Hopp til innhold

MG Cyberster: Endelig en elektrisk sportsbil!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KLASSISK: Se for deg en bil i størrelse mellom Jaguar F-Type og Mazda MX5 for å danne deg et bilde av MG Cyberster.

Vi har tidligere sett konseptutgaver av Cyberster. Nå er den endelig avduket, med Lambo-dører. Og den kommer antakelig til Norge.

Til nå har elbilmarkedet stort sett blitt servert fornuftige familiebiler. Og det er selvfølgelig det beste for å nå klimamålene.

Men det er et sunt tegn at også entusiastbilene omfavner den nye teknologien.

Mye kan tyde på at MG blir den første produsenten ute med en tradisjonell toseters kabriolet. Neida, vi har ikke glemt verken Tesla Roadster eller Mini Cabriolet.

For MG Cyberster er noe annet.

LAV: Den får en dyp front og relativt tradisjonelle linjer.

Lange sportsbil-tradisjoner

Det er nok mange som applauderer denne nyheten.

MG var jo opprinnelig et sportsbilmerke (Morris Garage), men har som det meste annet blitt vannet ut med årene.

Etter at kineserne kjøpte merket, har det vært preget av fornuftige og billige biler.

MED ÅPNE ARMER: Mazda har hatt stor suksess med enkle små og billige sportsbiler. Her må du trolig spytte ut med noe mer penger for å få en.

Under avdukingen på bilmessen i Shanghai denne uken ble det, ifølge nettstedet Carbuzz, sagt at det blir en globalt tilgjengelig bil, så den vil dermed antakelig også bli å se her i Europa.

– Vårt fokus for Cyberster var å skape et design for merkevarens berømte fortid og å bringe tilbake det sportslige DNA-et, samtidig som det skulle være moderne og fremoverlent som MG i dag, innstilt for den raske overgangen til elektriske kjøretøy, sier Carl Gotham til nettstedet.

Han er direktør for Marylebone-designstudioet i London, som har utformet bilen.

LED: Foreløpig vet vi lite om spesifikasjonene.

Lekkasjer: Kan bli sprek og få firehjulsdrift

Det er ikke sluppet offisielle data på bilen ennå, men det er lekket mye.

Vi kan selvsagt ikke gå god for disse tallene, men bilen skal bli tilgjengelig i tre varianter, der de to rimeligste har bakhjulsdrift på henholdsvis 231 kW (315 hk), 250 kW (340 hk) – og en firehjulsdrevet variant som i tillegg til den sterkeste motoren bak, får 150 kW (201 hk på forhjula, altså 400 kW (544 hk).

Toppfarta er henholdsvis 195 og 200 km/t.

Den bygger på klassiske sportsbiltradisjoner. Lav front, korte overheng, sitteposisjon langt bak og klassisk tøytak.

Bilen skal være 4,5 meter lang, 1,9 meter bred og 1,32 meter høy, med en akselavstand på 2,7 meter.

Vekta er fra 1,850 til 1.985 kilo, avhengig av motoroppsett.

Test av MG4:

En bra bil som lander godt under 350.000

Moderne LED-lamper gjør den moderne.

Interiøret er også klassisk sportsbil, med omfavnende sportsseter i skinn, høy midtonsoll og lav sittestilling.

Vi ser lite av interiøret, men det later til at skjermene ikke er overveldende store og at knapper er litt på vei inn igjen.

Test av MG5:

Mest for penga?

Det er ikke annonsert priser for bilen ennå, men man kan håpe at i hvert fall bakhjulstrekkerne blir prisgunstige.

Og med rett oppsett, vil de holde i massevis for denne typen bil.

Test av MG ZS EV Luxury Long Range:

Denne elbilen er blant dem som gir mest for pengene

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også