Hopp til innhold

Ford vant ikonisk bakkeløp: Elektrisk varebil med knusende seier mot hyperbiler

VERDENS RÅESTE ELVAREBIL? Det er ikke mange varebiler som kan skryte av 2000 hestekrefter. Men denne leverer neppe for Foodora. SuperVan 4.2 er forbeholdt banebruk og knusing av fossilbil-rekorder. Foto: Ford Performance

På verdens største årlige feiring av motorsport og bilkultur, Goodwood Festival of Speed (FOS) i England, var det nok en gang en elbil som viste seg å være den raskeste.

Årets festival gikk av stabelen i forrige uke.

Hvert år åpner Charles Henry Gordon-Lennox – 11. hertug av Richmond – portene til eiendommen Goodwood House ved Chichester i England.

Her ønsker han det råeste innen bilverdenen – både gammelt og nytt – velkommen.

I tillegg til biler, kommer eliten innen motorsport og bilbransje, samt enhver kjendis med et snev av bilinteresse. 

Test av Hyundai Ioniq 5 N:

Fossilbil-killer!

Goodwood har tradisjonelt vært synonymt med bensinhoder, men selve Festival of Speed har tatt store steg mot elektrifisering.

I 2021 introduserte Goodwood for første gang “Electric Avenue” – en hel gate dedikert til elektriske biler.

Flere nye elbilmodeller ble premiert på årets festival, som Aim EV Sport 01, MG EX4, Alpine A290B og Caterham Project V.

ELECTRIC AVENUE: En hel gate på Goodwood Festival of Speed dedikert til elektriske biler.

Elbil dominerer

Festivalens høydepunkt er uten tvil søndagen, når verdens raskeste biler sammen med klodens dyktigste sjåfører tester seg selv og bilene i det berømte Goodwood-bakkeløpet.

Å vinne her regnes som like prestisjefylt som å vinne et Formel 1-løp, både for bilen og sjåføren. 

I 2018 fikk bilverden hakeslepp da Volkswagen vant bakkeløpet med sin helelektriske ID.R.

Det var første gang en elbil vant det tradisjonsrike bakkeløpet.

VW med sportslig sub-brand:

Volkswagen R blir fullelektrisk i 2030

I 2019 vant en elbil nok en gang, og knuste banerekorden som hadde stått siden 1999, den gang med en McLaren MP4/13 Formel 1-bil.

Og i 2022 vant tidligere Formel 1-sjåfør Max Chilton med konseptbilen McMurtry Speirling, som satte en ny banerekord på 39,08 sekunder. Dermed ble det en ny banerekord med 0,01 sekunders margin.

Men i år var det en meget spesiell Ford varebil som måtte redde æren for elbilene.

VERDENS RASKESTE ELVAREBIL? Ford har en tradisjon med å eksperimentere med supervarebiler. Vi synes det er helt naturlig at de velger elektrisk for å være raskest på bane. Foto: Larry Chen / Ford Media

Verdens raskeste elvarebil

Ford SuperVan 4.2 gjorde sin debut på årets FOS og markerte at det var 30 år siden Ford SuperVan 3 debuterte på festivalen. Debuten var med en Ford-Cosworth Pro Sports 3000 V6 bensinmotor.

SuperVan 4.2 har tre STARD UHP 6-fase motorer og STARD Ultra High Performance Li-Polymer NMC pouch-celler fra den østerrikske motorsportspesialisten. Firehjulsdriftssystemet drives av én motor foran og to bak. Motorene produserer nesten 1500 kilowatt / 2000 hestekrefter.

ØKT MARKTRYKK: Den enorme bakvingen produserer 2000 kilo marktrykk ved 240 km/t. Foto: Larry Chen / Ford Media

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Knuser alt

FOS er ikke det første prestisjefylte bakkeløpet vunnet av en Ford-elbil.

I 2023 vant SuperVan 4 Pikes Peak bakkeløpets åpen klasse med den franske Le Mans-vinneren Romain Dumas bak rattet. I år var det en Ford F-150 Lightning som vant over fossilbilene i det samme bakkeløpet.

Pikes Peak Hill Climb 2024:

Elbilene vant over fossilbilene i legendarisk bakkeløp

Ikke nok med det, SuperVan 4.2 knuste banerekorden for lukkede biler på Mount Panorama Circuit i Bathurst i Australia.

Dumas var nok en gang å finne bak rattet i SuperVan 4.2 på årets FOS. Med en tid på 43,98 sekunder slo han biler som Subaru WRX: Project Midnight, Porsche 992 GT3 Cup og Alpine A110 Pikes Peak i de modifiserte- og firehjulsdrift-klassene.

Her kan du se det spektakulære vinnerløpet:

Les også