Hopp til innhold

Grønn gründer bak norske ChargeBnB: Startet selskap for deling av elbillading – vant millionpris

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

JUBLER: Lorenzo Ruscelli i Smart Innovation Norway og ChargeBnB-gründer Qazi Sohail Ahmad jubler over prisen på 100.000 euro.

Det norske oppstartsselskapet formidler elbillading à la Airbnb, og har nå vunnet en million kroner i en internasjonal konkurranse. I neste måned kan de vinne ytterligere fem millioner.

Green Challenge er en årlig konkurranse som i år arrangeres for 15. gang, der oppstartsselskaper med bærekraftige løsninger sender inn sine forretningsideer til konkurransen, og der «grønne» gründere fra Postkodelotteriet-nasjonene Storbritannia, Tyskland, Nederland, Sverige og Norge inviteres til å presentere prosjektene sine.

Sist mandag ble ChargeBnB-gründer Qazi Sohail Ahmad overrasket med en sjekk på 100.000 euro, som tilsvarer én million kroner, da representanter fra konkurransen Green Challenge dukket opp på kontoret i Halden.

Sjekken fikk han fordi forretningsideen hans, en digital plattform à la Airbnb – men for elbillading – ble trukket ut som én av fem finalister blant de 25 bidragene som var blitt nominert til årets konkurranse.

Les også: Stadig flere klarer seg med bare elbil 

– Veldig gøy!

Selskapet har han naturlig nok kalt ChargeBnB, der konseptet i første omgang er at eksempelvis bedrifter og kommuner tilbyr sine elbilladere til andre elbilister når de ikke er i bruk. Det hele skjer selvsagt ved hjelp av en app, som også håndterer betalingen for ladingen.

– Gratulerer med en millionprisen!

– Takk, dette var veldig gøy, og de pengene kommer godt med når vi skal få ChargeBNB til å vokse seg stort fremover, svarer en tydelig fornøyd Ahmad på telefon fra kontoret i  Smart Innovation Norway.

Det Halden-baserte innovasjonsselskapet har tatt Ahmads gründerselskap under vingene sine, og der jobber Ahmad nå som forsker og internasjonal prosjektleder.

Midt i neste måned kan det vanke enda mer penger til selskapet. Da venter den store finalen – og sjansen til å stikke av med ytterligere fem millioner kroner. Finalen går av stabelen i Amsterdam 14. oktober.

KAN BLI FEM GANGER SÅ GLADE: 14. oktober finner Ahmad og Lorenzo ut om ChargeBnB også vinner 500.000 euro i tillegg til de hundre de allerede har vunnet. Da går finalen av stabelen.

Førsteplass i Norge

Ikke rart ChargeBnB-grunnlegger Qazi Sohail Ahmad smilte bredt på bildet da han fikk overrakt sjekken av representanter for Postkodelotteriets Green Challenge i Norge – med et helt kamerateam på slep.

– Vi visste ingenting, og det var ikke forventet. Vi ble litt sjokkerte, skrek og hoppet opp og ned, sier Sohail Ahmad.

I forkant av avsløringen mandag ettermiddag, hadde et ekspertpanel plukket ut 25 nominerte blant totalt 574 søknader.

ChargeBnB stakk av med den gjeve førstepremien i Norge og er dermed én av fem finalister som får «pitche» sin løsning i Amsterdam. Vinneren her får en sjekk på 500 000 euro, som tilsvarer cirka fem millioner kroner.

– Vi håper det blir oss! Hvis ikke, kan vi gjerne også komme på andreplass, hvor premien er to millioner norske kroner. Uansett har vi vunnet én million kroner, og det er vi veldig fornøyde med, sier Ahmad.

