Fersk ladeaktør åpnet sine første ladere i dag: Dette er et sjeldent syn i Norge – og ja, du kan betale med kort
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Uno-X åpnet i dag sine aller første hurtigladere. Tusen nye ladere skal bygges i Norge og Danmark i løpet av de neste årene, og kortbetaling er på plass fra første stund.
Tidligere i dag, på Gulskogen i Drammen, sto en dårlig kledd Ole Robert Reitan – direktør i Reitan Retail – i dress og frøs.
For å varme den inviterte forsamlingen serverte han ikke bare varme boller og kaffe, men også varmende nyheter:
Fra splitter nye solgule hurtigladere skal Uno-X heretter servere energi til elbilister fra bensin energi-stasjonene sine.
Og X-faktoren, i tillegg til Uno-X-navnet? At kortbetaling er på plass fra første stund.
Synlige priser og enkel betaling
Som Reitan selv sa det:
– Det enkle er som kjent ofte det beste. Det gjelder også når du skal lade bilen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var også på plass, og var tilsynelatende meget fornøyd med å ha en ny ladeaktør på plass i Norge.
– Norge trenger flere elbilladere for å møte etterspørselen etter stadig flere elbilister, men det holder ikke å ha nok hurtigladere om det ikke er enkelt å lade, sa Nygård.
– Jeg er derfor svært glad for at dere har kortbetaling på plass fra første stund, sa Nygård – og viste til Elbilforeningens spørreundersøkelser som viser hvor vrient mange elbilister synes dagens betalingsløsninger er.
Ladepris på plass i prismasten
De nye Uno-X-stasjonene med hurtiglading har et ekstra felt på prismasten, under literprisen som frem til nå har vært forbeholdt literprisen bensin og diesel:
Nemlig prisen elbilistene må betale per kilowattime de får fra laderne.
Alle Uno-X-stasjoner har ren kWt-prising, og prisen står dessuten i displayet på laderne.
– Mest sannsynlig vil både kortbetaling og synlig prisinformasjon komme som et krav fra EU. Derfor er det veldig bra at Uno-X er i forkant av disse kravene, sa Nygård, som for øvrig nylig har bestilt seg elbil.
Nygård kunne ikke slippe flere detaljer om den kommende ladestrategien, utover at den vil konkretisere hva regjeringen vil gjøre for å utvikle og forenkle ladetilbudet i Norge.
Se også vårt videointervju med Nygård lenger opp i denne artikkelen!
1000 nye hurtigladere på vei
Uno-X stopper naturligvis ikke med stasjonen på Gulskogen.
Før nyttår skal fem nye stasjoner på plass i Norge, mens ytterligere ti stasjoner er planlagt før sommeren 2023.
Legger man sammen Reitan Holdings selskaper Uno-X, 7-Eleven og Rema 1000, har de cirka tusen lokasjoner der de kan bygge hurtigladestasjoner i Norge.
Og tusen er et tall både Reitan og Reitan-gruppen tydeligvis er glad i:
– På kort og mellomlang sikt planlegger vi for at tusen elbiler skal kunne lade samtidig i Norge og Danmark, sier Inger Sethov, kommunikasjonsdirektør i Reitan Retail.
Videre skal alle stasjonene ha synlig kWt-prising og kortbetaling.
I første omgang vil de også prioritere samme oppsett som det på Gulskogen, det vil si to 300 kW-ladere som til sammen kan lade fire elbiler samtidig – med såkalt effektdeling.
Altså at to biler deler på de 300 kilowattene som er tilgjengelig om de står ved samme lader.
Uno-X vil dermed kun tilby lading via CCS, ikke via CHA-de-MO.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!