Hopp til innhold

Elbilforeningen arrangerte nettseminar: – Elbilen blir mer klimavennlig jo lenger den er på veien

To personer som prater foran skjerm
ARRANGERTE NETTSEMINAR: Fagrådgiverne Lars Godbolt og Alexandra Aarvold Rastad i Norsk elbilforening.

Denne uka arrangerte Elbilforeningen nettseminar, eksklusivt for egne medlemmer. Temaet for kvelden: elbil og klima.

Nettseminaret bar tittelen «Er elbiler egentlig mer klimavennlige enn fossilbiler?» – og handlet ikke overraskende om nettopp hvor klimavennlige elbiler er sammenlignet med fossilbiler.

Elbilforeningens fagrådgivere Alexandra Aarvold Rastad og Lars Godbolt forklarte interesserte medlemmer om alt fra livsløpsanalyser til energimikser via skjerm.

Til slutt svarte de på spørsmål fra «salen».

Elbil som klimatiltak

Et av dem var dette:

– Er egentlig elbil et godt klimatiltak? Eller er det sånn at elbiler egentlig ikke er noe bedre for klimaet enn fossilbiler?

– Det er absolutt bare en myte. Når man ser på de totale utslippene som skapes av elektriske kjøretøy, fra vugge til grav – altså fra produksjon til skroting, er de langt mindre enn for en fossilbil, svarte Lars Godbolt, fagrådgiver i Elbilforeningen.

Videre påpekte han at elbiler fremdeles har høyere utslipp enn fossilbiler under selve produksjonsprosessen, på grunn av energibruken som går med til produksjon av batteriet.

Elbilforeningen med myteknuser-videoer:

Her bedriver han elbil-«mythbusting» rettet mot utlandet

Ifølge International Council on Clean Transportation (ICCT) tar det mellom 18-20.000 kilometer med kjøring i Europa eller USA før elbilen er mer klimavennlig enn fossilbilen.

Med andre ord dreier det seg om mellom ett og to års tid for en gjennomsnittlig elbil.

– Og utslippsgapet fortsetter å øke gjennom hele bilens levetid. Jo lenger elbilen er på veien, jo mer klimavennlig blir den, fortsatte Godbolt.

Under kan du se hvilke nettseminarer du kan melde deg på:

En kvinne og en mann snakker til kamera.

Eksklusivt for medlemmer:

Bli med på nettseminar!

Fra vugge til grav

For å kunne sammenligne hvor klimavennlige elbiler og fossilbiler er, ser man gjerne på det som kalles livsløpsanalyser.

Det er en studie som tar for seg hele livssyklusen til bilene, fra de er produsert til de er på veien – og helt frem til de blir skrotet.

Anerkjent livsløpsanalyse-ekspert:

– Ren knock-out for elbilen

– En slik analyse bør utføres av universiteter eller forskningsinstitusjoner med dokumenterte resultater, som vet hva de gjør. I en sånn analyse er det viktig at man har kontroll på forutsetningene, og sammenligner stor bil med stor bil og liten bil med liten bil, påpekte Godbolt.

Ren energi for bedre klima

Hvilken energikilde som er brukt for å produsere strømmen du lader elbilen med, spiller også en rolle i hvor klimavennlig den er.

– Elbilen er mer klimavennlig dess renere elektrisiteten er, konstaterte Rastad.

Selv i Kina, der de har en høy andel elektrisitet fra kull, er livsløpsutslippene mye lavere for elbilene. Jo høyere andel fornybar energi som kommer inn i energimiksen, jo lavere utslipp kan tilskrives elbilen.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Dette tester vi i vinter

– Men Norge er så lite, har det noe å si om vi bytter ut vår bilpark?

– Ja, det vil jeg absolutt si. Vi ser at i transportsektoren er personbil et område der vi har klart å kutte utslipp. Norge, og også vi i Elbilforeningen, får mye oppmerksomhet fra internasjonal presse. Regjeringer og departementer i andre land kommer på besøk for å lære hvordan vi har fått til den norske elbilsuksessen, svarte Godbolt.

– Målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler i nybilsalget i 2025 kan være det første klimamålet vi faktisk når i Norge, avsluttet Godbolt.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Spørsmål om alt fra A til Å

Selv om temaet for nettseminaret var elbil og klima, stoppet det ikke medlemmene som deltok fra å spørre om hva som helst annet.

Fagrådgiverne svarte like entusiastisk på spørsmål om rekkevidde som spørsmål om elbilens levetid.

Rastad og Godbolt fikk blant annet spørsmål om hva man skal gjøre når elbilen spinner seg fast på glatta.

Elbilforeningens vintertest 2023:

Må du ha firehjuls­trekk for å komme deg opp bakken?

Det kunne Godbolt gi et godt svar på, for det hadde han nemlig opplevd selv for bare et par uker siden:

– Bilen hadde bakhjulstrekk, så jeg stappet dørmatten under bakhjulet sammen med mange kvister, og da kom vi oss ut til slutt.

Et annet medlem holdt seg til temaet og spurte om elbiler sliter mer dekk på grunn av tyngde og derfor lager mer svevestøv, og om dette har noen effekt på klimaet.

– Det er ikke bra for lokalmiljøet at biler forårsaker svevestøv. Men vi ser at størsteparten av svevestøvet kommer fra tungtransport eller piggdekk. Klimagevinsten med å kjøre elbil er uansett så stor at diskusjonen om svevestøv blir et sidespor, sa Godbolt.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også