Fisker Ocean har allerede 2000 norske reservasjoner: Blir billigere enn ventet – se de nye bildene
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Her er Fisker Ocean for første gang på norsk jord, og nå er de norske prisene bekreftet. Allerede første kvartal neste år får de første kundene bilene sine.
Nok en norgesnyhet er på plass på Oslo Motor Show.
Og dermed kan de som er til stede, og nå også du, si «skitt fiske» og god dag til Fisker Ocean!
Her er prisene
Dansk-amerikaneren Henry Fisker er sjefen og gründeren bak Fisker Automotive.
Han har tidligere bygget den knalltøffe og kjempelave familie-sedanen Fisker Karma, som det faktisk finnes et knippe av i Norge. Men den er en hybridbil.
Hans neste bil ut er derimot helelektrisk, og heter altså Fisker Ocean. Modellen fås i fire utgaver og startprisen blir svært attraktiv.
Utgaven One er en introduksjonsmodell for de 5000 første produserte. Den får annen felgdesign, egen «One»-plakett og MaliBlu-interiør, hva nå enn det betyr.
Her er prisene som er annonsert på Oslo Motor Show. De er faktisk rimeligere enn de amerikanske, men er selvsagt uten moms og avgifter.
- Sport fra 372.000 kroner
- Ultra fra 510.000 kroner
- Extreme fra 625.000 kroner
Opptil 630 km rekkevidde
Ocean kommer med to ulike batteripakker fra CATL. Det minste heter Touring Range, det største Hyper Range.
Den største batteripakken gir rekkevidde på 630 kilometer etter WLTP-standarden.
Den skal visstnok kunne lade opp mot 240 kW, men Fisker avslører for nettstedet Broom.no at de trolig begrenser ladehastigheten og heller øker den etter hvert, når de vet hvor mye batteriene tar skade av ekstrem hurtiglading.
Du får bilen i tre utstyrsgrader:
- Sport har én motor, forhjulstrekk, 275 hk 0-100 km/t på 7,4 sekunder og rekkevidde på 440 km.
- Ultra har to motorer, firehjulsdrift, 540 hk, 0-100 km/t på 4,2 sek og rekkevidde på 610 km.
- Extreme har to motorer, firehjulsdrift, 550 hk, 0-100 km/t på 3,9 sek og rekkevidde på 630 km.
Gammelt søppel
Det er altså snakk om en familie-SUV som kommer til å gå rett i strupen på alle familie-SUV-ene, inkludert bestselgeren Tesla Model Y.
Med sin 477 cm lengde og 199 cm bredde, blir den desidert størst i selskapet.
Akselavstanden på 2,92 meter indikerer at det også er en romslig bil inni, noe vi nå med egne kan bekrefte.
Interiøret er av den svært enkle typen, nesten uten knapper. Man styrer klima på knapperaden under skjermen som også inneholder knappene for fartsretningen.
To adaptive ladere og koppholdere er på plass i interiøret som er laget av avfall, blant annet fra sjøen. Hvor stor plass det blir i bilen, kan du se i videoen som kommer øverst i saken.
Mye standardutstyr inkludert
Selv minste modell får kjøreprogrammene Earth og Fun, og de viktigste sikkerhetssystemene er på plass, samt 360 graders kamera og trafikkskiltgjenkjenning.
I tillegg får man Fiskers eget lyd-system med 16 høyttalere og subwoofer, samt soltak, digitalt innerspeil og app-styrt åpning av bilen som standard.
Bilen har merkelig nok ikke adaptiv fartsholder, men det får du om du velger firehjulsdrift.
Firehjulsdrift gir deg også tilgang på kjøreprogrammet Hyper.
Ellers har toppmodellen morsomheter som 3D-visning på ryggekameraet, automatisk selvparkering, 17,1 tommers skjerm som kan vendes fra vannrett til loddrett – og et enda bedre lydanlegg.
Og California-Mode, som åpner alle de seks vinduer på sidene, samt ruta i bakluka, som sammen med takluka sørger for å gi deg cabriolet-følelsen.
Limo-mode med liggeseter og kontroller for å styre bilens funksjoner fra baksetet, samt 22-tommers felger, er også blant tingene som finnes på lista.
Kommer antakelig hit til neste år
Bilen produseres hos Magna Steyer i Østerrike, og produksjonen er allerede i gang.
Der bygges allerede Mercedes-Benz G-klasse, BMW 5-serie, Jaguar E- og I Pace, BMW Z4 og tvillingen Toyota Supra.
Etter planen skal årlig produksjon ligge på rundt 40-45.000 biler fra 2023, forteller Henrik Fisker til Broom.
I det samme intervjuet forteller han om 19.000 reservasjoner, der mange er fra Norge.
Han regner med å være utsolgt frem til midten av 2023, men skal prøve å få starte levering til norske kunder mot slutten av neste år.
Norge er et prioritert land, fordi vi ifølge Fisker er fremst på elektrifisering.
Første modell ut blir en topputgave med absolutt alt utstyr.
De første 5000 kundene vil få den til samme pris som Ocean Extreme. 2000 er reservert i Norge. 61.000 globalt.
Bilene kjøper du på nett og all logistikk, service og reparasjoner skal gjøres av Mekonomen Group-konsernet.
Om det er Mekonomen, Meca eller begge deler som skal ta seg av det, er ikke avgjort ennå, sier sjef i Mekonomen Company, Geir Hoff, til Bilnytt.no.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!