Hopp til innhold

Elbilforeningens ladespalte: Bruke opp dieselbilen eller kjøpe ny elbil?

KAN LADING: Elbilforeningens ladeekspert Lars Godbolt svarer på spørsmål fra Elbilforeningens medlemmer i denne spalten. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Hva er mest miljøvennlig i lengden? Å kjøre ut den gamle dieselbilen til den takker for seg, eller å gå til innkjøp av ny elbil?

Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.

Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading.

I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har. Les tidligere spørsmål han har svart på her:

Elbilforeningens ladespalte:

Lade-Lars hjelper deg!

Dagens spørsmål:

Gir det lavere miljøutslipp å kjøre ut den gamle fossilbilen enn å gå til innkjøp av en ny elbil?

Lade-Lars svarer:

Det aller beste med tanke på å senke CO2-utslippene i denne sammenhengen vil være å kjøpe en brukt elbil.

Det er mange gode elbiler på bruktmarkedet nå og vi vet at elbilbatteriene holder lenge.

Fersk analyse:

De fleste vil aldri trenge å bytte batteri

Men skal du kjøpe nytt vil det fortsatt resultere i mindre utslipp å velge elektrisk enn om du beholder dieselbilen helt til den stopper.

De reelle klimagassutslippene fra elbilen kommer i forbindelse med produksjonen av bilen, altså før hjulene begynner å rulle på veien.

Utvinning av batterimaterialer og selve produksjon av bilen er de sentrale miljøsynderne her.

Utslippene knyttet til batteriproduksjon gjør at elbilen har mer utslipp i forbindelse med produksjon enn en dieselbil, men når bilen er klar til bruk blir det en helt annen sak.

Elbilen slipper som kjent ikke ut noe som helst ved kjøring.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Men bør man likevel beholde dieselbilen til den er sluttkjørt?

Bellona har tidligere regnet på nettopp dette. De kom frem til at selv om man regner med alle utslipp fra elbilen er ny til den har kjørt 200 000 kilometer, vil den slippe ut mindre enn en brukt fossilbil.

Bellona regner på livsløps-utslippene fra elbil vs. dieselbil:

Bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?

For å regne ut dette, velger Bellona å kutte ut utslippene knyttet til produksjon for fossilbilen, men lar dem stå for elbilen. Og selv da vinner elbilen.

I det norske eksempelet med norsk strømmiks og en årlig kjørelengde på cirka 13 000 kilometer, tar det drøyt fire år før elbilen har «hentet inn» fossilbilen.

Du kan se en kort video om Bellona-regnestykket her:

Det lønner seg altså klimamessig å skrote fossilbilen til fordel for en elbil.

Derfor anbefaler vi at du kjøper elbil, uansett om den er ny eller brukt, siden produksjon og forbrenning av fossile drivstoff gir såpass mye utslipp kontra hva det gjør å produsere en ny elbil og så kjøre den på en ren strømmiks, slik vi i all hovedsak gjør i Norge.

Bli medlem i dag!

Les også