Vi har prøvekjørt Nio ET5: Billigere og mer luksuriøs enn Model 3
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vi fikk en time på glattkjøringsbane med Nio ET5. Nok til å føle på hva dette er. Nysgjerrig? Det bør du være …
Dette er en direkte konkurrent til Tesla Model 3, bilen som satte salgsrekord da den kom i 2019.
Og ja, selv om du kanskje er mest hypp på å lese om Nio, må du finne deg i at vi nevner Tesla relativt ofte i denne saken. Vi har gode grunner til det.
En hovedkonkurrent
ET5 er en klassisk sportssedan med nærmest coupé-lignende former. Glatt front, med lavt luftinntak, frontrute som strekker seg sømløst oppover taket og videre mot bagasjeluken, skjulte dørhåndtak etc.
Sett det før?
Det er forståelig at Nio lar seg inspirere av Tesla når de skal yppe seg mot bilen som nærmest har dominert kompaktsedan-segmentet siden 2018.
Kaster du inn i potten firehjulstrekk, 590 kilometer rekkevidde, og trolig over 800 når 150 kWt-batteriet kommer på markedet, hengerfeste med 1.400 kilo hengervekt, bedre støydemping, komfortdetaljer som soft close-dører, duft i klimaanlegget, massasje og mer kraft til lavere pris, bør den ha en sjanse.
Det er Tesla Model 3 Long Range som er den naturlige konkurrenten. ET5 har har 400 kW (490 hk) til disposisjon i Sport+, og skal sende bilen fra 0-100 km/t på fire sekunder blank.
Det er raskere enn Long Range på 4,4 og treigere enn Performance på 3,3.
Prøvesmak på bane
Vi får tilgang på bilen en liten time på en glattkjøringsbane.
Det er både for kort tid og feil omgivelser til å gi et godt bilde på hva denne bilen er. Men vi har kjørt alle de andre modellene fra Nio, og denne har den samme følelsen.
Setene er gode, med nok justeringsmuligheter og bra sittestilling, selv om jeg sitter noe høyere enn jeg ønsker – og utrolig bra sikt fremover.
Skjermen er forholdsvis enkel å navigere i, men trenger litt tilvenning. Man mangler en del informasjon i kjørecomputeren i forhold til de tyske bilmodellene, men i det daglige har du det du trenger.
Kjøremaskin
Dette skal være den sportslige Nio-modellen, og ET5 skal ha 50/50 vektbalanse. Brembo-bremsene er byttet ut mot egne og skal fortsatt stoppe vogna på 33,8 meter fra 100 km/t.
Den har en fin balanse. Frontmotoren skal visstnok trekke mest på vanlig kjøring. Det skal normalt gi bedre stabilitet.
På den svingete og litt glatte tilførselsveiene på glattkjøringsbanen viser den sportslige tendenser med et snev av tailhappy tendenser.
Men rampete blir den aldri. Stabiliseringssystemet porsjonerer ut nøyaktig nok kraft til det grepet man har, uten noe som helst rykk og napp. Bilen holder seg nøytral, kanskje bittelitt overstyrt.
Det gir deg sporty, men sikre kjøreegenskaper.
Personlig skulle jeg ønsket de klinte til med track mode à la Model 3 Performance, der man kan bestemme noe mer på antispinn, regenerering og ikke minst hvilken aksel bilen trekker på.
Hyundai kommer for øvrig med lignende morsomheter på sin Hyundai Ioniq 5 N, og BMW annonserer noe lignende i fremtiden også. Da hadde de virkelig vært på ballen.
Tesla-kopi?
Mye er likt, men lyktedesignen er annerledes og taklinjen noe mer trukket inn, så man unngår froske-looken som Model 3 har rett forfra.
Det er i profil og spesielt bakfra Nio ET5 skiller seg tydeligere ut fra konkurrenten.
Personlig synes jeg Nio lykkes bedre med proporsjonene enn Tesla. ET5 er mer vågale med linjene, og har et noe aggressivt og sportslig uttrykk.
På innsiden fortsetter Tesla-inspirasjonen med rendyrket dashbord fritt for knapper med skjulte luftdyser. Infotainment styres via en midtmontert 12.8 tommer berøringsskjerm.
Det er gledelig å se at føreren får eget digital-display foran rattet. Det føles rett mer riktig å ha essensiell kjøreinformasjonen rett foran seg.
Det er lite som tyder på at de lar seg friste til Yoke-ratt uten hendler også. Gudene vet hva 3 og Y får ved neste facelift.
