTC, som er litt snillere enn WLTP, som brukes i Europa.
Vi har magert med informasjon om bilen foreløpig, men den skal ha selvparkering, og vi observerer både sensorer og kamera i front, så regn med full kameraassistanse med fugleperspektiv.
Sjekk videoen under, der vi tester parkeringshjelp hos Jac e-JS4 mot Tesla Model Y.
Noe bilde av baksetet har vi ikke sett, men bagasjerommet virker romslig for klassen, og har 40/60-delt bakseterygg når du trenger mer plass.
Vil passe i Norge
– Dette er en spennende modell vi tror vil passe godt inn i det norske markedet. Denne vil komme til Norge allerede i starten av 2024, sier Havre.
Besøkende på messen i Shanghai kunne også se bilmerkets helt nye elektriske plattform. Denne nye plattformen til Jac kommer i to varianter, med mulighet for både to- og firehjulstrekk.
Dette er en fleksibel og modulær plattform som gjør det mulig å bygge ulike typer elektriske kjøretøy, fra små bybiler til større SUV-er.
I løpet av en toårsperiode planlegger Jac å lansere ytterligere tre biler på den nye plattformen, deriblant to nye SUV-er med firehjulsdrift.
Hvem er står bak Jac?
Jac Motors er en godt etablert aktør på hjemmemarkedet, og satser nå også for fullt i flere europeiske land.
Selskapet ble etablert i 1964 og produserer både personbiler og kommersielle kjøretøy.
De er en av verdens største produsenter av elbiler, og selger over en halv million kjøretøy i året (både elektriske og fossile kjøretøy).