Hopp til innhold

Plutselig var strømmen billigere: Har selskapene tenkt å skru ned hurtiglade-prisene igjen?

WHAT GOES UP … Must come down. Eller gjelder ikke dette for hurtigladeprisene nå som strømprisene ser ut til å være på vei ned igjen? Vi har sjekket med ladeselskapene. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Ladeselskapene var raske med å skru prisene opp da strømkrisen sto på som verst. Hva gjør de nå? Vi har sjekket.

Fredag var strømmen rekordbillig. Ingen steder i landet skulle strømmen koste mer enn 6,5 øre per kilowattime. Og snittprisen i Norge ville ligge på 2,01 øre per kilowattime, meldte NRK.

Så hva skjer da med prisene på hurtiglading? Vi sendte e-post til de største ladeselskapene fredag, samme dag som strømprisene var rekordlave – og spurte om de har glemt å skru ned ladeprisen igjen.

Nå har de fleste svarene tikket inn, og du skal straks få se hva ladeselskapene har å melde.

Duelltest: ID. Buzz Pro vs. Tesla Model Y Performance

Samme pris – to ulike verdener

Frem til nå: Opp, opp, opp

I sommer og utover høsten skrev vi en rekke artikler her på elbil.no etter hvert som de ulike ladeselskapene i flere omganger skrudde opp prisene sine på lyn- og hurtiglading.

Bakteppet var selvsagt de galopperende strømprisene, og vi fikk utover høsten flere eksempler på at ladeselskapene innførte ulike priser på lading avhengig av hvor i landet du ladet.

Ladeselskapet følger etter Eviny og Recharge, går for regionale prisskiller:

Nå senker også Mer prisene i nord – og øker dem i sør

Siden vi hadde skrevet så mange artikler om hvordan hurtigladeprisene steg og steg, i hvert fall i den sørlige delen av landet, måtte vi også melde fra da et ladeselskap gjorde noe så sjeldent som å skru ned prisen – litt.

Som første ladeselskap satte nemlig Kople ned prisen igjen i begynnelsen av november. Dog ikke så mye, og ikke over alt:

Ladeselskapet varslet prisendring:

Kople senker ladeprisen

– Håper å kunne justere prisene ned igjen ganske snart

Dermed var det kanskje ikke så rart at Kople var blant dem som var raskest ute med å besvare e-posten vår:

– Kople skrudde ned ladeprisene noe 1.11. Vi følger nøye med på markedet, og beregner våre priser basert på prisstrukturen i markedet over noe lengre sikt enn spotprisene varierer i. Vi håper på å kunne justere ladeprisene våre ned igjen ganske snart, skriver kommunikasjonssjef Tine Holm-Hansen i Kople.

Og legger til dette:

– Vi håper på å gå mot en mer dynamisk ladepris etter hvert, slik at ladeprisen reflekterer markedet ellers i større grad enn det nå gjør. Hvorfor vi ikke skrur ned enda mer, henger også sammen med de andre elementene som regnes inn i ladeprisen – utover spotprisene.

De andre elementene hun sikter til, er disse:

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Christina Bu: Forventer priskutt

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen håper at Kople og de andre ladeselskapene kutter i ladeprisene sine slik at de står mer i samsvar med strømprisene.

– Nå lurer vi om ladeselskapene har glemt å følge med på strømprisene, for vi ser ikke at prisene på hurtigladerne går ned i takt med at strømprisen går ned.

FORVENTER KUTT: – Våre medlemmer forventer at hurtigladeprisene blir satt ned i takt med strømprisen, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Hun er rimelig trygg på at hun har Elbilforeningens over 120.000 medlemmer i ryggen når hun sier dette:

– Våre medlemmer forventer at hurtigladeprisene blir satt ned i takt med strømprisen.

Likevel viser hun forståelse for at hurtigladeprisene ikke bare dirigeres av prisen på strømmen.

– Det vil alltid være billigst å lade hjemme. Hurtigladeprisene styres av flere kostnader enn strømprisen.

Elbilforeningen kommenterer:

Er det greit med ulike ladepriser i nord og sør?

Ionity og Mer melder fra

Hva så med de andre ladeselskapene?

