Elbilforeningens vintertest 2024: Dette tester vi i vinter
En vinterkledd racerbane er åstedet for store deler av årets vintertest. Men vi skal også på veien, og vi skal til fjells. Her får du et utdrag av menyen som vil dukke opp på elbil.no de neste ukene.
Elbilforeningen var først ute med å kjøre stor vintertest av elbiler allerede i 2018, og siden har vi holdt det gående.
De første årene var rekkevidde en hovedsak i alt vi foretok oss – og ikke minst å få tilgang til lading.
Den gikk stort sett ganske tregt i kulda, siden bilene den gang ikke hadde mulighet til forvarming av batteriet før hurtiglading.
Hva skal man egentlig teste i 2024?
Med 700.000 elbiler på norske veier vil mange mene at de er blitt både vanlige og at rekkevidde ikke er så avgjørende. Særlig gjelder det moderne elbiler med god basisrekkevidde.
Men vi ser naturligvis ikke helt bort fra rekkevidde, selv om vi bruker mest tid på å teste teknologien som gjør at moderne elbiler fikser nordisk vinter best mulig.
Her fokuserer vi særlig på forvarming – både av kupé og av batteriet før hurtig- eller lynlading.
Nettopp god gammeldags vinter har vi fått mye av på Østlandet i de første ukene av 2024. Det gjorde at savnet av Finnmark og Troms, som vi besøkte både i 2021 og i fjor (lenke over), ble mindre.
Vinteren fikk vi på et praktfullt Rudskogen motorsenter. Og vi fikk helt ned til -25 før forvarmingstesten av Polestar 2 – før lynlading – og før regnet kom pladask og fjernet mye av den fine vinteren.
Innholdsrik testmeny
Nytt av året er at vi ser på kjøreegenskaper på vinterføre, både med bilen full av passasjerer og med en tilhenger lastet med jern.
Og begge deler.
Denne oppgaven fikk Volkswagen ID.7 og Nio EL6. Som videoopptakene vil vise, er det slett ingen spøk å kjøre med tilhenger på glatte veier. I hvert fall ikke når den fyller hele speilet i en høyresving.
Hovedformålet, om du skulle være i tvil, er å teste kjøresikkerhet. Og hvordan bilenes ESP-systemer griper inn.
Kjøresikkerhet var også tema da vi tok med oss et knippe kolleger fra Elbilforeningen, med mer eller mindre erfaring med kjøring på vinterføre. Selv satte det faste testteamet seg på sidelinjen, og bidro heller til å forevige det hele på Rudskogen.
Gjengen fikk både prøve seg på den tradisjonelle elgtesten, samt kjøring på bane. Alt under kyndig ledelse av Rudskogen-instruktør Hans-Martin Hallberg.
Det hele munner ut i konkrete tips om hvordan du blir en bedre sjåfør på vinterføre.
I den siste nykommersaken er det også en tilhenger inne i bildet, nærmere bestemt en Polar-campingvogn.
Denne skal trekkes til fjells av den nye og store SUV-en Kia EV9, før målet er å bruke den som batteribank for livet i vogna.
Kan det fungere like bra som sommeren 2022, med Kia EV6 på Aurlandsfjellet? (Som du for øvrig kan lese mer om under.)
11 nye(re) modeller deltar i ulike øvelser
Disse nye elbilmodellene tester vi i i løpet av vintertestperioden (endringer kan komme):
- BMW i5 M60 xDrive
- Ford F-150
- Hyundai Kona
- Kia EV9
- Nio EL6
- Peugeot e-308
- Polestar 2 (oppgradert, større batteri)
- Tesla Model 3 LR
- Tesla Model Y LR
- VW ID.7
- Xpeng G9
Ellers ser vi nærmere på dette:
Regenerering – skummelt på vinterføre?
Dette temaet har vi kommet tilbake til gjentatte ganger, og denne gang benytter vi oss av den velkjente Slakteren-svingen på Rudskogen til gjennomføringen.
Vi har tidligere testet dette både på svært glatt underlag på Tisleifjorden på Golsfjellet og på et testsenter i Nord-Finland, siden det naturligvis er helt uaktuelt på offentlig vei.
Blir det ukontrollerte hjulslipp, med påfølgende sladding, ved bråslipp av wattpedalen inn i sving?
Bremsetest i 60, 80 og 100 km/t
Under fjorårets vintertest gjennomførte vi bremsetest med to av bilene på en rett strekning på Lapland Proving Ground i finske Muonio.
Nå gjentar vi den samme øvelsen med samtlige av testbilene som ble kjørt på Rudskogen.
I dyp snø med trekk bak, foran og på alle fire
Det er en nærmest evig diskusjon om man virkelig trenger firehjulsdrift.
