Hopp til innhold

Dette vet vi etter Porsche Macan-premieren: Den billigste Porschen du kan kjøpe

SHANGHAI: Macan ble vist først i sitt viktigste marked, Kina. Her ser vi Turbo-utgaven med trekk fra Taycan rundt lyktene. Merk ellers at Porsche har flyttet nær og fjernlys ned i fangeren.

Porsches bestselger blir erstattet av en helelektrisk modell. Den blir rimeligere enn noensinne og får 610 kilometer rekkevidde.

Porsche Macan er blitt forsinket og ytterligere forsinket, men nå har Porsche endelig trukket duken av den.

Foreløpig kommer den i utgaven 4 og Turbo. Regn med modellene 4S, GTS og Turbo S på senere tidspunkt.

SMÅ FORSKJELLER: Turboen har falske luftutslipp på bakfangeren. Du kan bestille flere finisher på flere av detaljene både innvendig og utvendig. Det store sorte feltet under lyktene er nytt for Porsche.

Mye av det samme

Utseendet overrasker ingen. Designmessig er en naturlig evolusjon av Macan, med trekk fra Taycan i fronten.

Noen hadde kanskje forventet noe mer radikalt, men dette er Porsches mest solgte modell, så de tør vel ikke forandre for mye.

BILLIGSTE: Macan 4 er og blir den rimeligste utgaven. Den får moderat effekt og noe mindre standardutstyr, men har alle de samme praktiske egenskapene.

Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at også Porsche går for dobbel høyde med frontlykter: Kjørelys på toppen, nær og fjernlys under.

Bilen er blitt 4 cm lenger. Dagens mål er 4,78×1,94×1,62 meter. Akselavstanden har økt fra 2,81 til 2,89 meter.

Smått sjokkerende pris

Det som overrasker mer, er prisen.

Selv om vi opplever voldsom prisvekst på nær sagt alt om dagen, starter Macan på svært hyggelige 876.839 kroner.

INGEN OVERRASKELSER: Interiøret er omtrent som snytt ut av nesa på Cayennen som ble lansert i fjor. Det buede instrumentpanelet fra Taycan er på plass og skjermen foran passasjeren koster ekstra. De mest brukte funksjonene betjenes fortsatt med knapper i midtkonsollen.

Det er 317.500 kroner rimeligere enn Taycan med firehjulsdrift, og Taycan har langt fra samme rekkevidde. Macan er over 80.000 kroner rimeligere enn Taycan med tohjulstrekk.

Den gamle modellen med fossilmotor selges fortsatt, men er veldig mye dyrere: Billigste modell koster 1.341.749 og Macan GTS koster 1.7945.661 kroner.

Den elektriske versjonen blir til sammenligning et røverkjøp.

Hva er det?

Macan er en forholdsvis kompakt SUV. Macan 4 Electric er og blir billigste modell. Den kjennetegnes med matt plastfinish på frontspoiler, hjulbuer, sideskjørt og nedre del av bakspoiler.

HEAD-UP DISPLAY: Synsfeltet skal tilsvare 87 tommer, der det lyser opp ti meter foran deg på asfalten. Displayet gir såkalt utvidet virkelighet, med piler og streker som følger veien foran deg. 

Samlet effekt er på 300 kW (408 hk) og 650 Nm. Det rekker til en akselerasjon til 100 km/t på 5,2 sekunder og til 200 på 19 sekunder. Toppfarta er 220 km/t.

Vekta er på 2.330 kg og bilen har en solid tillatt nyttelast på 590 kilo.

Batteriet på begge modeller er på 100 kWt brutto, 96,8 kWt netto. Rekkevidden med 20-tommers hjul skal være opp mot 613 kilometer og bilen har et forbruk ned mot 1,8 kWt på mila.

BEDRE PLASS: Hårfint lenger bil, lenger akselavstand og bedre plassutnyttelse skal gjøre Macan bedre for fire. De kaller seteløsningen sin 4+1.

Ladehastigheten er som på Taycan, 270 kW. Det betyr at den bare slått av Xpeng G9 for øyeblikket.

Porsche oppgir ladetid fra 10 til 80 prosent på 21 minutter.

Skreddersøm – men det koster

Du velger mellom 13 farger, der prisene spriker fra 0-35.500 kroner ekstra avhengig av hva du velger.

