Hopp til innhold

Duelltest: BMW i4 40 eDrive vs. BMW iX3 eDrive Billigste vei til BMW

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LUKSUS FOR LOMMEPENGER: Men ser vi på salgstallene vil ikke særlig mange nordmenn ha disse to BMW-modellene. Foto: Rune Nesheim / elbil.no

Akkurat nå er disse to de billigste alternativene inn i den elektriske BMW-verdenen. Men én ting stopper nordmenn fra å kjøpe dem. Hva går de glipp av?

BMW i4 har vært en knallsuksess for BMW. De startet med toppversjonen xDrive M50. Her får du ytelser selv en M4 får svett toppakning av, til en pris som må sies å være latterlig lav i BMW-sammenheng.

Ikke rart det lukter svidd av ordrebøkene. Les separat-testen av denne modellen i lenka under.

Test: BMW i4 M50

Verdens beste ventepølse

BMW versus BMW

Men for de som ikke MÅ ha en akselerasjon på 3,9 sekunder, kan bakhjulstrekkeren i4 40 eDrive være vel så interessant.

Den byr kanskje til og med på mer at den ekte BMW-følelsen.

Men så har du iX3 også. Det var den første elektriske SUV-en fra BMW. Den har havnet totalt i skyggen av den større iX, men gir deg mer av klassisk BMW.

Den største grunnen til at begge disse bilene er forholdsvis sjeldne å se på norske veier, er at de bare drar på bakhjulene.

TYPISK BMW: Begge modellene finnes som fossile alternativer som har eksistert noen år. Dette kan være gode valg for dem som mener BMW har tøyd strikken for langt på designen med iX.

For ellers er det vanskelig å forklare et salg på magre 2.941 iX3, og latterlig lave 113 solgte eksemplarer av i4.

Akkurat det siste tallet kan også skyldes leveringsproblemer, selv om det er et utvalg på Finn.no.

Men det er uansett lavt i forhold til i4 M50 som har solgt 1.423, og iX med 5.044 solgte eksemplarer, inkludert M60.

Som en kuriositet kan vi ta med i3, som har solgt 29.172 siden 2014.

Test av BMW i3 120Ah: Denne lukter på 300 kilometer

NY SKJERM: Den nye skjermen gir et overraskende høyt løft for den ellers tradisjonelle innredningen.

Klassisk, men nytt

Vi starter med i4. For en gangs skyld er ikke testbilen pepret til det ugjenkjennelige av ekstrautstyr.

Joda, den har M-Sport-optikk som får den til å se identisk ut som M50, men med 18-tommers felger, uten panoramatak og med helmanuelle stoler, justerbare i alle retninger.

Til og med egen jekk for tilt i fremkant og variable sidestøtter i ryggen.

LEKKERT: Man må ikke ha skinn. Standardstolene i Alcantara er minst like bra.
FORENKLET: Klimaanlegget og knappene for forhåndsvalg er borte.

Interiøret er nesten som før, men med BMWs kurvede skjerm fra iX. Den styres av berøring, hjul på midtkonsollen eller gestikulering.

Den har også head up-display, og akkurat det ekstrautstyret er det verdt å koste på seg. Da får du nemlig scrolling av radiokanalene rett på frontruta også.

Selv billigste utstyrsnivå gir deg premiumfølelsen og komforten man forventer i BMW.

GAMLING: Små skjermer blir forbausende fort gammeldags. Ellers har bilen alt du måtte ønske av lukus, kanskje også verdens beste head-up display.

Vi mangler selvkjøringsfunksjonen, men det er egentlig et minimalt savn.

Mangelen av drift og litt vekt foran, gir noe mer av den autentiske BMW-følelsen, både når veien er snorrett og når den begynner å krølle på seg. Den er rett og slett morsom bak rattet.

SOM FOSSILT: BMW-eiere kjenner seg umiddelbart igjen.

iX3 har ikke fått den buede skjermen. Egentlig er den lik fossilbilen innvendig, bortsett fra noen blå detaljer. Det oser kvalitet, men den virker plutselig noe gammeldags.

Men den kjører bra og du sitter usedvanlig godt. Vi har tidligere også hatt den med på hardtest i Nord-Norge, og den ble fort test-teamets favoritt.

SOM FØR: Du har gammelt skjermoppsett som betjenes best fra hjulet i konsollen. Men du har både berøringsskjerm og bevegelsesfunksjoner også.

Den 2,2 tonn tunge bilen ligger trygt og tillitsvekkende på veien, men skjuler samtidig vekten godt.

Det er kun når man klemmer gassen i bunn at man blir minnet om at denne bilen, med sine 210 kW (286 hk) og 400 Nm er svakere enn duellanten, som stiller med 250 kW (340 hk) og 430 Nm i dreiemoment.

GJØR DØREN HØY: Innlasting er ikke det største problemet i noen av bilene.

Plass

Det er her, på innvendige løsninger, at de to bilene virkelig skiller lag.

