Kia e-Niro (64 kWt)
Crossoveren Kia e-Niro er en milsluker i kompaktklassen i det norske elbilmarkedet.
e-Niro slekter mye på Hyundai Kona. De har like store batteripakker, drift kun på forhjulene og begge har en energieffektiv opptreden på veien.
Den lille store forskjellen er at e-Niro byr på vesentlig mer innvendig plass. Det betyr også mer bagasjeplass, som gjør e-Niro hakket mer aktuell som familiebil. Årsaken ligger i at e-Niro er bygd på samme chassis som Hyundai IONIQ. I 2020 gikk den helt til topps blant elbilene norske elbilister var mest fornøyd med.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
e-Niro byr på generelt gode praktiske egenskaper, og et bagasjerom med oppgitt volum på 485 liter (inkludert volum under gulv, 451).
Utformingen gjør at det er lett å utnytte, og den innvendige plassen er dessuten god for fire voksne personer – også i høyden.
Maksimal taklast er 100 kg, maksimal tilhengervekt er 300 kg (fra modellår 2021).
Ytelse
Kia e-Niro har en motorytelse på 150 kW (204 hestekrefter) og gjør 0-100 på 7,8 sekunder. Oppgitt energiforbruk er på 1,59 kWh/mil.
Forhjulsdrift
Kia e-Niro har forhjulstrekk.
Batterikapasitet og rekkevidde
Den oppgitte rekkevidden etter WLTP-målesyklusen er 455 kilometer, og det har vist seg uproblematisk å passere 500 kilometer ved pen landeveiskjøring i sommerhalvåret.
Også under vinterkjøring har e-Niro vist seg å opprettholde god rekkevidde. Under vintertesten i 2019 der klarte e-Niro seg med gjennomsnittlige 1,96 kWh/mil fra Evje til Haukeliseter. Det betød minst 320 kilometer rekkevidde selv ved dårlige forutsetninger.
I likhet med slektningen Hyundai Kona var e-Niro fra start kun utfordret på et par områder som er viktig i det norske markedet: De manglet tilhengerfeste på utstyrslista og de hadde heller ikke appstyring for viktige funksjoner som forvarming og lading.
Underveis er app kommet på plass, og for modellår 2021 kan begge trekke tilhenger på inntil 300 kilo.
Aktiv varming/kjøling av batteripakke, varmepumpe og mulighet for oppvarming kun av førersonen er dessuten på plass. Det bidrar til bedrede vinteregenskaper.
Garanti
Standard 5 år/100 0000 km kjørt på bilen. 8 år/160 000 km på batteriet.
Normallading
- Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 29 timer.
- 18 timer med 3,6 kW/16A og 9,5 time med 7,2 kW/32 A (to sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).
Hurtiglading
- Det opplyses at Kia e-Niro kan lade med maksimalt 80 kW DC på lynladere (med effekt opp til 150 kW).
- Ifølge Kia skal 0-80 prosent (med denne effekten) ta rundt 54 minutter i sommerhalvåret.
-
Mer om lading finner du her Ta meg til ladesidene
-
Mer info og oppdaterte priser Ta meg til Kia Bil Norge
Les også:
Slik gjorde Kia e-Niro det i vår store vintertest (2019)
Tekniske spesifikasjoner
Batterikapasitet brutto | 67.5 kWh |
Batterikapasitet netto | 64.0 kWh |
Batterigaranti km | 150000 km |
Batterigaranti år | 7 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 7.8 sek |
Topphastighet | 167 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1.59 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 455 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 425 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 310 km |
Egenvekt uten fører | 1812 kg |
Tillatt totalvekt | 2230 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | 100 kg |
Lengde | 4375 mm |
Bredde karosseri | 1805 mm |
Høyde | 1570 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 150 kW |
Motorytelse total hk | 204 hk |
Dreiemoment total | 395 Nm |