Jan Haugen Ihle i Ionity var kjapt ut med å svare på om de hadde glemt å skru ned ladeprisene igjen:

– Nei. Fordi vi ikke økte ladeprisene da strømprisene gikk opp. En dag med billig eller dyr strøm gir ikke grunnlag for endring av priser, det er den langsiktig prisutviklingen som vil være avgjørende for ladeprisene, skriver Ihle.

Så er turen kommet til det Statskraft-eide ladeselskapet Mer:

– Vi kan av konkurransehensyn ikke kommentere våre planer når det kommer til pris. Vi står ved budskapet som er kommunisert tidligere og følger utviklingen i strømmarkedet tett, skriver Malene Brøvig, ladeansvarlig i Mer.

– Enn så lenge har vi en differensiert pris mellom Nord (prissone 3 og 4) og Sør (sone 1, 2 og 5). Det er også viktig å legge til at ladeprisen påvirkes av flere faktorer enn spotpris, fortsetter Brøvig.

Stortingsforslag om kortbetaling:

Nå krever flere partier «tæpping»

Recharge: Vil gjøre nye vurderinger om strømprisen forblir lav

Elise Thorvaldsen er kommunikasjonssjef i Recharge, og hun skriver innledningsvis dette:

– Selv om Recharge har økt prisene noe den siste tiden, så motsvarer denne økningen ikke på langt nær den utviklingen Recharge opplevde for markedsprisen på strøm tidligere i høst.

Heller ikke hun er så lysten på å kommentere prisplaner – av, du gjettet det, konkurransehensyn:

– Av konkurransehensyn kan vi ikke kommentere prissetting, men det er viktig å påpeke at det er flere parametere enn strømprisen som er utslagsgivende for våre ladepriser. Utgifter til blant annet effekttariffer, kundeservice, transaksjonskostnader og drift må også regnes inn i prisen, og det er også store investeringskostnader knyttet til å bygge ut et ladenettverk.

Men til slutt i e-posten serverer Thorvaldsen en setning som kan gi rom for håp:

– Recharge følger nøye med på utviklingen, og vil gjøre nye vurderinger dersom dagens prissituasjon på strøm vedvarer.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Dette melder Tesla

Tesla skriver i dag følgende i en pressemelding:

«Tesla har siden 11.oktober 2022 operert med tidsbegrensede priser justert etter belastningen på kraftnettet på utvalgte Supercharging-stasjoner mellom 22.00-06.00. I dag utvidet Tesla dette tilbudet til alle Supercharging-stasjoner i Norge, og det gjelder også for andre biler enn Tesla.»

Selskapet skriver også dette:

Tesla avslutter pressemeldingen slik:

«Ved å lade når det er lavere belastning kan kundene lade til en gunstigere pris og redusere belastningen på det lokale kraftnettet. Tesla vil følge strømprisene og justere supercharging-prisene mer regelmessig slik at kundene også kan dra nytte av lave strømpriser. Priser som gjelder er tilgjengelig på skjermen inne i bilen eller i Tesla-app for andre biler enn Tesla. Prisene er dynamiske og kan variere mellom stasjonene.»

Tusenvis usikre etter regjeringens foreslåtte elbil-avgifter:

– Det kom som lyn fra klar himmel

Circle K: Enda litt mer «konkurransehensyn»

– Av konkurransehensyn kan vi ikke kommentere fremtidig prising, men vi vurderer markedet fortløpende, og tar avgjørelsen ut fra en helhetlig vurdering, skriver Ada Helen Schjelderup i Circle K.

Vi begynner å kjenne refrenget på denne visa nå, men lar Schjelderup få fullføre likevel:

– Det er ikke bare kraftprisene som styrer ladeprisene. Vi setter ikke våre ladepriser utelukkende basert på spotprisene, eller på timespriser, slik strømselskapene gjør. Våre priser er basert på en helhetlig vurdering av flere faktorer, ikke minst investerings- og driftskostnadene som er den dominerende og tunge kostnaden for oss som har hurtigladere. Vi investerer i store ladeparker og jobber stadig med å skaffe gode lokasjoner for disse ladeparkene.

Ok, er det noen ellers av de store ladeselskapene vi har glemt?

Jo, Eviny. Men de glemte visst å svare oss.

Og basert på de andre svarene vi har fått, har vi kanskje en følelse av hva de ville svart …

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også