E-fuel-konflikten mot løsning: EU med avtale om bilsalget i 2035
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lørdag morgen varslet klimakommissær i EU, Frans Timmermans, enighet med Tyskland om hvordan e-fuel skal spille en rolle i EUs mål om utslippsfritt nybilsalg.
Her er tweeten fra Timmermans som gikk ut tidlig på lørdag:
Samtidig med Timmermans sin tweet retwitret den tyske transportministeren Volker Wissing meldingen fra EU-kommisæren, og skrev selv følgende på Twitter:
«Kjøretøy med forbrenningsmotor kan nyregistreres også etter 2035 dersom de kun bruker CO2-nøytrale drivstoff.»
Selve avstemmingen i EU ble deretter gjort tirsdag, meldte E24 (NTB-Reuters). Bare Polen stemte mot forslaget. Italia, Bulgaria og Romania avsto fra å stemme.
Og tross Tysklands krumspring om e-fuels. Håpet for tilhengerne av elbilsatsingen er at vedtaket i praksis vil bety at det er elbiler som gjelder fra 2035.
Tysk omkamp i siste sving
EU hadde i utgangspunktet ferdigforhandlet et mål om at alle nye biler fra 2025 skulle være utslippsfrie. Det ville i praksis betyr slutten på forbrenningsmotoren.
Etter at enigheten ble offentliggjort, valgte Tyskland likevel å ta omkamp, noe elbil.no skrev om i forrige uke:
Twitter-nyhetene fra Timmermanns og Wissing tydet på at det er EU-kommisjonens forslag til kompromiss som også har blitt det endelige resultatet.
Hva er EUs 2035-mål og hva er e-fuel?
- EUs mål for utslippsfritt nybilsalg i 2035 er en del av EUs store klimapakke «Fit for 55». Målet er nedfelt i lovgivning som setter et mål om null utslipp av CO2 for nye personbiler og lette varebiler i 2035. Lovgivingen setter også delmål underveis, og bilprodusenter møter økonomiske bøter for brudd på målsetningene. Kilde: EU-parlamentet
- E-fuel er et drivstoff som framstilles av hydrogen og CO2 ved hjelp av fornybar elektrisitet, eller lavutslippsteknologier. Fordelen er at drivstoffet kan brukes i eksisterende forbrenningsmotorer og eksisterende infrastruktur for flytende drivstoff. Ulempen er at det uansett slipper ut lokal forurensing. E-fuel er dessuten energikrevende å produsere. En tysk studie fra 2017 viser at en elbil kan kjøre mer enn fem ganger så langt med samme mengde energi som en bil på e-fuel. Det er også kritisert for å være kostbart. Kilde: Norsk klimastiftelse
Ny bilkategori som kun kan gå på e-fuel
Kompromisset går ut på å skape en helt ny bilkategori som bare kan kjøre på drivstoffet e-fuel.
Slike biler skal da installeres med teknologi som forhindrer at noe fossilt drivstoff kan brukes. Det er svært usikkert om dette egentlig blir en bilkategori det vil være attraktivt å produsere.
Tysklands omkamp har kommet overraskende på mange. Det er ansett som dårlig kutyme i EU å ta omkamper etter at forhandlinger er landet mellom de ulike EU-organene.
En slik praksis kan åpne for et mangfold av omkamper om alle EU-forhandlinger.
Det er spesielt Tysklands mektige bil-lobby og leverandørindustri som har fryktet EUs mål om utslippsfritt nybilsalg innen 2035.
Den tyske regjeringen har også brukt saken for det den er verdt for å skaffe seg oppslutning i offentligheten.
Reuters melder også at Greenpeace kritiserer Tyskland for nå å utvanne EUs 2035-mål om utslippsfritt nybilsalg.
Den tunge miljøorganisasjonen Transport & Environment har også kritisert Tyskland kraftig.
Julia Poliscanova, som er seniordirektør for elbiler og batterier hos organisasjonen, virker likevel lettet over at EU-lovgivningen nå kan vedtas. Til The Financial Times uttaler Poliscanova følgende:
– Av hensyn til Europas klimatroverdighet må nullutslippsbilavtalen for 2035 tre i kraft uten ytterligere forsinkelser.
Uenighet innad i Tysklands bilindustri
Tross tysk omkamp, har den tyske bilindustrien ikke vært samstemt i sin e-fuel-romantikk.
Thomas Schäfer, administrerende direktør for personbil hos Volkswagen, har beskrevet omkampen for e-fuel som «unødvendig støy» i den pågående elektrifiseringen, melder Automotive Daily.
– Denne diskusjonen distraherer oss fra poenget, uttalte han da ID.2-konseptet ble lansert onsdag sist uke.
Volkswagen presenterte ID.2All – blir billig og får god rekkevidde:
Den elektriske Golfen er tilbake
– Innen 2035 er det over uansett, og innen 2033 er det over for oss, sa han og viste til Volkswagens plan om å stoppe å selge biler med forbrenningsmotor i Europa.
Bilmerket Porsche, som også er under Volkswagen-gruppen, har derimot investert i e-fuel.
Toppsjefen Oliver Blume har framstilt støtten som en måte å kutte CO2-utslipp fra eksisterende biler med forbrenningsmotor, melder Automotive Daily.
Blume er administrerende direktør for både Volkswagen-gruppen og for Porsche.
Dette står likevel i kontrast til Tysklands omkamp om EU-målet, som omhandler nye biler.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!