Ny Greenpeace-analyse: Toyota verst i klassen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
De store bilprodusentene kommer til å bygge 400 millioner flere fossildrevne biler enn klodens CO2-budsjett tillater frem til 2050. Og verstingen er Toyota, ifølge Greenpeace.
Flere bilprodusenter har lagt frem planer for når forbrenningsmotorene skal fases ut. For de fleste merkene vil dette skje en gang ut på 2040-tallet, men mange bilprodusenter har ikke satt noen endelig dato ennå.
Ifølge en ny analyse fra organisasjonen Greenpeace, havner bilprodusentenes svake ambisjoner i konflikt med målet om å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader, slik FN-landene vedtok i Paris-avtalen.
Fossil overproduksjon: 400 millioner biler
Greenpeace har tatt for seg de store produsentene Toyota, Volkswagen, Hyundai/Kia og General Motors.
De kommer ifølge Greenpeace til å selge dobbelt så mange fossildrevne biler som 1,5-gradersmålet åpner for.
Greenpeace har kommet frem til at den forventede globale overproduksjonen av fossildrevne biler kommer til å bli så høy som 400 millioner biler.
– Volkswagen og de andre bilprodusentene må ta ansvaret på alvor og slutte å selge flere bensin- og dieselmotorer. De som ikke forandrer kurs kjapt, risikerer å bli stående med millioner av usalgbare fossilbiler, sier Mauricio Vargas i Greenpeace.
Foreløpig er det bare Volkswagen som har kommentert rapporten.
En talsperson der sier at fabrikanten storsatser på elbiler for å senke utslipp, og at det blir feil å gjøre prognoser ut fra dagens marked, slik Greenpeace har gjort.
Under kan du se hvor ille regnskapet ser ut, ifølge rapporten til Greenpeace.
Dette mener Greenpeace om produsentene
Volkswagen:
Volkswagen-gruppen solgte 452.900 elektriske biler i 2021. Med en global markedsandel på 10 prosent var selskapet den tredje største elbil-produsenten bak Tesla og SAIC.
VW tilbyr for tiden 14 elektriske modeller på tvers av alle sine merker (unntatt Lamborghini og Bentley), basert på deres helelektriske MEB- og fremtidige PPE-plattformer.
I juni 2020 gikk Volkswagens fabrikk i Zwickau over til ren elbilproduksjon og de andre følger etter. VW planlegger også flere batterifabrikker.
Til tross for at Greenpeace anser Volkswagen for å ha den beste startposisjonen blant de analyserte selskapene, mener miljøorganisasjonen at VW følger en relativt langsom overgangsstrategi.
I henhold til de publiserte planene, vil det bare være lineær vekst på elbiler frem til 2030. Derfor planlegger Volkswagen ifølge anslag å selge minst 37 til 50 millioner, eller fra 100 prosent til 136 prosent flere forbrenningskjøretøy enn 1,5°-scenarioet tillater.
Toyota
Elbiler var opprinnelig et sidenotat i Toyotas overgangsstrategi. De fokuserte inntil nylig først og fremst på fullhybrider, ladbare hybrider og hydrogenbiler. Et mer ekspansivt skifte mot elbil ble først kunngjort i desember 2021.
Toyota tilbyr for tiden svært få elbiler, og deres første masseproduserte modell, bZ4X produsert på e-TNGA-plattformen, ble kraftig forsinket.
Bilprodusenten sier selv de vil produsere rundt 3,5 millioner nullutslippskjøretøy innen 2030, noe som ifølge Greenpeace sine antakelser bare ville utgjøre omtrent en tredjedel av totalsalget.
Toyota har ikke kunngjort fossilutfasing, og gis av Greenpeace desidert dårligst score blant de analyserte produsentene.
Fossilbilsalget anslås til minst mellom 55 til 71 millioner – eller fra 144 prosent til 184 prosent høyere enn det som er forenlig med 1,5°-målet
Hyundai/Kia
Med 216 000 solgte elbiler i 2021, var Hyundai/Kia den femte største elbilprodusenten globalt. Dessuten har de en flott start i USA i år og har solgt bedre enn alle konkurrenter, bortsett fra Tesla, ifølge rapporten.
Hyundai, Kia og Genesis tilbyr for tiden seks elbilmodeller. De planlegger å raskt utvide porteføljen sin ved å legge til minst 30 modeller innen 2030.
Samtidig som de legger større vekt på elbiler, følger de en todelt strategi, med hydrogenbiler i sin overgang til nullutslipp.
Overgangen, slik Hyundai/Kia planlegger den, går for sakte og resulterer i et anslått fossilbilsalg som er minst 35 til 44 millioner – eller fra 125 prosent til 159 prosent høyere enn 1,5°C målet, ifølge Greenpeace-rapporten.
General Motors
Anslagene for GM er de klart beste. De har kunngjort at de bare skal selge nullutslippsbiler globalt innen 2035. Dette er den raskeste overgangen blant produsentene Greenpeace har satt under lupen.
GM har utviklet sin egen «Ultium» BEV-arkitektur og investert i batterifabrikker sammen med LG Chem. Et bredt utvalg av elbiler er annonsert.
Ting går allerede raskt i Kina: Med sin kinesiske fellessatsing oppnådde GM betydelige elbilandeler i 2021. Stort sett takket være den ekstremt lille Hongguang Mini EV.
GM tilbyr foreløpig bare fire elbilmodeller og det ble bare solgt cirka 25.000 elbiler i det amerikanske hjemmemarkedet i 2021.
Men basert på anslagene i rapporten, vil GM fortsatt overstige 1,5°-målet med minst 6 til 21 millioner – eller fra 25 prosent til 90 prosent høyere enn målet åpner for.
Utgjør en fare for seg selv
I mangelen på hastighet i overgangen til elektrisitet, mener Greenpeace at alle de analyserte produsentene står i fare for betydelig forretningsmessig og økonomisk risiko for tap av markedsandeler til nye helelektriske aktører, samt tap av investerte midler i fossile plattformer som er under utvikling.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!