Hopp til innhold

Maxus Mifa 9: Er dette din neste taxiopplevelse?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LUKSUS: Maxus vil gi baksetepassasjerene full luksus i den helt nye Mifa 9.

Maxus Mifa 9 er en 5,2 meter lang og firkanta som en kloss. Det ligger til rette for god plass til både sju og åtte personer. Perfekt som luksusbil, taxi eller varebil, mener importøren.

Under IAA-messen i Hannover denne uken viste Maxus frem sin nye MIFA 9.

Det er en stor, elektrisk og høyteknologisk luksus-MPV (multi-purpose vehicle, altså multifunksjonskjøretøy eller flerbrukskjøretøy), og skal visstnok kunne leveres med eksklusivt interiør og svært solide spesifikasjoner.

Bilen ble nylig lansert for hjemmemarkedet i Kina, og nå kommer den også til Europa.

MULTI: Multifunksjonskjøretøy, såkalte MPV-er, var veldig populære på begynnelsen av 2000-tallet, men har blitt borte. Maxus prøver nå å blåse liv i dette segmentet igjen med en nesten 5,3 meter lang kreasjon med overdådig luksus i kinesisk utførelse.

Ny plattform

Dette er kanskje ikke en bil så mange har etterspurt, det er hvert fall ikke mange andre slike biler på veiene i dag, men det mest spennende med bilen er at den viser hva Maxus kan bli i fremtiden.

Test: Maxus Euniq6:

Svelger alt – unntatt dumpene i veien

Den er nemlig første modell som er bygget på Maxus’ nye og fremtidsrettede MIFA-plattform – en fleksibel plattform som muliggjør elektrifisering på tvers av ulike kjøretøytyper.

FINGERNEM: Alt styres selvfølgelig på skjerm.

Kommer til Norge i år

MIFA 9 er en stor familiebil i full størrelse (5,27 meter lang, 2 meter bred og 1,84 meter høy) og skal levere veldig god plass.

Den vil tilbys som både syv- og åtteseter, litt avhengig av hvilken utgave man velger. Den vil også bli tilgjengelig som 2-seters varebil på det norske markedet.

Den 90 kWt store batteripakken gir 440 km WLTP-rekkevidde.

HVEM VIL HA DEN? Importøren trekker frem varebilmarkedet og taxinæringen som spesielt interessante kundegrupper. Altså kundegrupper som trenger plass til folk, ikke nødvendigvis mye bagasjeplass. Kapteinstoler gir som kjent lite rom for lang last.


Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge, bekrefter at MIFA 9 kommer til Norge i løpet av året.

– Vi gleder oss til å utvide vårt Maxus-sortiment ytterligere med MIFA 9. Takket være at morselskapet SAIC Motors er et meget stort selskap og har høy produksjonskapasitet, har vi et stort antall biler på vei inn. Vi vil derfor være leveringsdyktige allerede i år.

Test av Maxus Euniq MPV: Budsjett-elbuss for familien

Han mener dette er en perfekt familiebil for de som ønsker god plass og “luksusfølelse” på kjøreturen. Også han ser for seg taxi-næringen som en sannsynlig kunde, da du faktisk får nesten 60 mil rekkevidde med bykjøring.

SKJERMBASERT: Det meste styres med skjerm, men det finnes berøringsknapper à la Nissan Ariya på listen nederst, med en finish i børstet aluminium.

Spekket med eksklusive detaljer

På utsiden ser ikke bilen ut som noe annet på veien i dag, på godt eller vondt, avhengig av øyet som ser.

Ved utviklingen av MIFA 9 har målet vært å skape en høyteknologisk og luksuriøs atmosfære, og gi en interaktiv opplevelse med blant annet flere integrerte skjermer rundt om i bilen.

Test av Maxus e-Deliver 3: Den gjerrigste elvarebilen til nå

Alle bilens seter har elektriske justeringer, ventilering og oppvarming. Setene vil også få massasjefunksjon.

FOR SNEKKEREN: Her er arbeidsmiljøet for de som velger varebilen.

Passasjerer på andre rad vil kunne nyte tilbakelente individuelle seter med justerbare benstøtter og et digitalt kontrollpanel på armlenene. Setene på andre og tredje rad kan skyves helt frem for å frigjøre bagasjeplass.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!