Hopp til innhold

Elbilforeningens vintertest 2024 – dypdykk i batteribank og forvarming: Bli med på vår iskalde ekstrem­test av Kia EV9

EKTE SKIGLEDE: Med elbil som strømkilde er såkalt «fricamping» absolutt mulig – det har vi bevist før. Men hva med når gradestokken senker seg langt ned på minussiden? Se videoen for å finne ut hvordan det gikk da vi overnattet på fjellet med kun strøm og dermed varme fra elbilen. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / Ståle Frydenlund / elbil.no

Er det noen sjanse for bra ladefart når battericellene holder ned mot 19 minusgrader – bare en drøy time før lading?

Vi har brukt mange av de kalde dagene i vinter til å finne ut hvor stor reell nytte du har av å forvarme batteripakken på vei til en hurtig- eller lynlader.

Det mest ekstreme prosjektet ble EV9, Kias nye SUV, utsatt for:

Vintertest 2024 – Kia EV9 som batteribank for campingvogn til fjells midtvinters:

Umulig oppdrag? Polar oppvarming over natta i -29

Ikke bare måtte den tåle temperaturer helt ned til 29 minusgrader.

Den skulle også varme opp 20-25 kubikkmeter luft i en relativt stor Polar-campingvogn, uten annen hjelp enn egen batteripakke.

I lenken over får du fortellingen om testprosjektet.

I denne artikkelen tar vi derimot et relativt kortfattet dypdykk i de mest relevante dataene.

Underveis har Aviloo Box, som ellers er mest kjent for å gi overblikk over elbilers batterihelse, gjort en kjempejobb med å samle inn dataene store deler av denne analysen er bygd på.

Forvarming av iskaldt batteri

Hoveddelen av testprosjektet starter på Leira i Valdres med fullading av batteripakken på Mer-stasjonen.

Ved avreise mot Tisleidalen, ytterligere 400-450 meter opp i høyden, varierer temperaturene i batteripakken mellom 25 og 37 grader.

Elbilforeningens vintertest 2024 – åtte testbiler i ladekamp:

Flere biler kom tett på sommerfart ved lading

Innen vi starter oppvarming av vogna ved hjelp av V2L-adapteret til bilen, halvannen time senere, faller temperaturen i batteripakken til mellom 13 og 23 grader.

Etter den iskalde natta på Bjørkestølen helårscamping varierer de samme batteritemperaturene mellom 14 og 19 minusgrader.

Utetemperaturen i løpet av natta falt til 28-29 minusgrader. Gjennom hele natta leverte bilen strøm ufortrødent til oppvarming av vogna.

FRAKOBLING: 13 timer etter at vi koblet til bilen, har 43 av de tilgjengelige 84 prosentene gått med til varming av vogna, vannkoker til pulverkaffen og lading av diverse dingser. Og temperaturen utenfor bunnet på mellom 28 og 29 minusgrader i løpet av natta.

Derfor aktiveres forvarming med én gang før avreise til Gol, der vi skal lynlade før turen videre til Hemsedal skisenter.

Vi tar oss god tid. En drøy time går med til foto og annet underveis på den tre mil lange turen.

I løpet av den tiden klatrer batteritemperaturen mellom 21 og 24 grader, og er plutselig på pluss – mellom 2 og 10 grader fra kaldeste til varmeste celler.

Det har gått med rundt 4 kilowattimer energi til forvarmingen, noe som naturligvis spiser litt av rekkevidden fra bilen.

Det betyr at vi kan forvente en grei ladeøkt, selv om batteripakken var iskald bare en time tidligere.

OVERSIKT: I starten av ladeøkten på Ionity-stasjonen på Gol er vi spente på hvor mye tid som trengs. Men resultatet blir imponerende, som dataene bekrefter. For ordens skyld: Vi ville koblet fra campingvogna dersom det var mye trafikk på lynladestasjonen.

Mer enn godkjent lynlading

Forventningen om en bra ladeøkt på Ionity-stasjonen slår til: I løpet av 34 minutter går vi fra 22 til 85 prosent.

I batteripakken øker temperaturen ytterligere 28 til 30 grader i løpet av ladeøkten, og stabiliserer seg mellom 30 og 40 grader mot slutten.

Samme utvikling, eller enda bedre, har vi sett i tidligere forvarmingstester i vinter.

Med andre ord er dette nøkkelen til ladesuksess vinterstid, og langt viktigere enn hvor mange prosent (utover normalen) man avviker fra oppgitt WLTP-rekkevidde.  

Den noterte makseffekten under ladeøkten på Gol blir 175 kilowatt (kW), 16-17 minutter inn i forløpet.