Intim innvendig
I likhet med det vi opplevde nylig med Nio ET7, er det utstrakt bruk av såkalt «haptex»-stoff, eller syntetisk skinn.
Og med stemningslys både foran og bak er interiøret mindre klinisk og mer imøtekommende enn … ja du vet.
Den store konsollen gjør at den føles mer intim foran også, uten at du får fordelene med doble ladeplater og enorme rom i midtkonsollen.
Voksne får plass i baksetet. Jeg på 189 cm går akkurat klar av baksetet og taket, med mindre jeg tar hodet bakover.
Føttene får ikke plass under forsetet dersom det er i nederste posisjon. Man sitter med høye knær. Følelsen er omtrent identisk med hva man opplever i en Model 3.
Mindre bagasje
Baksetene deles 40/60 uten skiluke. Per i dag har vi ikke mottatt bagasjestørrelse fra Nio, men vi anslår det til å være rundt 400 liter.
Det er ikke noe rom under bagasjerommet og det finnes ingen frunk. Tesla har til sammenligning et enormt rom under gulvet bak og en svær frunk foran.
Sedanbakluke vil nok også begrense bagasjerommet noe for noen, uten at det har skremt Tesla-kjøperne.
Hvorfor Nio ikke har valgt kombiluke er for oss en gåte. De har nemlig en bjelke rett bak hodet på baksetepassasjerene.
Det finnes litt ekstra oppbevaring under bagasjegulvet med plass til en ladekabel. Småbarnsfamilier som trenger å frakte barnevogn i tillegg til litt bagasje, vil nok slite litt med Nio ET5.
Hva som blir tillatt taklast har vi heller ikke fått bekreftet fra Nio.
Elektrisk tilhengerfeste, som går helt inn og ut av seg selv, er tilleggsutstyr og koster 9800 kroner.
Maksimal slepekapasitet er inntil 1400 kilo. Det vil holde for mange.
Etterlengtet komfort?
Nio har uten tvil naglet designen og premium-følelsen, både utvendig og innvendig.
Uten at vi kan konkludere etter den lille kjøringa på banen, virker det som om man får langt bedre fjæringskomfort og støydemping, noe Tesla-eierne ikke er bortskjemt med.
Ny måte å kjøpe bil på
Nio har gått for en litt utradisjonell salgsmodell. De vil aller helst at du kjøper bilen og leier batteriet.
Denne bilen koster 436.000 kroner. Det lille batteriet (75 kWt), koster 1.399 kroner i måneden å leie. Det store (100 kWt) koster 1.999.
Uansett hvilket abonnement du velger, får du 200 kWt strøm hver måned og to gratis batteribytter, men det kjøres tidvis kampanjer med mer lading inkludert.
Lade kjapt – eller utrolig sakte
Bytteprosessen tok cirka sju minutter for et batteri ferdigladet til 90 prosent da vi testet med Nio ES8. Se videoen under.
Kvoten brukes på batteribyttestasjonene, på Nios eget ladenettverk i forbindelse med stasjonene og hos Nios samarbeidspartnere.
Nesten samtlige kjøpere så langt har gått for denne modellen.
Du kan også kjøpe bil og batteri. Da betaler du 90.000 kroner ekstra for det lille batteriet og 160.000 for det store.
Nio ET5 kan lades på hurtigladere med inntil 140 kW effekt på det minste batteriet (75 kWt) og 126 på det store (100 kWt)
Det vil du helst unngå. Sjekk videoen av EL7 under, der vi lader bilen med det største batteriet. Hjemme lader du med opp til 11 kW.
Potensielt gunstig kjøp
ET 5 har et stort fargeutvalg, både utvendig og innvendig. Tre av fargene er spesielle for modellene. Du får fire farger uten ekstra tillegg i prisen.
Tre av de fire innvendige valgene er også gratis. Og det merkelige grønne fargevalget til 4.000 kroner vil du neppe ha.
Men her er flere ting som kan dra opp prisen med noen tusenlapper:
- De fem spesialfargene koster 12.000 kroner
- 20-tommers hjul koster 8.000 kroner
- Ved kjøp av det største batteriet og det dyreste ekstrautstyret, havner bilen på 616.000 kroner.
Det er fortsatt ikke sjokkerende mye høyere enn hovedkonkurrenten. Tilsvarende Tesla Model 3 Long Range vil koste 583.000 kroner og Performance 636.240 kroner.
Vi kommer tilbake med en fullverdig test av Nio ET5 om en måneds tid.