Hopp til innhold

I dag starter ny ladesatsing langs sjøveien: Lager laderute fra Kristiansand til Göteborg

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

STILLE PÅ SJØEN: Tenk deg en kveld på fjorden uten bråk fra motoren, der eneste lyd er fra bølgeskvulp og måkeskrik. Foto: Kruser

I løpet av snaut tre år skal det bygges 400 ladepunkter for elbåter i norske og svenske fritidsbåthavner. Håpet er at det kan skape en stor, grønn bølge også på sjøen.

– Det grønne skiftet som skjer på veiene kommer jo også til å skje på sjøen, sier Ragnhild Hammer, seniorrådgiver for klima og miljø i Arendal kommune.

Arendal er eneste norske kommune som er med i prosjektet GO:LEIF (Grön omställning med Laddning, Elektrifiering och Infrastruktur för Fritidsbåtar).

Startdato er satt til i dag, 1. mars. Sluttdatoen er 31. desember 2025.

– Det nye norsk/svenske elbåtladeprosjektet legger forholdene til rette for å etablere en laderute for elbåter i fritidsbåthavner mellom Göteborg og Strömstad, inn Oslofjorden og videre sørover på den andre siden av Skagerak til Kristiansand, sier Hammer til avisa Nationen.

Fergetur uten kaptein:

Først i verden med selv­kjørende elektrisk ferge

I dette pilotprosjektet for grønn omstilling skal det bygges 400 ladestasjoner for elbåter.

Midlene kommer delvis fra EU, via Interreg, som gjennom regionalt arbeid skal fremme sosial og økonomisk integrasjon over landegrensene. Noen av pengene kommer også fra Norge.

– Vi har lagt inn søknad om én hurtiglader og flere sakteladere, sier Hammer til NRK Sørlandet.

Én million fritidsbåter

Söta bror eier cirka en halv million motoriserte fritidsbåter, omtrent like mange som Kari og Ola Nordmann.

Til sammen blir dette rundt én million båter, der stort sett alle går på fossilt brensel.

Men det finnes noen få, hederlige unntak der ute på fjorden.

Åpnet Norges første elbåthavn på Aker brygge 

– Norge har kommet lenger med omlegging av fritidsbåter sammenlignet med Sverige, sier Hammer.

Sverige regner sine CO2-utslipp fra fritidsfartøy til å ligge på over 400.000 tonn per år.

Elbil.no spurte Statistisk sentralbyrå om klimagassutslippene fra fritidsbåter i Norge, og der kunne de opplyse at utslippene ble beregnet til å ligge på 277.000 tonn CO2-ekvivalenter i 2021.

PLUGG INN: Snart vil vi trolig se flere og flere båter som legger til kai for å lade. Foto: iStock

Arendal langt fremme

Hammer forteller at Arendal kommune har hatt flere forprosjekt finansiert gjennom Miljødirektoratets Klimasats for å kutte utslipp av klimagasser.

I fjor sommer startet de blant annet med utleie av elbåter, etter at de fikk offentlig støtte til dette.

Tidenes trehjulssykkel:

Elsykkel, elbåt og campingvogn i ett

Kommunen har jobbet både med ladeplan for elbåter og ladekart. Dessuten har de en egen båtfestival der.

Elbåtfestivalen Lydløs er en godt besøkt arena for fremtidens båtliv, sier Hammer til Nationen.

Prosjektet har en kostnadsramme på rundt 24 millioner kroner, ifølge NRK.

Partnere i det nye ladeprosjektet til vanns er Agder Fylkeskommune, Business Region Göteborg, Fyrbodals Kommunalförbund, Göteborgsregionens fritidshamnar AB, Göteborgsregionens Kommunalförbund, Lysekils Energi Vind Aktiebolag, Lysekil Kommun, SSPA Sweden AB, Arendal kommune, Lydløs og Universitetet i Sørøst-Norge.

Vi tester selvkjørende bil i London:

Hands off, baby!

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også