Hopp til innhold

SsangYong Torres EVX: Blir dette redningen for bilmerket med det rare navnet?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BARSK BILLIGBIL: SsangYong Torres EVX er en helelektrisk utgave av den fossile modellen Torres. Men SUV-en skiller seg ut med et nytt og barskere frontparti. Alle foto og video: SsangYong

SsangYong har forduftet fra salgsstatistikken i Norge. Ikke én eneste bil ble solgt i 2022. Kanskje en ny og barsk elektrisk SUV kan være livbøyen for koreanerne?

Nylig annonserte SsangYong at det ville komme en ny EVX-versjon av deres Torres – SUVen som lansert i fjor.

Den koreanske bilprodusenten bekreftet også at den nye, elektriske modellen vil avdukes på Seoul Mobility Show, som åpner 30. mars.

Torres EVX deler hybridplattformen med crossover-SUV-en Korando og plasserer seg størrelsesmessig mellom denne og storebroren Rexton.

JEEP LOOK-ALIKE? LED-lysstripe foran har i det siste nærmest blitt et varemerke for asiatiske biler. Men vi ser også tydelige likhetstrekk med amerikaneren Jeep Avenger (se lenka nedenfor).

Barskt utseende

EV står ikke overraskende for Electric Vehicle, mens X står for eXtreme. Navnet følger selskapets satsing på et barskt designspråk og røft image.

Dette er den andre elbilen fra den kanten. Tidligere i år lanserte de SsangYong Korando e-Motion.

«Car of The Year 2023» er kåret:

Barsk amerikaner ble årets bil i Europa

EVX skiller seg ut fra sin tvilling Torres med følgende detaljer:

På innsiden av Torres EVX kjøres det minimalistisk stil med færre knapper og mer infotainment-integrasjon via et dobbelt skjermoppsett.

INFOTAINMENT-PLANKE: Med dobbelt skjerm, og et interiør rensket for knapper, får SsangYong Torres EVX en etterlengtet modernisering av førermiljøet.

Autoexpress antar at EVX vil gjenbruke teknologi fra SsangYongs første elbil, Korando e-Motion. Dette betyr en frontmontert elmotor med 61,5 kWt batteri og en rekkevidde på litt over 30 mil.

Blir det slik, bør prisen ligge på godt under 300.000 kroner. Ellers blir den slått kraftig av konkurrenter som for eksempel MG4, med en rekkevidde på over 40 mil.

Test av MG4:

En bra bil som lander godt under 350.000

Redningsbilen bytter navn

SsangYong unngikk så vidt konkurs i 2022, ifølge anerkjente Autoexpress. Et oppkjøp av koreanske KG Group reddet billigmerket i grevens tid.

I teaser-videoen under er navnet urørt, men nå har de nye eierne offentliggjort at SsangYong bytter navn til KG Mobility, og at biler fremover vil selges under navnet KG.

«Navnebyttet symboliserer starten på en ny æra for bilmerket», står det i en pressemelding.

A SSANGYOUNG FOR YOU? Slik frister sørkoreanerne med sin nye el-SUV.

Ingen solgte biler i fjor

Salget for SsangYongs personbiler i Norge har vært katastrofalt de siste årene, og bunnpunktet ble nådd med null solgte modeller i 2022.

I 2021 ble det solgt ti, i 2020 ble det solgt 26 og i 2019 ble det solgt 14.

Bunnen har også ramlet ut av varebilsalget deres i Norge, med 114 varebiler solgt i 2021, og ingen i fjor.

Dermed kan den kommende EVX være siste mulighet for selskapet til å reetablere seg på den norske salgsstatistikken.

For der går det som kjent heldigvis aller mest i elbil.

Historiske tall for nybilsalget 2022:

Hele 10 på topp-lista er elektrisk!

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også