Baksetet i i4 er kritisk dårlig dersom det sitter lange foran. Den diskvalifiserer nesten som familiebil.

Voksne som sitter bak får dårlig takhøyde og manko på plass til både føtter og knær.

Begge bilene sliter med en mellomakseltunnel, en arv fra fossilbilen.

FINT MEN TRANGT: Skal du bruke i4 som familiebil må du teste det først. Innvendig størrelse er bilen største ulempe.

Heldigvis har i4 en stor kombiluke som gir enkel tilgang til bagasjerommet på 470 liter.

Her har du både skiluke og rom til kabel under gulvet, men ingen frunk foran.

BEDRE: Man sitter høyere og det er bedre plass til både folk og barneseter.

Alt dette er bedre i iX3.

Seteryggene i baksetet er justerbare og man har det romslig. Hele 510 liter under hattehylla. Også her skiluke, et fint kabelrom og overraskende nok ingen frunk, selv om det er romslig plass under plastlokket foran.

Må du derimot trekke henger, blir du litt skuffet i iX3, for her kan du bare trekke 750 kilo, mot 1.600 for i4.

LETTLASTET: i4 byr på et stort og praktisk bagasjerom.
TREDELT: Begge bilene har 40/20/40 deling av bakseteryggen. Her kan du også se hvor mye ryggvinkelen kan justeres.

Fokus på energi

BMW har valgt forholdsvis moderate batteripakker til i4 og iX3 – og faktisk minst i den største bilen. I4 har 80,7 kWt til bruk, mens iX3 bare har 74.

Det betyr ikke nødvendigvis at de går kort.

BMW i4 har en oppgitt rekkevidde mellom 493 og 590 kilometer, avhengig av utstyr.

Forbruket er oppgitt til mellom 1,61 og 1,91 kWt på mila, ikke spesielt bra for den to tonn tunge bilen, og mye av differansen går på valg av felger, dekk og styling.

Vi har heldigvis målt et langt snillere forbruk gjennom vår testrute. Faktisk imponerer den der.

Vi ender på småpene 1,39 kWt på mila, og det beste er at vi klarte nesten det samme i konstant 100 km/t også, 1,4 blank. Det gir 58 mil rekkevidde på motorvei!

Plutselig var strømmen billigere:

Har selskapene tenkt å skru ned hurtiglade-prisene igjen?

iX3

iX3 har en oppgitt rekkevidde mellom 450 og 453 kilometer, avhengig av utstyr. Oppgitt forbruk er oppgitt til mellom 1,89 og 1,90 kWt på mila.

Vi har også her heldigvis klart langt snillere forbruk.

Faktisk imponerer også iX3. Vi ender på 1,58 kWt på mila, og da er gjennomsnittsfarten noe høyere. 1,72 kWt på mila i konstant 100 km/t på motorvei er heller ikke avskrekkende, og langt under oppgitt forbruk!

Lader passe

i4 kan lade opp til 205 kW under ideelle forhold, men vi har ikke mulighet til å teste ladehastigheten på lynlader over 200 kW under testperioden.

Men testen på 150 kW-lader viser at det ikke er lenge man har potensialet til å lade fullt. Det er bare helt i begynnelsen.

Men den gir en gjennomsnittlig ladeeffekt på 99,1 kW fra 4-80 prosent.

iX3 lader derimot maks 150. Vi så maks 145. Ladeøkta gir et snitt fra 10-80 prosent på 94,3 kW, så den holder tempoet oppe hele veien.

Gode kjøp

I4 starter på 513.000 kroner. M Sport, med utstyret vi har, koster 542.500.

BMW iX3 har 100.000 kroner høyere startpris. Med Charged Plus-pakka for 46.000 kroner, får man også en haug med utstyr man vil ha.

BMW i4 40 eDrive byr på bedre kjøreegenskaper, mer kjøreglede, lenger rekkevidde og mer hengervekt, mens iX3 eDrive tilbyr høyere innsteg, men fortsatt sportslig sittestilling, plassen du trenger og fortsatt ok hengervekt.

Firehjulsdriften er kun noe du vil savne på skikkelig snøvær, og selv da oppfører disse bilene seg eksemplarisk … hvis det er det du vil.

Oppsummert: BMW i4 40

Pluss

  • Fantastisk bak rattet
  • Bra tilgjengelig bagasjerom
  • Føler premium i alle detaljer, som f.eks lys.

Minus

  • Trangt baksete skremmer kunder
  • Overkommelig prisdifferanse opp til M50 gjør at man velger firehjulsdrift i stedet
  • Utstyr koster flesk

Oppsummert: BMW iX3 eDrive

Pluss

  • Mye plass
  • God kjørekomfort
  • Hyggelig pris til å være BMW

Minus

  • Latterlig lav tillatt hengervekt
  • Mer krefter hadde ikke skadet
  • Føles litt umoderne

Sjekk nye bilder og norske priser på BMW iX1:

Blir dette BMWs neste bestselger?

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også