Hopp til innhold

Kia e-Niro (64 kWt)

Crossoveren Kia e-Niro er en milsluker i kompaktklassen i det norske elbilmarkedet.

e-Niro slekter mye på Hyundai Kona. De har like store batteripakker, drift kun på forhjulene og begge har en energieffektiv opptreden på veien.

Den lille store forskjellen er at e-Niro byr på vesentlig mer innvendig plass. Det betyr også mer bagasjeplass, som gjør e-Niro hakket mer aktuell som familiebil. Årsaken ligger i at e-Niro er bygd på samme chassis som Hyundai IONIQ. I 2020 gikk den helt til topps blant elbilene norske elbilister var mest fornøyd med.

Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt

e-Niro byr på generelt gode praktiske egenskaper, og et bagasjerom med oppgitt volum på 485 liter (inkludert volum under gulv, 451).

Utformingen gjør at det er lett å utnytte, og den innvendige plassen er dessuten god for fire voksne personer – også i høyden.

Maksimal taklast er 100 kg, maksimal tilhengervekt er 300 kg (fra modellår 2021).

Ytelse

Kia e-Niro har en motorytelse på 150 kW (204 hestekrefter) og gjør 0-100 på 7,8 sekunder. Oppgitt energiforbruk er på 1,59 kWh/mil.

Forhjulsdrift

Kia e-Niro har forhjulstrekk.

Batterikapasitet og rekkevidde

Den oppgitte rekkevidden etter WLTP-målesyklusen er 455 kilometer, og det har vist seg uproblematisk å passere 500 kilometer ved pen landeveiskjøring i sommerhalvåret.

Også under vinterkjøring har e-Niro vist seg å opprettholde god rekkevidde. Under vintertesten i 2019 der klarte e-Niro seg med gjennomsnittlige 1,96 kWh/mil fra Evje til Haukeliseter. Det betød minst 320 kilometer rekkevidde selv ved dårlige forutsetninger.

I likhet med slektningen Hyundai Kona var e-Niro fra start kun utfordret på et par områder som er viktig i det norske markedet: De manglet tilhengerfeste på utstyrslista og de hadde heller ikke appstyring for viktige funksjoner som forvarming og lading.

Underveis er app kommet på plass, og for modellår 2021 kan begge trekke tilhenger på inntil 300 kilo.

Aktiv varming/kjøling av batteripakke, varmepumpe og mulighet for oppvarming kun av førersonen er dessuten på plass. Det bidrar til bedrede vinteregenskaper.

Garanti

Standard 5 år/100 0000 km kjørt på bilen. 8 år/160 000 km på batteriet.

Normallading

Hurtiglading

Les også:

Slik gjorde Kia e-Niro det i vår store vintertest (2019)

Tekniske spesifikasjoner

Batterikapasitet brutto67.5 kWh
Batterikapasitet netto64.0 kWh
Batterigaranti km150000 km
Batterigaranti år7 år
Akselerasjon 0-100 km/t7.8 sek
Topphastighet167 km/t
Hurtiglading, typeCCS
Antall sitteplasser5
Energiforbruk1.59 kWh / mil
Rekkevidde NEDC km
Rekkevidde WLTP455 km
Rekkeviddeanslag sommer425 km
Rekkeviddeanslag vinter310 km
Egenvekt uten fører1812 kg
Tillatt totalvekt2230 kg
Maksimal tilhengervekt0 kg
Maksimal taklast100 kg
Lengde4375 mm
Bredde karosseri1805 mm
Høyde1570 mm
Bredde m/speil mm
Motorytelse total kW150 kW
Motorytelse total hk204 hk
Dreiemoment total395 Nm