Hopp til innhold

Duell mellom VW ID.4 GTX og Audi Q4 e-tron 40: Hvilken velger du?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Disse bilene koster det samme, men vi kan avsløre noen forskjeller.

Hvilken velger du? spurte vi våre følgere på instagram.

Alle svarte Audi. Men er du sikker?

Begge bilene er nye av året. Audien med det store «munnbindet» i fronten er den ferskeste av dem. Bilene er i bunn og grunn bygd på samme plattform. De deler mange komponenter, men forskjellene er faktisk ganske store. De eneste likhetene for det blotte øyet er faktisk sidespeilene.

Sjekk video av begge bilene under.

VW ID.4 GTX

Dette er det siste tilskuddet på stammen. GTX har endelig fått firehjulsdriften alle har ventet på, og utgaven forventes å bli storselgeren av ID.4. Motoren bak yter 204 hester og motoren som driver forhjulene, yter 95 hester.

De trekker bare på full gass og når forholdene krever det – og gir 299 hester i 30 sekunder dersom batteriet er over 88 prosent og batteritemperaturen er mellom 23 og 50 grader. Det vil si omtrent aldri.

På testbilen er automatisk fartsholder, head up-display og elektriske sportsstoler på plass, men mange rynker på nesa av enkel design og høy plastfaktor.

STORE FORSKJELLER: VW har fjernet seg fra tidligere design over til noe som blir oppfattet som enklere og billigere. Audi på sin side har fortsatt full Virtual Cockpit og sitt eget multimediasystem, som for øvrig fungerer mye raskere. Opplevd luksus er klart høyere i Audien.

Dette er ikke hva man tidligere er vant med fra VW. Det virker som man har prøvd seg på en Tesla-variant, men feiget ut midtveis og fått verken fugl eller fisk. Mange får et mildt sjokk av at det går tregt eller er lite responsivt – enten det gjelder betjeningen på skjerm eller berøringsflater, til og med ved åpning av vinduer og soltak.

Trenger du litt mer plass? Sjekk ut testen av Skoda Enyaq?

Audi Q4 e-tron

Audien er helt ny på markedet og kommer med quattro firehjulsdrift fra start. Vår testbil, e-tron 40, har kun bakhjulstrekk via en motor bak på 204 hester, for øvrig identisk med den elmotoren som står bak i folkevogna.

Audi har ikke tatt noen sjanser på design. Dette er renskåret Audi fra innerst til ytterst, og er det noen som kan design om dagen, så er det Audi. Riktignok er den god og tjukk i fronten, men det er ingen tvil om hvilken som har truffet best på design i trekløveret, som også består av Skoda Enyaq.

BERØRING: Begge har valgt berøringsfunksjoner på rattet. Vi mener knapper fungerer bedre fordi de gir en naturlig tilbakemelding på operasjonene du gjør. Begge har valgt sine respektive grensesnitt fra tidligere modeller, men Audi har gjort en bedre jobb med å få det til å funke best mulig.

Bakseteplassen er den samme og gir de samme funksjonene, men bagasjerommet er marginalt mindre. 520 liter mot 543. Audi har kostet på seg en tredelt bakseterygg i stedet for 60/40-deling med en trang skiluke.

En bedre løsning, spør du meg. Desto kjedeligere er det at man har brukt halve lagringsrommet for ladekabelen til en ekstra subwoofer. Da blir det mye arbeid å få kabelen nedi.

Interiøret er fundamentalt annerledes. Igjen tar Audi ingen sjanser og legger inn Virtual Cockpit i full størrelse (med verdens beste kjørecomputer) og sitt eget multimediasystem. Da unngår man den kritisk treige skjermen i ID.4 (og Skoda Enyaq) og får typisk lettfattelig Audi-oppsett.

Hyundai Ioniq konkurrerer i samme klasse. Les testen. 

DYRT OG BILLIG: GTX er litt mer sporty enn øvrige ID.4, så sportsstoler er standard. Ønsker du10-veis elektriske ståler med uttrekk på sitteputa, massasje og integrerte nakkeputer, koster det ekstra. I Audi får man helmanuelle stoler uten uttrekk når man bestiller Business-modellen.

De fantastisk enkle knappene på multifunksjonsrattet er borte og erstattet med berøringsflater. Vi er ikke noen tilhenger av den øvelsen, men oppsettet er som før, og Audi har gått den ekstra mila for å få det til å funke skikkelig. Det er fortsatt uvant, og man må fjerne blikket fra veien for å kontrollsjekke at man har fått gjort det man har tenkt å gjøre, men det fungerer bedre enn hos VW.

I tillegg har de valgt å beholde knapper for vinduer, volum og klimaanlegg. Fornuftig. Tradisjon tro er også fartsholderen på egen stilk bak rattet.