20-tommers hjul er standard, men du har sju andre felgvalg opp til 22 tommer, der dyreste koster 50.000 kroner.

Selvsagt kan du mot pristillegg få lakkerte felger og andre senterkopper.

KONFIGURATOR: Ingen har så bra utstyrskonfigurator som Porsche. Der kan du nærmest bygge bilen slik du ønsker det selv. Det er ingen hemmelighet at Porsche elsker lilla, men at du kan få det i kombinasjon med treverk er nytt for meg.

Velg mellom 11 interiøralternativer, der sort er standard og dyreste alternativ koster 51.000 kroner.

Tre setealternativer er tilgjengelige, der dyreste koster 18.000 kroner ekstra.

Uansett må du fortsatt betale ekstra for varme, ventilasjon, massasje og Isofix i passasjersetet foran.

STORT: Porsche-eiere med hekkmotor er vant til stort bagasjerom foran. Det får de her også.

Du har flere valg av detaljfinish utvendig og vil du nyte godt av alle de sporty egenskapene som aktive støtdempere eller luftfjæring med nivåregulering og bakakselstyring, men det vil gjøre stort innhugg i lommeboka.

Standard bakkeklaring er 18,4 cm, men med luftfjæring kan den heves til 22,5 cm.

LED Matrix, er heller ikke inkludert, men er et must og fås i hele tre varianter. Ønsker du å forstyrre den rene looken på hekken, får du kjøpt bakrutevisker også.

PÅ BEGGE SIDER: Du har ladeluke på begge bakskjermer, men hurtiglading skjer på venstre bakskjerm – kjekt for de som lader på Tesla-laderne. Motorisert lokk koster ekstra.

I det hele tatt kan du designe din Macan helt ned til fargen på klokka, logoen og dørhåndtak.

Men med hard hånd, kan du få deg en ok utstyrt Macan med et tillegg på rundt 100.000 kroner for ekstrautstyret.

Praktisk

Du kan trekke to tonn på kroken og ha 75 kilo på taket.

Bagasjerommet er på romslige 540 liter, med mindre du velger SUB-kassa som stjeler 60 liter under gulvet. Med setene nedslått, får du maksimalt 1.348 liter. 

Du har også et 84 liters bagasjerom i fronten.

HØYGLANS: Det trente øyet vil oppdage de små forskjellene.

Toppmodellen Turbo

Turbo er foreløpig toppmodell. Den har en effekt på 470 kW (639 hk) og hele 1.130 Nm.

I dag er det ingen annen Porsche-modell med så høyt dreiemoment. Den klarer 0-100 på 3,3 sekunder, 0-200 på 11,7 og har en toppfart på 260 km/t.

Rekkevidden synker to mil, ned til 593 kilometer og WLTP-forbruket ligger på 1,88 kWt på mila.

18-VEIS: Turbo får de dyreste stolene som standard. Men du må fortsatt betale ekstra for massasje og kjøling.

Denne utgaven veier hundre kilo mer og nyttelasten senkes til 545 kilo.

Bagasjerommet er på 480 kilo, fordi basskassen er standard. Her blir bagasjerommet 1288 liter med baksetet nedslått.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Mye mer utstyr som standard

Startprisen på Macan Turbo er 1.236.728 kroner, men da får du samtidig med mer utstyr enn i billigste versjon.

Blant annet høyglansdetaljer utvendig, dyrere seter, luftfjæring med nivåregulering og aktivt understell, såkalt torque vectoring og servostyring plus (lettere styring i sakte fart) – samt bremser med røde kalipere.

SORT: Det kjer mye mellom baklyktene på nye Macan. Man får nesten minner tilbake til den glemte Porsche 914 fra 70-tallet.

Du får også LED Matrix, skinnpakke, varme i ratt og seter, i tillegg til de turbospesifikke forskjellene, så prisdifferansen er langt mindre enn det kan se ut ved første øyekast.

Bilen kan bestilles nå, men Porsche er forsiktige med å si nøyaktig når elektriske Macan faktisk kommer, men leveringene skal visstnok kunne begynner et stykke ut i andre kvartal i år.

Det betyr nok likevel at de fleste neppe vil få bilene sine før mot slutten av året.

Porsche Macan-premieren ble live-strømmet fra Singapore torsdag: Her kan du se kalaset:

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også