Fra 1. juni måtte også elvarebilene betale i hovedstadens bomringer, men fra 1. mars neste år kan de etter alt å dømme igjen passere gratis.
Vi skrev nylig om den nye bomsituasjonen i Oslo, med
nye bomringer og betaling også for elbilister fra 1. juni. Allerede da gikk det rykter om at det ville komme endringer for elvarebiler fra 1. mars i neste år, da det også er varslet prisøkning – også for elbiler – i bomringene i forbindelse med at trinn 3 av Oslopakke 3 innføres.
«Stor sannsynlighet» for vedtak
Fra 1. juni har takstene for elbiler og elvarebiler i bomringene vært identiske, men
nå bekrefter Oslo kommunes nettside Klimaoslo.no at det er hold i ryktene om at elvarebiler igjen vil få bompengefritak:
I
handlingsprogrammet som styringsgruppen for Oslopakke 3 har blitt enige om, vil nemlig elvarebiler igjen fritt kunne passere byens bomringer fra 1. mars, men dette må vedtas i Oslo bystyre og i Akershus fylkesting.
At dette vedtas er det imidlertid «stor sannsynlighet» for, ifølge Oslo kommunes klimanettside – så kan man tolke det som man vil.
– Dette er godt nytt for luftkvaliteten og befolkningen i Oslo og Akershus, og vil bidra til utskiftningen av det i all hovedsak dieseldrevne varebilsegmentet. Men man må jo spørre seg hvorfor det var nødvendig å innføre bompenger for denne bilgruppen i ni måneder, for så å gi fritak igjen, når målet hele tiden har vært det samme, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.
Fritak i minimum tre år
Styringsgruppen for Oslopakke 3 ønsker nulltakst for lette elektriske varebiler i minimum tre år, og bompengene skal først gjeninnføres når salget av elvarebiler og passeringsandelen i bomringen av slike biler har nådd et nivå som tilsvarer elbilandelen i personbilsegmentet.
Det er en kjent sak at salget av elvarebiler har ligget svært langt bak personbilsalget personbilsegmentet når det gjelder elektrifisering. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at andelen registrerte elvarebiler i første kvartal i år var på bare 5,8 prosent.
Eller i rene tall: Bare 518 av 8909 varebiler som ble registrert i årets tre første måneder, var elektriske.
Øker sakte, men sikkert – men ikke sikkert nok
Til sammenligning viser kvartalstallene fra OFV en elbilandel på 48,4 prosent i personbilsegmentet. Og i mars alene var prosenten 58,4 prosent, mye på grunn av Tesla Model 3.
Likevel viser tallene at utviklingen sakte, men sikkert peker i elektrisk retning også på varebilfronten: I fjor var nemlig elbilandelen her 4,75 prosent, og i 2017 var den helt nede på 2,13 prosent.
Det er altså for å få gjort noe med den fortsatt massive overvekten av dieselvarebiler i hovedstaden at man gjeninnfører bomfritak for elvarebiler til neste år.
Les også: Flere vil kunne kjøre tyngre elvarebiler
For å få ytterligere fart på elvarebilandelen, har Oslo kommune innført flere tiltak: Håndverkere og andre næringsdrivende som velger elektrisk, får egne parkeringsplasser, ladepunkter og vareleveringslommer i byen.
– Disse tiltakene, sammen med nytt bomfritak for varebilene, kan være nok til at elvarebilsalget endelig tar av, særlig nå som kvaliteten, tilbudet og rekkevidden på elvarebilene er i ferd med å ta seg betydelig opp. Dette har jo også vært en del av forklaringen på at andelen elvarebiler har vært såpass lav, sier Petter Haugneland.
Les også: Bedriften byttet ut dieselkassevogner med elvarebiler – sparer opp mot en million i året
Utgjør 15 prosent av klimautslippene i Oslo
Ifølge en undersøkelse Transportøkonomisk Institutt har gjort på vegne av Klimaetaten i Oslo,
stammer hele 15 prosent av hovedstadens klimagassutslipp fra store og små varebiler. Målet for Oslo kommune er å så snart som mulig gjøre varetransporten utslippsfri.
– Vi vil at elektrisk skal være førstevalget for bedriftenes biler. Oslo kommune har allerede ulike støtteordninger for lading for bedrifter, og tilbudet av elektriske varebiler blir stadig bedre. Når elvarebiler får passere bomringen gratis er det all grunn for rørleggere, elektrikere, budfirmaer og andre til å satse på utslippsfri biler. Det er bra for bunnlinja og bra for miljøet, uttalte byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG)
til Dagsavisen.
Petter Haugneland i Elbilforeningen mener det begynner å ligne på noe i hovedstaden nå, med satsing på elektrifisering av alt fra busser og ferger til varebiler.
– Men det er fortsatt langt igjen i det store bildet. Vi har bare så vidt begynt.
Uansett er det planlagte bomfritaket godt nytt for bedrifter som blant annet
Kolonial,
Ikea og
Posten i Oslo, som alle er i gang med å elektrifisere varebilflåtene sine.