LES OGSÅ: Nå kan du få reiserute fra ElbilAppen direkte opp på skjermen i din bil

Begynner med bedrifter – privatutleie inkluderes i trinn 2

Utfordringen for mange elbileiere i dag er å finne ledige elbilladere uansett hvor man befinner seg. Derfor har Ahmad og teamet hans utviklet en løsning som gjør det mulig for private eiere av elbilladere – som kontorbygninger, hotell og kommuner – å dele og tjene penger på disse private laderne.

– Dette sikrer at den tilgjengelige ladeinfrastrukturen blir utnyttet maksimalt – og reduserer samtidig behovet for å installere nye ladere.

– Så langt virker det som ChargeBnB retter seg mest mot ladeanlegg på bedrifter osv. Men skal det på sikt bli mer likt Airbnb, slik at også privatpersoner med hjemmeladere kan leie ut laderen sin når den er ledig?

– Det er planen, men det vil skje i trinn 2. I trinn 1 satser vi på bedrifter etc. med ladere som typisk ikke brukes hele tiden, for eksempel utenom arbeidstiden, forteller Ahmad.

– Når er planen at trinn 2 – med privatpersoner med hjemmeladere – skal inkluderes i i ChargeBnB?

– Forhåpentligvis om to år, og det tror jeg blir veldig bra. Men vi har valgt å begynne med ett felt, og så utvide nedslagsfeltet etter hvert.

Pilotkunder allerede med

Ideen går ut på at eiere av elbilladere kan dele sine ladepunkter både internt innen organisasjonen og eksternt med omgivelsene ved å bruke ChargeBnB-plattformen.

– Det vil bli tryggere for folk flest å velge elbil, fordi man slipper å bekymre seg for den berømte rekkeviddeangsten eller utilgjengelig ladeinfrastruktur på veien, påpeker Sohail Ahmad.

Ahmad & co. har allerede sikret sine første pilotkunder, som skal teste ut å gjøre sine elbilladere tilgengelige via ChargeBnB-plattformen. Disse er eSmart Systems, Smart Innovation Norway og Halden kommune.

Oppstartsselskapet ble etablert i oktober 2020 etter at prosjektideen bak ChargeBnB kom på førsteplass i den europeiske EIT Climate Launchpad-konkurransen. Forretningskonseptet har hele tiden vært enkelt: Å skape Airbnb for lading av elbiler.

– For å skape en bedre verden, bør alle ta i bruk mer grønn teknologi. Det som motiverer oss, er å komme opp med en løsning som setter et positivt fotavtrykk på miljøet vårt. Vi tror ChargeBnB-løsningen kan bidra til at elbiler blir enda mer utbredt i samfunnet, sier Sohail Ahmad.

Les også: Slik ser BMW for seg bilen i 2040

På plass i rugekasse-avdelingen

ChargeBnB har nå også fått plass i inkubator-avdelingen – altså en slags rugekasseavdeling – i Smart Innovation Norway; Venture.

Her får gründere og startup-bedrifter hjelp til å utvikle sin forretningsidé videre og gjøre produktet klart for markedet raskere.

Leder for Venture-avdelingen, Lorenzo Ruscelli, var med da ChargeBnB-gründeren mottok sjekken:

– Det fins fortsatt mange utfordringer som gjør at en del stadig velger bensin- og dieselbiler. Ved å få ChargeBnB ut i markedet vil man bidra til å øke adopsjonen av elbiler – fordi lading blir mer tilgjengelig – og det er viktig, sier Ruscelli.

Han påpeker at utfordringen er enda større i andre land. Fordi det ikke finnes nok ladeinfrastruktur, er også andelen elbiler i befolkningen mye lavere.

– Det finnes et stort potensial for ChargeBnB i både Norden, Europa og resten av verden. Med en god slagplan, tror jeg de kommer til å lykkes, og det er også derfor vi har tatt opp selskapet i vår inkubator. Smart Innovation Norways visjon er en grønnere fremtid og nye arbeidsplasser for nåtidens og fremtidens generasjoner, og det tror vi ChargeBnB vil skape.

STOR OVERSIKT: Dette koster hurtiglading for elbil

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!