Nissan LEAF e+ 62 kWh (2019)
Sommeren 2019 økte Nissan batterikapasiteten på LEAF-modellen for fjerde gang, og la samtidig til nytt utstyr.
Den godt utstyrte LEAF e+ 3.ZERO Limited Edition var først ut med den største batteripakken, og ble levert fra sommeren 2019. Om du vil vite mer om tidligere modeller har vi egne artikler om den første generasjonen og den andre generasjonen.
Størrelse, bagasjeplass og taklast
Nissan Leaf er 4,49 meter lang, 1,79 meter bred og 1, 54 meter høy. Bagasjerommet er 420 liter stort og maksimal taklast er 35 kg. Bilen har ikke tilhengerfeste.
Ytelse
Nissan Leaf har en motorytelse på 160 kW (214 hestekrefter) og gjør 0-100 på 6,9 sekunder. Oppgitt energiforbruk er på 1,85 kWh/mil.
Forhjulsdrift
Nissan LEAF e+ har forhjulsdrift.
Batterikapasitet og rekkevidde
I mars 2019 ble det annonsert at batteripakken på 62 kilowattimer (kWh) brutto også skulle bli tilgjengelig på utstyrsnivåene kalt N-Connecta og Tekna (to høyeste), og det er disse som har vært tilgjengelig siden førsteutgaven var utsolgt.
Nissan oppgir heller ikke nå netto tilgjengelig batterikapasitet. Men dersom vi legger til grunn samme buffer som for 40-batteriet (7,5 prosent), bør 62-versjonen ha minimum 57 kWh til kjøring.
I 2020 er startprisen er snaut 350.000 kroner for historiens lengstrekkende LEAF. Rekkevidden etter WLTP-målesyklusen er oppgitt til 385 kilometer.
Utgaven kalt e+ handler først og fremst om større batteripakke, men det kom også på plass en større berøringsskjerm (åtte tommer).
Appen NissanConnect Services ble også oppgradert med nye funksjoner, blant annet mer informasjon om kjøretøy og -data, samt p-plasser. Batteripakken er forøvrig, som tidligere, uten aktiv varming og kjøling.
Mer omtale av LEAF-modellens egenskaper som sådan finner du her.
Garanti
Standard 5 år/150 000 km kjørt på bilen. 8 år/160 000 km på batteriet
Normallading
- Nissan LEAF kommer med en AC-ombordlader på 6,6 kW (230V, 1-fas) som standard. Med denne kan man lade basismodellen på cirka 11,5 timer med 7,2 kW/32A eller omtrent 23 timer med 3,6 kW/16A.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A og ladetid rundt 32 timer.
Hurtiglading
- Tekna-utgaven av e+ skal være forberedt for å motta inntil 100 kW DC på en CHAdeMO-hurtiglader, men de fleste norske uttak er begrenset til 50 kW.
- I våre tester har vi aldri oppnådd gjennomsnittseffekt over 46 kW ved lading fra 10 til 80 prosent (medgått tid: 53 minutter), men Nissans egne anslag er enda mer nøkterne. Tilgang til høy effekt på CHAdeMO er altså en utfordring.
-
Mer om lading finner du her Ta meg til ladesidene
-
Mer info og oppdaterte priser Ta meg til Nissan Norge
Tekniske spesifikasjoner
Batterikapasitet brutto | 62.0 kWh |
Batterikapasitet netto | 59.0 kWh |
Batterigaranti km | 160000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 7.3 sek |
Topphastighet | 157 km/t |
Hurtiglading, type | CHAdeMo |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1.85 WLTP kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 385 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 395 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 290 km |
Egenvekt uten fører | 1756 kg |
Tillatt totalvekt | 2140 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 35 kg |
Lengde | 4490 mm |
Bredde karosseri | 1788 mm |
Høyde | 1545 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 160 kW |
Motorytelse total hk | 214 hk |
Dreiemoment total | 340 Nm |