Hopp til innhold

Jac EV3: Billig, kompakt kombi på vei til Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BILLIGBIL: Salgssjef i Jac Norge, Lars Havre, inspiserer bilen de skal ha med hjem til Norge på bilmessen i Shanghai.

Nå kommer de rimelige elbilene. Jac EV3 kan komme til å koste godt under 200.000 kroner.

De siste årene har elbiler stort sett blitt forbundet med stadig større biler. Jo større jo bedre, later det til.

Vi har riktignok noe å velge i innenfor «Polo»-klassen, men de har vært dyrere enn tilsvarende bensinvarianter – og rekkevidden har vært noe begrenset på flere av dem.

Men nå kommer de rimeligere variantene med bedre rekkevidde i stadig større grad.

Her på elbil.no skrev vi eksempelvis nylig om den knallbillige BYD Seagull, som kanskje kommer til Norge.

Superbillige BYD Seagull:

Kan dette bli Norges nye elektriske småbil-favoritt?

Samme importør, RSA, bekrefter nå at de tar inn Jac EV3.

Nye på norske veier

Jac er et helt nytt kinesisk merke her til lands. Vi har akkurat kjørt deres e-JS4. Det kan du lese om under.

Test av Jac e-JS4:

Gjerrig på strømmen, men du ofrer mye

Jacs EV3 er en kompakt kombi med runde former og runde lykter. Dette gjør den rett og slett litt retro utseendemessig.

Den er liten, kun fire meter lang, 1,77 meter bred og 1,56 meter høy. Akselavstanden er på 2,6 meter.

KNAPPELØST: Denne ser langt mer moderne ut inni enn Jac e-JS4. All betjening skjer på den store skjermen. Betjeningen på rattet styrer adaptiv fartsholder, betjening på instrumentpanelet og multimedia.

Ifølge pressemeldingen som ble sendt ut i forbindelse med fremvisningen, er Jac EV3 designet for å treffe en yngre kjøpergruppe.

Interiøret er ungt og fargerikt med myke materialvalg. Det domineres av en stor, liggende skjerm.

Magert med informasjon

Vi vet ikke hvilken aksel den trekker på, men den får en motor på enten 70 eller 100 kW (95 eller 136 hk) og får et litium-ion fosfatbatteri.

Vi vet heller ikke størrelsen, men det antydes en batteripakke på 50-55 kWt og en rekkevidde på 400, 500 og 600 kilometer – avhengig av kjøreprogram.

Vi antar dette er ifølge den kinesiske standarden CLTC, som er litt snillere enn WLTP, som brukes i Europa.

Vi har magert med informasjon om bilen foreløpig, men den skal ha selvparkering, og vi observerer både sensorer og kamera i front, så regn med full kameraassistanse med fugleperspektiv.

Sjekk videoen under, der vi tester parkeringshjelp hos Jac e-JS4 mot Tesla Model Y.

Test av parkeringssensorene til Tesla Model Y etter oppgraderingen:

Fortsatt ganske håpløst

Noe bilde av baksetet har vi ikke sett, men bagasjerommet virker romslig for klassen, og har 40/60-delt bakseterygg når du trenger mer plass.

Vil passe i Norge

– Dette er en spennende modell vi tror vil passe godt inn i det norske markedet. Denne vil komme til Norge allerede i starten av 2024, sier Havre.

Besøkende på messen i Shanghai kunne også se bilmerkets helt nye elektriske plattform. Denne nye plattformen til Jac kommer i to varianter, med mulighet for både to- og firehjulstrekk.

Dette er en fleksibel og modulær plattform som gjør det mulig å bygge ulike typer elektriske kjøretøy, fra små bybiler til større SUV-er.

NY PLATTFORM: Ikke den mest tillitsvekkende modellen, dette her, men den antyder at det kan komme firehjulsdrevne varianter etter hvert.

I løpet av en toårsperiode planlegger Jac å lansere ytterligere tre biler på den nye plattformen, deriblant to nye SUV-er med firehjulsdrift.

Hvem er står bak Jac?

Jac Motors er en godt etablert aktør på hjemmemarkedet, og satser nå også for fullt i flere europeiske land.

Selskapet ble etablert i 1964 og produserer både personbiler og kommersielle kjøretøy.

De er en av verdens største produsenter av elbiler, og selger over en halv million kjøretøy i året (både elektriske og fossile kjøretøy).

BLE VI OVERBEVIST? «Mye for penga» er gjennomgangstonen hos importøren RSA. Jac e-JS4 skal levere på praktisk bruk. Og ja, den er romslig for størrelsen. Video: Rune Nesheim / elbil.no

Les også