GOD PLASS: Det er rikelig med plass bak i begge bilene. Men som du ser på bildene, har VW (nederst) prioritert større bakdører og blir dermed en smule enklere å komme seg inn og ut av, uten at vi tror du vil merke den store forskjellen.

Kjører forskjellig

ID.4 og søskenbarnet Skoda Enyaq har omtrent identiske kjøreegenskaper. Det vil si nøytralt oppsatt understell, i retning av mykt. De er blant de beste på komfort i klassen, spesielt når veiene blir dårlige. Støynivået er også lavt, i hvert fall dersom det krysses av for pakker som inneholder ekstra isolert frontrute og sideruter foran.

Kjøregleden er derimot omtrent ikke-eksisterende, selv på GTX, som flørter litt med GTI-historien.

Audi har valgt et strammere oppsett. Følelsen er mer snerten, lettvinn og pigg. Inntrykket er at man kjører en mer kompakt bil enn størrelsesforskjellen i praksis tilsier.

Det betyr samtidig at noe av komforten er kastet på båten. For heller ikke på testbilen er det noen form for adaptivt understell, noe som kan bestilles på begge.

Banetest av Porsche Taycan: Litt trangere, mye raskere

LITT FORSKJELLIGE: Både VW og Audi kjører to høyder på gulvet, noe som gir dype rom på hver side bak hjulhusene i øverste innstilling. Audi har valgt 40/20/40 deling av bagasjerommet framfor en liten skiluke og 40/60-deling. VW tar 543 liter, mens Audi tar 520.

Gjerrige og lader raskt

På vår testrute i flott vær mellom 17 og 22 grader, var begge bilene snille på forbruket. Q4 e-tron 40 gjennomførte med et snittforbruk på 13,9 kWt pr. 100 kilometer. Den firehjulsdrevne og noen kilo tyngre ID.4 GTX brukte 15 blank.

På motorveitesten viser hyggelige 16,1 kWt pr. km for ID.4, mens Q4 vil ha 16,6, uten at vi har noen forklaring på det.

Begge har samme batteripakke (82 kWt brutto, 77 netto) og tar i mot 125 kW på hurtiglader dersom forholdene ligger til rette for det.

De imponerer med full kraft den første stunden og har ikke veldig ulik kurve gjennom ladeprosessen. Men som vanlig bør man gi seg når man når 80 prosent.

Begge har mulighet for opp til 11 kW på hjemmelader. Da lades bilen full på 7 timer. 10,5 med 7,2 kW lader.

Mindre utstyr, høyere pris

VW-gruppen er eksperter på å unngå kannibalisering. Det finnes egentlig bare to rasjonelle grunner til å velge Audi-en framfor de andre: Skjermer med betjening og sporty kjørefølelse. Alt annet taper den på.

Startprisen på Q4 e-tron er 399.900 kroner. Vi kjører Business-modellen med en grunnpris på 479.300 kroner. Den har blant annet adaptiv fartsholder og ryggekamera, induksjonslader til mobilen og nøkkelfri inn- og utgang av bilen som standard.

FORNUFT OG FØLELSER: VW-gruppen er flinke til å posisjonere produkter med så og si identiske egenskaper til å appellere til forskjellige kjøpere.

Med et ganske lite panoramatak, svingbart tilhengerfeste (hengervekt 1.000 kg/1.200 kg med quattro), interiørpakke med kunstskinn, Ambient lys i kupeen, elektrisk bakluke og Audis virtuelle instrumentpanel med MMI navigasjon (som har dårligere talefunksjoner enn Apple Carplay) havner prisen på 578.000 kroner.

For den summen får du VW ID.4 GTX med 299 hester, firehjulstrekk, elektriske sportsstoler med massasje, 21-tommers hjul, LED Matrix frontlykter, for å nevne noe.

For å komme opp i tilsvarende med Audi, må du punge ut ytterligere 200.000 kroner.

Men akkurat det tror jeg potensielle kunder gir blaffen i. Og ingen kan klandre noen for å velge den.

Volkswagengruppen er eksperter på merkevarebygging. De har presentert tre biler i samme segment på samme år. Den største og mest praktiske er faktisk den billigste. Den trangeste er også den dyreste, men er samtidig den lekreste og har de beste løsningene på infotainment. Noe som gjør at luksusfølelsen overgår de andre.

Det gjør nok at den fortsatt vil stå høyt i kurs og at mange er interessert i å bla opp de ekstra tusenlappene.

SMAKEN SOM BAKEN: Kun speilene er identiske på utvendig design. VW-gruppen har virkelig klart å designe tre forskjellige biler av omtrent tre like store SUV-er. Skoda Enyaq er som kjent den tredje, så langt. Det vil forbause oss om det ikke kommer en Seat og/eller Cupra-variant på et senere tidspunkt, også.

VW ID.4 GTX

Tre pluss

Tre minus

Audi Q4 e-tron 40

Tre pluss

Tre minus

Testduell: Jaguar I-Pace og BMW iX3