Kia e-Niro (64 kWh)

Med crossoveren Kia e-Niro har det norske elbilmarkedet fått nok en milsluker i kompaktklassen.

e-Niro slekter mye på Hyundai Kona, som kom på markedet i fjor sommer. De har like store batteripakker, drift kun på forhjulene og begge har en energieffektiv opptreden på veien. Den lille store forskjellen er at e-Niro byr på vesentlig mer innvendig plass. Det betyr også mer bagasjeplass, som gjør e-Niro hakket mer aktuell som familiebil. Årsaken ligger i at e-Niro er bygd på samme chassis som Hyundai IONIQ. e-Niro byr på generelt gode praktiske egenskaper, og et bagasjerom med oppgitt volum på 485 liter (inkludert volum under gulv, 451 uten). Utformingen gjør at det er lett å utnytte, og den innvendige plassen er dessuten god for fire voksne personer – også i høyden. Den oppgitte rekkevidden etter WLTP-målesyklusen er 455 kilometer, og det har vist seg uproblematisk å passere 500 kilometer ved pen landeveiskjøring i sommerhalvåret. Også under vinterkjøring har e-Niro vist seg å opprettholde god rekkevidde. Under vintertesten i 2019 der klarte e-Niro seg med gjennomsnittlige 1,96 kWh/mil fra Evje til Haukeliseter. Det betød minst 320 kilometer rekkevidde selv ved dårlige forutsetninger. I likhet med slektningen Hyundai Kona var e-Niro fra start kun utfordret på et par områder som er viktig i det norske markedet: De manglet tilhengerfeste på utstyrslista og de hadde heller ikke appstyring for viktige funksjoner som forvarming og lading. Underveis er app kommet på plass, og for modellår 2021 kan begge trekke tilhenger på inntil 300 kilo. Aktiv varming/kjøling av batteripakke, varmepumpe og mulighet for oppvarming kun av førersonen er dessuten på plass. Det bidrar til bedrede vinteregenskaper. NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 29 timer, 18 timer med 3,6 kW/16A og 9,5 time med 7,2 kW/32 A (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt). HURTIGLADING: Det opplyses at Kia e-Niro kan lade med maksimalt 80 kW DC på den nye generasjonen hurtigladere, også kalt lynladere (med effekt opp til 150 kW). Ifølge Kia skal 0-80 prosent (med denne effekten) ta rundt 54 minutter i sommerhalvåret. Merk at hurtiglading kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret dersom batteriet er svært kaldt. Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her. Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Kia Bil Norge. Les også: Slik gjorde Kia e-Niro det i vår store vintertest (2019)