Roar kjøpte elbil i 80-årsgave til seg selv: Da var det ikke rart at skiltet ble som det ble
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jaguaren var rød i lakken og klorte godt ifra seg på asfalten. Men sist høst byttet Roar Baust den ut med en løve.
Jaguar I-Pace ble kåret til årets bil i 2019, samme år som Roar kjøpte denne bilmodellen som 80-årsgave til seg selv. Dette var den første elbilen Oslo-mannen hadde, og det ga ga mersmak.
Men til hans bruk, der årlig kjørelengde ligger under 6.000 kilometer, greier en elbil som Peugeot e2008 seg lenge, så han byttet ut Jaguaren i grillen med en løve.
– Og denne er nesten like rask som Jaguaren på de første 200 meterne. Den forrige hadde firehjulsdrift, denne har forhjulsdrift – men det er noe du venner deg til.
– Men skiltet AFTER80 byttet du ikke ut?
– Nei. Jeg burde jo egentlig oppdatert skiltet hvert år, men det blir for dyrt.
– Hva ville det ha kostet?
– Det koster 9.000 kroner å endre. Jeg får ha skiltet AFTER80 i ti år, så må jeg eventuelt søke på nytt da.
– Da blir det AFTER90?
– Den faren er vel ikke så stor, tenker jeg.
– Reagerer parkeringskameraer på skiltet ditt med så mange bokstaver?
– Når skiltet kommer opp på skjermen står det ofte: «Er det riktig?» Og ja, det er det. Så da får jeg betale for å står der.
– Hvordan kom du på akkurat AFTER80?
– Noen nede i gata hadde skiltet AFTER8. Bilen var grønn og sort og lignet på en eske med After Eight. Så tenkte jeg at det var et smart nummer – den ideen låner jeg. Og det var greit for dem.
– Har din bil noe ekstra ved seg?
– Franskmennene har mange smarte triks. Et panel som sier alt du trenger, men her kan du kan velge selv. På Jaguaren kom det opp informasjon hele tiden. Ellers har Peugeoten glasstak som du kan regulere. Det var det ikke på Jaguaren.
– Har du takluke?
– Ja, den går ned bakover og da får du jo et svært rom. Og du kan enten kjøre med glasstaket som glass, eller du kan trekke over en sånn gardin så du ikke får lyset inn.
– Kjøpte du også Peugeoten ny?
– Nei, den var brukt som demobil og hadde gått 4.000 kilometer. Jeg så den avertert på en bilbutikk i Lillestrøm, syntes den var artig og prøvekjørte den. Men ny koster den bare 360.000 kroner.
– Så da fikk du vel penger igjen dersom du leverte Jaguaren i bytte?
– Ja, de tok den inn og jeg fikk 120.000 tilbake. Det er jo sjelden du gjør det, for som regel går du opp i pris.
Hei! Kjenner du noen som burde være med i denne spalten? En som har en elbil de er glad i, og som vil fortelle litt om dette? Kanskje er det til og med deg? Uansett er det bare å tipse oss:
Tips oss!
Her kan du sende elbil.no forslag til nyheter og saker.
Her kan du lese om Peugeot e2008 på elbil.no – en bil vi også har testet.
Vil du lese om den forrige bilen Roar hadde – Jaguar I-Pace EV400 – har vi også testet den på elbil.no.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!