Hopp til innhold

Soldrevet bil: En evighetsmaskin?

GÅR EVIG DER SOLA ALLTID SKINNER: Drew Anger ville bygge bil som produserer egen energi. Slik ble den seende ut. Video: Drewbuildstuff

Med tilhenger kan bilen kjøre evig … så lenge sola skinner.

Det er mange gærninger der ute som livnærer seg av diverse stunt på YouTube. Amerikaneren Drew Anger er en av disse.

På sin YouTube-kanal Drewbuildstuff bygger han mye rart. Det som har fanget vår oppmerksomhet nå er denne elbilen, eller hva man skal kalle den.

Den går ene og alene på strøm fra solcellepanelene som er montert på doningen.

Det kan knapt kalles stor ingeniørkunst det han har bygget, mer en solcellebrakett med hjul på, men gøy er det uansett.

FØRSTE FORSØK: Det begynte med bare bilen.

Tanken har vært å bygge noe så lett som mulig, så han bygde kjøretøyet med en selvbærende ramme, hovedsakelig med firkantrør og der framenden består av to sykkelrammer.

Fremdriften skapes av to sykkelhjul med hver sin 1.500 watts motor, som mellom bakhjulene.

To nye verdensrekorder satt Down Under:

Elbil kjørte over 7 kilo­meter – 30 meter under vann

Foran er doningen utstyrt med to «fatbike»-hjul med originale skivebremser. Hjulopphenget består av to sykkelgafler og manøvreres med et styre, som en ATV.

Ekvipasjen er helt uavfjæret, og komforten begrenser seg til et racingsete.

To forsøk

Hvilke erfaringer har så amerikaneren gjort seg?

I fjor bygget Drew Anger kun bilen. Da med tre 175 Watts solceller som forsynte to 24 volts 100 AH litiumbatterier med til sammen 0,4 kWt.

Det viste seg å ikke gi nok strøm til å kjøre særlig lenge. På batteriene alene kom han 65 kilometer, i en fart på 35 kilometer i timen. Solcellene tilførte bare rundt fire mil.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Testingen viste at han i snitt hadde et forbruk på rundt 1.200 W, så hvis han bare tilførte samme energi, så kunne han kjøre uendelig uten å lade.

Løsningen ble en superlett tilhenger med ytterligere fem solpaneler på 175 Watt hver.

De produserer altså 1,23 kWt under perfekte forhold. Panelene ligger vannrett, så tilhengeren gir kun begrenset luftmotstand, og terrenget han kjører på er endeløse sletter, nærmest uten bakker.

Reiselivs-gründere fra Sirdal tenkte helt nytt:

Leier ut elektriske, «egenkompo­nerte» safari-bobiler

Panelene gir nok strøm til at bilen kan kjøres kontinuerlig på solenergi uten at batteriene tappes. Riktignok bare så lenge sola er oppe. Og når bilen står i ro, lades batteriene fort opp igjen.

Han startet testen på en skyfri sommerdag klokka 10 på morgenen og kjørte i hele 11 timer. På slutten mistet han mye solenergi på grunn av skydekke og lav sol, og gikk tom omtrent akkurat da sola gikk ned.  

Vi kan nok konkludere med at biler med egenprodusert energi er et godt stykke unna ennå. Men så er det vel kanskje ingen krise å stoppe opp for å lade innimellom heller.

Bli medlem i dag!

Les også