BYD Tang EV600D

På tampen av året skal den store SUV-en BYD Tang EV600D ankomme Norge.

Importøravtalen mellom BYD og RSA AS ble underskrevet våren 2020. Den store, helelektriske SUV-en er første modell som kommer.

Tang-modellen ble først vist på Beijing Motor Show i 2018. I hjemmemarkedet Kina kommer den både med bensinmotor, som ladehybrid og som ren elbil. I Norge er det naturligvis kun elbilalternativet som gjelder, og mest sannsynlig kun med firehjulsdrift. Denne utgaven bærer navnet Tang EV600D.

Tang EV600D er nesten like stor som Tesla Model X, og vil derfor først og fremst konkurrere med denne – i og med at den nye kinesiske bilen også kan ha sju seter. Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC er de andre mest sammenlignbare i dagens marked, mens Byton M-Byte blir et naturlig alternativ neste år.

Med firehjulstrekk og motor på både for- og bakaksel (lik effekt) er systemeffekten 482 hestekrefter (360 kW). Hver elmotor leverer 330 Nm dreiemoment, altså totalt 660. Det skal holde til en 0-100-tid på 4,4 sekunder. Det tilbys også en forhjulsdrevet variant (elmotor kun foran), ved navn EV600, som da logisk nok får en ytelse på 241 hestekrefter (180 kW). Denne kommer dog – etter det vi erfarer – ikke til Norge.

Begge varianter er utstyrt med en batteripakke på 82,8 kilowattimer (kWh). Enn så lenge må vi gå ut fra at dette er brutto, og ikke netto tilgjengelig til kjøring.

Heller ikke pris eller offisiell rekkevidde etter WLTP-normen er bekreftet. Så langt er det oppgitt rekkevidde etter den gamle normen (NEDC) på 520 kilometer. Dette tallet vil trolig bevege seg et godt stykke nærmere 400 kilometer etter europeisk typegodkjenning.