De som trodde at terrengbilene vil forsvinne i samme dragsuget som fossilbilene, må tro om igjen. For gjør man tingene riktig, har de langt flere fordeler der ingen skulle tru at nokon kunne bu, eller langt mindre kjøre.
Det er Vandervall Motorworks som står bak terrengbilen på bildene. De er til nå mest kjent for sin moderne tolkning av Morgan Threewheeler, en åpen trehjuling med 1,5 liters turbomatet motor fra General Motors som trekker forhjulene.
Senere har de laget en kvikk elektrisk versjon av denne, som de kalte Edison 2. To elmotorer på til sammen 180 hester, 0-100 rett over 4 sekunder og batteri på 30 kWt som tar deg 300 kilometer.
Terrengegenskaper
Deres nye Brawley GTS er noe helt annet. Den later til å være inspirert av buggier og har understell med svært lange bærearmer, og 56 cm lang fjæringsvei. Sammen med skyhøy bakkeklaring og fravær av karosserioverheng, gir det gode kår for bra terrengegenskaper.
Denne kan jo i prinsipp klatre rett opp en vegg både forover og bakover og er et langt mer seriøst bygg enn Jeep Wrangler Magneto. I grunn minner den mer om en modellbil eller UTV som den elektriske Nikola NCT, enn Bollinger B1, som ligner mer på en moderne tolkning av Land Rover Defender, men som bare bruker en motor pr. aksel.
Fire motorer
Toppmodellen GTS har hele fire motorer, ikke hjulmontert, men en for hvert hjul. Til sammen har de 404 hestekrefter og minst like viktig i terrenget, 651 Nm i dreiemoment.
Strømmen får de fra en 40- eller 60 kWt stor batteripakke. Det skal gi opp til 322 kilometers EPA rekkevidde. Trolig mye lenger i sakte kravling, hvis det skulle bety noe.
Det fortelles lite om hvordan systemene virker. Men med bra elektronikk, som får info fra hjulvinkler, svingradius og helning, vil man kunne få fullt trekk på alle fire hjul, med helt optimal hastighet helt uavhengig av hverandre.
LES OGSÅ: Nå blir også en av verdens mest solgte pickuper elektrisk
Designen er inspirert av Jeep, men vil aldri bli godkjent i Europa med like små skjermer og fravær av støtfangere, i hvert fall dersom man sikter seg inn på å få den registrert som bil. Interiøret er av den enkle typen, men her skal du ikke leke med store skjermer. Isteden har man sett bakover og her er både ratt og instrumenter inspirert fra 60-tallet.
Man har god oversikt fra karosseriet i glassfiber. Det er glass nederst på dørene – og halve taket er i glass. Batteripakken er samlet i en stabel midt i bilen, noe som gir en ganske så høy midtkonsoll, uten noen mulighet for oppbevaring av ting. Dette blir rett og slett et leketøy.
LES OGSÅ: Verdens første elektriske Hummer solgt for 21,5 millioner kroner