Hopp til innhold

Nytt liv for Audis billigste: Blir elektrisk, erstatter sansynligvis A3

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ERSTATTER FOR AUDI A3: Audi bekrefter en ny elektrisk innstegsmodell innen 2027. Blir den en videreutvikling av Audi AI-ME Concept, som ble vist i 2019? Foto: Audi

Audi bekrefter en elektrisk erstatter for Audi A3 innen 2027. Men hva «babyen» skal hete, er fortsatt uvisst.

På Audis årlige mediakonferanse bekreftet Audi-sjef Markus Duesmann planer om en ny innstegsmodell som plasserer seg under Q4 e-tron både i pris og størrelse.

– Vi har satt kursen mot hundre prosent elektrifisering. Innen 2027 skal vi kunne tilby en elektrisk modell innen hvert bilsegment, opplyser Duesmann.

ELEKTRIFISERING ER FOR ALLE: Audi-sjef Markus Duesmann befester tidligere løfter om hundre prosent elektrifisering av hele Audi-flåten med en ny innstegsmodell innen 2027. Foto: Audi

Store spekulasjoner

I media er det store spekulasjoner knyttet til hvilken plattform modellen skal bygges på.

Både engelske Autocar og AutoExpress spår at modellen vil hoppe over Audis egen MEB-plattform.

Et annet ryktetips der ute er at elbilen skal bygges på Volkswagen-Gruppens nye elektriske arkitektur, den såkalte «skateboard-stilen» SSP (Scalable Systems Platform).

Den kommende Volkswagen ID.7 skal bygges på denne plattformen, noe du kan du lese mer om i saken under:

Volkswagen viser frem ID. Aero:

Her er ID.-seriens første sedan

I et intervju med Oliver Hoffmann tolker imidlertid Elbil24 signalene fra Audi-ledelsen annerledes.

Redaksjonen mener de fikk hint om at det kanskje vil bli benyttet MEB-plattformen i nykommeren – den som er brukt til blant annet Audi Q4.

Det gjenstår å se hvem som har rett.

Audi Q8 e-tron:

Nytt navn, mer batteri og lenger rekkevidde

70 mil i rekkevidde?

Duesmann har tidligere uttrykt at med et såkalt «unified cell format» er en rekkevidde på opp mot 700 kilometer innen … ja, rekkevidde.

SSP-plattformen er designet for å støtte en ny 800 volts elektrisk arkitektur. Dette vil gi betydelig raskere ladetider enn 400V-systemet til eksisterende MEB-baserte modeller.

I ladehastighet betyr dette opp mot 250 kW mot dagens 170 kW.

Dette betyr i teorien å kunne tilføre bilen 13 mil ekstra rekkevidde på 10 minutter via hurtiglading.

LÅVEDØRER? BMW ble kraftig utskjelt for sin låvedør-løsning på i3 for å være et praktisk mareritt, i hvert fall for dem som sitter bak. De ser stilige ut, men vi håper inderlig at Audi ikke viderefører slike dører fra konseptbilen Audi AI-ME Concept til den kommende innstegsmodellen.

Hva skal så barnet hete?

Audi er godt i gang med fornying av modellnavn – over hele fjøla.

Framover skal elbilene benytte partall, mens kjøretøy med forbrenningsmotor skal benytte oddetall.

Dette betyr at dagens A4 døpes om til A5, A6 til A7, noe som dermed rydder veien for A4 e-tron, A6 e-tron og så videre.

Skal vi tolke signalene fra Audi videre, antar vi at den kommende basismodellen blir en elektrisk erstatter for A3, som har vært Audis «premium-Golf» siden 1996.

Volkswagen presenterte ID.2All – blir billig og får god rekkevidde:

Den elektriske Golfen er tilbake

Audi benytter bokstaven A for de mer tradisjonelle, lavtliggende modeller uformet som sedan og stasjonsvogn (eller «Avant» til sistnevnte).

Mens bokstaven Q forbeholdes mer høyreist crossover og SUV-modellene.

Det blir spennende å se om Audi gjenoppliver A2-modellen, som avsluttet produksjonen i 2005, eller om de satser videre på SUV-trenden med en Q2 e-tron.

Elbil-interessert? Dette bør du få med deg:

Vårens store elbil-happening

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også