Denne gangen ser vi på framkommelighet fra et litt annet perspektiv: Vading i dyp snø.
Hvor langt kommer bilene som trekker bare foran eller bak?
Lystest i stummende mørke
Vi ventet til mørket falt på over Rudskogen motorsenter.
Så brukte vi langsiden til å sjekke hvor godt de sju testbilene lyste den opp, både med nær- og fjernlys.
Deretter dro vi ut på landeveien for å sjekke alt fra spredning til automatisk blending.
Så raskt blir sju vintertestbiler varme
Elbilen har stått frakoblet i kulda over natta, før du aktiverer forvarming av kupeen via appen. Samtidig vil du naturligvis få isfrie ruter.
Hvor lang tid går det før isen er borte? Og hvor varmt er det i kupeen etter ett, fem, ti og femten minutter?
Vi lot bilene stå igjen på Rudskogen over natta, med temperaturer ned til 16 minusgrader før vi gjennomførte testen på morgenkvisten.
Vi gir naturligvis også et innblikk i energiforbruket til forvarming / tining. I fjor testet vi for øvrig ekstremversjonen:
Forvarming før hurtig- og lynlading
Hvor langt må du kjøre i vinterkulde, med forvarming aktivert, for å få fart på ladingen? Det ser vi nærmere på i denne temasaken.
Vi startet testen med å kjøre to eksakt like Tesla Model Y på den samme 110 kilometer lange distansen, den ene med forvarming og den andre uten, etter at bilene hadde tilbrakt natta i -15.
Så ble de koblet til hver sin superlader. Underveis logget vi det hele, med særlig blikk på temperaturutvikling i batteriene, ved hjelp av en Aviloo Box.
Deretter gjorde vi tilsvarende tester på BMW i5 M60, Hyundai Kona og oppgradert utgave av Polestar 2. Sistnevnte fikk temperaturer helt ned til -25 å bryne seg på.
Vi fikk ikke fravristet noen temperaturdata fra Volkswagen ID.7, men kunne konstatere at forvarmingen virker. Det samme gjaldt Xpeng G9 og Nio EL6.
Peugeot e-308 ble sørgelig alene om ikke å ha denne muligheten, og det ga naturligvis svært negative utslag på ladefarten.
Skiboks og maks nyttelast versus forbruk
Vi har gjort en rekke skibokstester tidligere, der vi har fokusert på både de praktiske sidene av saken og reelt strømforbruk. Men vi har aldri hatt så vinterrelevante værforhold som under denne testen, med temperaturer mellom -5 og -15.
Vi delte opp testen i fire deler. Kun sjåfør i bilen, sjåfør pluss maks nyttelast, kun sjåfør og skiboks og til slutt fører, skiboks og maks nyttelast.
Alle etappene ble kjørt på saltslush-dekket motorvei, med delvis snødekke, med fartsholder i 80 og 100 km/t (GPS-sjekket fart).
Det halvsleipe underlaget ga naturligvis økt rullemotstand, i tillegg til bidragene fra den kalde lufta. Dermed ble tallene også interessante.
Kia EV9 med campingvogn, med bilen som batteribank
Vi har etter hvert lang erfaring med å trekke tunge tilhengere etter elbiler, særlig med kombinasjonen elbil og campingvogn gjennom 10.000 kilometer siden 2019.
Men vi har aldri tidligere prøvd oss med campingvogn på vinterføre. Trekkjobben får Kias nye, store SUV ved navn EV9.
Tanken er å trekke vogna til fjells, der bilens batteri skal bidra med den nødvendige energien (batteribank, også kalt V2L) til å få nødvendig komfort.
PS. Det er ikke sikkert vi gir oss med sakene som står i denne oversikten. Vi er gode til å følge med på værmeldingen, og tilpasse aktiviteten vår deretter. Følg med i ukene som kommer!
Bakgrunn: Den sjuende vintertesten i rekka
2018: Halvlokal langtur via Valdres, Panoramavegen og Hallingdal
2019: Motorvei sørover, Setesdal, Haukeli (kolonnestengt) og Rauland
2020: Hemsedalsfjellet, Voss, Hamlagrø (for Vikafjellet), Aurland / Hol
2021: Den store finnmarkstesten (Kirkenes-Vardø-Tana bru-Karasjok/Ifjordfjellet-Lakselv-Nordkapp-Alta-Tromsø)
2022: Halvlokal langtest med Filefjell, kolonne Hemsedalsfjellet og Tisleifjorden
2023: Ny langtur nordover. Tromsø-Muonio-Narvik-Mo i Rana-Namsos-Oslo, totalt 2.200 kilometer
Hvis du er interessert i å se hva vi gjorde under fjorårets vintertest, finner du en oppsummering og lenker til alle sakene i denne artikkelen:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!