Generalsekretæren ser på året som har gått:
– Et elbilår for historiebøkene

GOD (H)JUL: Generalsekretæren i Elbilforeningen takker for året som har gått, og ønsker alle medlemmer en riktig god jul og et godt nyttår. Alle foto: Karoline Haugland / Norsk elbilforening

Et tilbakeblikk på året som har gått viser et historisk år for den norske elbilsuksessen, med flere viktige seiere i elbilpolitikken og en rekke milepæler som er nådd.  

– Vi er stolte over å ha fått til et helt elektrisk nybilsalg i 2025. Da politikerne satte dette målet for nesten ti år siden, var det mange som ikke hadde troen. Men nå er vi her, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. 

Nådde målstreken 

Allerede i februar tidligere i år inviterte Elbilforeningen til feiring av 2025-målet. 

Blant gjestene var klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. Han ga ros til Elbilforeningen for å ha vært en pådriver for å nå målet om at alle nye biler som selges i 2025 skal være elektriske:

– Det viser at politikk virker. Når vi kombinerer krav, støtteordninger, regelverk og utbygging av infrastruktur, får vi politikken til å virke, og da kutter vi utslipp på en bra måte for Norge, sa minister Bjelland Eriksen på elbilfesten. Les mer om feiringen her:

Elbilforeningen inviterte til fest for 2025-målgangen:

– Politikerne skal ha for staminaen sin

– Det at vi har nådd målstreken er takket være politisk arbeid og iherdig innsats over lang tid, påpeker Bu i Elbilforeningen.

I løpet av året var det særlig én faktor som bidro til å dra elbilandelen i mål: nemlig den økte avgiften på ladbare hybrider fra 1. april.  

– En god elbilpolitikk handler i stor grad om å gjøre elbiler attraktive og konkurransedyktige. Da har også nye fossilbiler måttet bli dyrere, sier hun. 

NÅ ER DET LASTEBILENES TUR: Med ekstern prosjektfinansiering har Elbilforeningen også startet arbeidet med å sikre at nyttetransporten skal elektrifiseres. Det gir store kutt i klimagassutslipp.

Mil(epæl) etter mil(epæl) 

Men det var ikke bare et helelektrisk nybilsalg Elbilforeningen feiret i løpet av året. I juli nådde vi 10.000 hurtigladere langs norske veier. 

Ny milepæl nådd nå i fellesferien:

Nå er det over 10 000 hurtigladere i Norge! 

Samme måned passerte vi 900.000 elbiler som ruller på norske veier.

– Vi viser hele verden at man fint kan løse ladeutfordringene uten at landet på noen måte har gått i svart, sa Bu da. 

Norske erfaringer knuser myter globalt

Ikke bare løste Elbilforeningen ladeutfordringer foran hele verden, de knuste også myter. 

Myten om økt brannfare med elbiler var i ferd med å få fotfeste i Brasil, og da spurte den brasilianske elbilforeningen om Norsk elbilforening kunne bistå.  

Da bestemte generalsekretær Christina Bu seg for å spille inn en videohilsen om våre erfaringer i Norge. Den endte med å gå viralt. Se videoen i lenken under: 

Elbilforeningen sendte video-appell til Brasil:

Satte fyr på elbildebatt – video gikk viralt

Stadig flere land ønsker å samarbeide med Norsk elbilforening, for å få til det vi har fått til med elbilutviklingen i Norge. 

Det er finansiering fra den internasjonale stiftelsen ClimateWorks som gir organisasjonen mulighet til å arbeide internasjonalt. 

– Vi viser verden at det er mulig å få til at det kun er elbiler som selges. Da er det klart flere land vil lære hvordan de kan gjøre det samme, sier Bu. 

Stadig enklere lading for medlemmene 

Det er fortsatt medlemmene hjemme i Norge som settes høyest i Elbilforeningens arbeid.

Et av de viktigste områdene som medlemsorganisasjonen jobber med, er å gjøre lading enklere for elbilistene.  

Elbilforeningens tilbyr lading via Elbilappen og ladebrikken. I år har det vært en betydelig økning av antall hurtigladere i Elbilappen og med ladebrikken. Stadig flere ladeselskaper blir med:

Finn nærmeste lader der du er:

Enkel lading med Elbilforeningen

Både ved at flere ladeselskaper har åpnet sitt nettverk i Norge, men også enda bredere dekning i hele Europa. 

Intense budsjettforhandlinger om elbilmoms

Høstens forhandlinger om statsbudsjett ble også krevende for elbilsatsingen. Regjeringen foreslo noe overraskende å senke grensen for toppmoms på elbiler fra 500.000 kroner til 300.000 kroner allerede 1. januar 2026, og deretter fjerne hele momsfritaket i 2027.

Elbilforeningen forsøkte å endre innfasingen til å skje 1. april, men fikk dessverre ikke gjennomslag. Det har gitt svært høyt elbilsalg i november og desember før avgiftsøkningen kommer.

Men høsten er likevel ikke uten politiske gjennomslag – årets julegave kom tidlig.

På tampen av året fikk Elbilforeningen også gjennomslag for at den foreslåtte innføringen av full moms for elbiler, ble utsatt til 2028. 

Dermed blir moms for elbiler slik i årene som kommer:

Elbilforeningen kommer til å følge tett med på elbilandelene fremover, og sikre at rammevilkårene tilsammen sikrer at elbilene fortsatt vinner konkurransen mot fossilbilene.

– Det har vært nok et utrolig spennende og fartsfylt år for oss i Elbilforeningen, og vi er utrolig takknemlig for det vi får til sammen med medlemmene våre, sier generalsekretær Bu. 

Les også