Effekten utgjør drøyt 83 prosent av teoretisk maks på 210 kW, noe som må anses som bra under disse forholdene.

Vi understreker at forvarming bør benyttes når det blir kaldt, noe Kia EV9 leverer stødig på gjennom flere økter.

Derfor er det også lurt ikke å slippe batterikapasiteten for langt ned på kalde dager. I dette aktuelle tilfellet er det et nærmest perfekt forhold mellom gjenstående kapasitet og ladetid.

LYS OG VARME: I den iskalde natta, under et lett snødryss og langt unna en stikkontakt, gjorde Kia EV9 jobben som batteribank.

Holder vi varmen i vogna?

Som vi var inne på i den første artikkelen var det et mål å unngå bruk av gass til oppvarming.

Hvorfor? Kun for å se hva bilen kunne utrette som batteribank i streng kulde.

Dersom vi hadde ønsket å fricampe lenge, hadde det utvilsomt vært en fordel med enkelte fossile innslag i oppvarmingen. Ikke minst for å få opp temperaturen raskere.

Tabellen over tar utgangspunkt i forutsetningene den første kvelden. Dagen etter var temperaturen i vogna -6,5 da oppvarmingen startet, mens utetemperaturen er fire grader mildere (-13 vs. -17).

På andre forsøk tar det fire og en halv time å nå 21 grader, altså en økning på 27,5 grader fra start.

Den vannbårne varmen i vogna, som gjør gulvet behagelig varmt, trekker tre kilowatt (kW) effekt. Med gass dobles effekten til 6,3 kW.

Dermed kunne vi i praksis halvert oppvarmingstiden med denne løsningen. Nå tar det i overkant av fire timer før vi når ønsket temperatur og kryper til køys.

LUFTIG: Fricampingstedet langs Panoramavegen, omtrent 1.000 meter over havet, byr på usjenerte forhold.

Men med litt videreutvikling av V2L-teknologien, la oss si med doblet effekt fra bilen (i dag 3,6 kW), kunne vi oppnådd det samme – uten at det hadde dratt stort mer av batterikapasiteten over samme tidsforløp.

Men da må samtidig Alde-varmeanlegget i vogna være i stand til å håndtere denne effekten.

Vi blir ikke spesielt overrasket om begge deler faller på plass etter hvert.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Epilog: Litt normal-, men mest lynlading

På parkeringsplassen ved Hemsedal skisenter finner vi ladestolper som leverer inntil 11 kilowatt ladeeffekt.

Det er gull med destinasjonslading, som lader opp bilen mens du selv gjør noe gøy eller hyggelig.

Dette blir også den eneste normalladeøkten i løpet av denne testen.

PÅFYLL: I løpet av to og en halv time tilføres 25 kilowattimer, som blir et fint tilskudd til den siste natta – med overnatting langt unna en stikkontakt.

Etter timene i Hemsedal holder det med litt påfyll på Ragdes lynladestasjon på Ulsåk før vi setter kursen for Lykkja og Panoramavegen for nok en frakoblet natt til fjells.

Innen vi setter sluttstrek for dette testprosjektet har vi kjørt i overkant av 500 kilometer.

Dermed har vi trukket campingvogn gjennom snart 11.000 kilometer siden 2019, men aldri tidligere under – på langt nær – så tøffe forhold.

Sommeren 2022 var første gang vi prøvde oss på fricamping, også da med en Kia.

Test av Kia EV6 som batteribank på fricamping:

Så bra funker det å bruke elbilen som strømkilde når du camper

FOR INTERESSERTE: Gjennom vinteren har vi benyttet oss aktivt av Aviloo Box til å analysere kjøre-, lade- og temperaturdata under tester. Boksen er mest kjent for å bidra med batterihelsetester (et medlemstilbud for medlemmer i Elbilforeningen), men byr også på en enorm mengde interessante testdata. Denne skjermdumpen tar for seg forvarming underveis til ladeøkten på Gol (utdypet over), samt selve ladeøkten (starter ved den vertikale gule streken).

Målet med denne testen var heller ikke å gjøre flest mulig elbilister til ekstrem-campere, men ganske enkelt å vise hva som er mulig.

Målet var å unngå bruk av gass til oppvarming av vogna, noe vi lykkes med. Med en stor batteripakke som basis, har man stor frihet til å velge annerledes enn tradisjonelt.

Når bilen kan lynlade raskt, selv i streng kulde, setter heller ikke den kalde årstiden noen avgjørende begrensninger for eventyrlysten.

Og: Offgrid fricamping som dette hadde ikke gått med en bensin- eller dieselbil.

Bare for å ha nevnt det.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også