Hopp til innhold

Toyota satser endelig på elbiler: Den som venter på noe godt … må vente til 2026

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NESTE TOYOTA? Neste elbil fra Toyota blir kanskje en kompakt SUV.

Verdens største bilprodusent hadde ikke tro på elbilen. Men etter en hard skotupp i toppledelsen er det nå helomvending og full satsing.

26. januar i år kom beskjeden om at toppsjefen i Toyota, Akio Toyoda, har fått andre oppgaver i selskapet. Hans siste dag som Toyota-sjef var 31. mars.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at han ikke hadde noe tro på elbilen som konsept, men heller ville satse på hybrid og hydrogen.

Litt motvillig måtte Toyota etter hvert tilby ladbare hybrider – men har blitt tatt skikkelig på senga av konkurrentene på elbil.

Det vises klart og tydelig på den eneste elbilen de selv har konstruert, bZ4X. I lenka under kan du se hvorfor.

Vi tok rekkeviddetest av «skandale-elbilen»:

Så langt kom vi etter at Toyota bZ4X var «tom»

Nye koster

Nå, to uker etter at den nye sjefen Koji Sato er på plass, presenterte han en ny og noe mer ambisiøs retning for selskapet på en pressekonferanse.

– Vi vil utvide vårt utvalg av batteri-elektriske biler de kommende årene. Samtidig vil vi gjøre vårt ytterste for å utvikle nestegenerasjons elbiler og skape nye forretningsmodeller, forklarte Sato.

SATSER PÅ ELBIL: Koji Sato er ny toppsjef hos verdens største bilprodusent. Han varsler nå aggressiv satsning på elbil.

Toyota Motor Company skal lansere ti nye elbilmodeller innen 2026. Det vil utgjøre 1,5 millioner kjøretøy i forventet årlig salg.

I Europa vil satsingen dessverre fortsatt være på bZ-produktlinjen, men med fokus på forbedrede ytelser.

I desember kunngjorde Toyota Europe planer om å lansere fem nye bZ-modeller innen utgangen av 2026, i tillegg til bZ4X som allerede er i salg.

Klarte ikke levere elbilene i 2022 som avtalt:

Nå dekker Toyota både moms og vektavgift for bZ4X-kundene

Ny plattform fra 2026

Det som er langt hyggeligere er at Koji Sato forklarte at selskapet vil lansere neste generasjon elbiler fra 2026. De får batterier med langt høyere effektivitet og dobbel rekkevidde.

– Dette er et taktskifte og gode nyheter for det norske markedet. Vår nye elbil bZ4X har allerede slått godt an i Norge, og er den nest mest solgte bilen så langt i 2023, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør for Toyota Norge.

– Vi ser frem til å lansere enda flere modeller i bZ-serien, som vil dekke behovene til de fleste bilkundene i Norge og vil bidra til å redusere CO2-utslippene fra bilene vi selger betydelig.

Fortsatt fossilt

Toyota har som mål å redusere gjennomsnittlige CO2-utslipp for kjøretøyene som selges globalt med 33 prosent innen 2030, og med over 50 prosent innen 2035 sammenlignet med 2019-nivået for utslipp.

–Toyota vil fortsette å fremme avkarbonisering globalt og stegvis mot 2050, sa Koji Sato, Toyotas globale toppsjef.

I tillegg vil Toyota jobbe med å redusere karbonavtrykket til sine produksjonsprosesser gjennom tiltak som bruk av fornybar energi og forbedring av energieffektivitet. Innen 2035 skal alle Toyotas bilfabrikker være karbonnøytrale.

Toyota minner om at de forplikter seg også til å samarbeide med myndigheter, NGO-er og andre interessenter for å fremme politikk og initiativer som støtter overgangen til et karbonnøytralt samfunn.

Dette er rettet mot å oppnå karbonnøytralitet innen 2050, et mål annonsert i 2020.  

Så vil tiden vise om Toyota når sine klimamål, og kanskje til og med justerer dem opp.

Ny Greenpeace-analyse:

Toyota verst i klassen

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også