Hopp til innhold

Revidert nasjonalbudsjett: – Endelig fjernes elbil-hinderet i leasing

POSITIVT I REVIDERT NASJONALBUDSJETT: – Vi vil rose regjeringen og SV for å tak i et svært viktig hinder for å nå klimamålet om 100 prosent elbilandel i nybilsalget neste år, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

– Nå blir det mer attraktivt å velge elbil som leasingbil og det blir lettere å finne en elektrisk leiebil, konstaterer Christina Bu i Elbilforeningen etter å ha sett på årets forslag til revidert nasjonalbudsjett.


Regjeringen foreslår å endre momsreglene for leasing og bilutleie.

Det fremgår forslag til revidert nasjonalbudsjett, som ble lagt frem i dag.

– Mer nøytrale regler

Næringsdrivende innen leasing og bilutleie kan med dagens regler fradragsføre all moms på nye biler i løpet av fire år.

Endringen som regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett innebærer at fradraget heretter skal beregnes ut fra faktisk verdifall, og vil dermed ikke lenger gi noen skattegevinst ved videresalg.

Til nå har man i praksis hatt en momsrabatt for fossile biler i leasing og bilutleie. Nå blir det slutt på det, og elbiler vil derfor konkurrere bedre i disse markedene.

– Regjeringen foreslår mer nøytrale regler for leasing, bilutleie og drosjer. Når fradrag nå skal beregnes ut fra faktisk verdifall i stedet for sjablongverdier, får vi en riktigere skattlegging av kjøretøy i disse næringene, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Det er i tråd med forslaget som har vært på høring.

Forslaget om mer nøytrale mva-regler har ingen konsekvenser for elbiler under 500.000 kroner, men vil i praksis øke konkurransekraften til elbiler i leasing- og næringsmarkedet. Derfor har Elbilforeningen støttet endringen.

Viktig for at elbiler skal konkurrere

– Bedriftene kjøper halvparten av alle nye personbiler. Derfor er endringen svært viktig når vi skal elektrifisere hele nybilsalget innen 2025, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

I første kvartal er elbilandelen 13 prosentpoeng lavere i leasing- og næringsmarkedet enn i privatmarkedet. 96 prosent av alle privatpersoner som kjøpte ny bil i første kvartal i år, valgte elektrisk. Men for leasing og næring er elbilandelen bare på 83 prosent i samme periode.

Allerede neste år skal som kjent alle nye personbiler være elbiler i det samlede nybilmarkedet.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Vi vil rose regjeringen og SV for å ta tak i et svært viktig hinder for å nå klimamålet om 100 prosent elbilandel i nybilsalget neste år, sier Bu.

Elbilforeningen ga i 2020 ut en rapport som viste hvordan skattereglene hindret elbilene konkurransedyktige vilkår i leasing.

I 2021 lagde vi denne videoen for å vise hvordan elbiler konkurrerte dårligere i leasing:

ELBILER HAR OVER TID KONKURRERT DÅRLIGERE I LEASING: Men heldigvis har elbilandelene i leasing økt siden Elbilforeningen laget denne informasjonsvideoen i 2021.

Og fjor viste vi hvordan fossilbiler konkurrerte godt i leiebilmarkedet:

Hver tredje nye fossilbil i Norge gikk til et utleieselskap:

Tusenvis av fossilbiler kjøpes inn til utleie

Reduserer vektavgiften

Den nye vektavgiften som vil gjelde for alle biler, reduseres med om lag 1400 kroner.

Dette gjør regjeringen for at de samlede bilavgiftene ikke skal øke.

– Dette var en overraskende ny avgift i 2023-budsjettet, og det er bra at den nå reduseres noe, sier Bu.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også