Hopp til innhold

Hvordan ble det egentlig med disse ladekøene denne påsken? Folk flest opplevde lite … ja, du vet …

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I LADEKØ, ELLER? Vi forsøkte å finne ut om det var god glid også på ladestasjonene denne påsken. Foto: Martin Thronsen / elbil.no

Vi ringte litt rundt til folk som kanskje hadde fasiten. Og for sikkerhets skyld forhørte vi oss med dere også – i sosiale medier.

Rundt regnet hadde vi denne påsken 127.000 flere elbiler på veiene enn i fjor, men samtidig har utbyggingstakten av hurtigladere vært høy.

Noen dager før utfarten startet konstaterte vi på elbil.no at på få måneder har antallet elbiler per hurtiglader i Norge falt fra 110 til 104.

Flere hurtigladere per elbil er jo godt nytt. Vi spådde dermed at det lå an til god glid ved ladestasjonene, men stemte dette, egentlig?

127.000 flere elbiler på veiene siden forrige påske:

Det ligger likevel an til god glid ved lade­stasjonene

Anekdotisk empiri og burgerkaos i Elverum

Tilbake på kontoret etter påsketrafikken saumfarte vi pressedekningen, men der var det ikke stort å spore annet enn en melding om to-tre i ladekø i Elverum.

Journalisten som skrev saken kunne også melde om vel så mye kaos på burgersjappa.

Ingen av oss rundt bordet på hadde opplevd noen ladekork-tendenser heller, men noen av oss hadde heller ikke hurtigladet.

Undertegnede kjørte imidlertid to ganger over Haukelifjell, og rygget rett inn til ladestolper både i Røldal og på Seljord – to populære stopp på hver sin side av høyfjellet.

Men nok anekdotisk snurr, her må det forskes mer.

STRÅLENDE PAUSE: Det var ingenting å klage på, verken rundt sol, himmelfarge eller ladingen i Røldal palmesøndag. Foto: Gro Matland Nevstad / elbil.no

I kø for boller og lading

Hafjell og Kvitfjell kunne melde om rekordpåske med 88.000 besøkende, og veien dit går for svært mange bilister via Mjøsa.

Vi ringte Bolleland på Espa, som selger drøyt 2,1 millioner boller i året, for her stopper mange fra Oslo på vei til Lillehammer-traktene så vel som Trysil.

– Alle utfartsdager er det kø her, og det sier seg selv med ti hurtigladere og rundt 4000 biler som er innom, sier Morten Støen, som er en av eierne.

Han forklarer at når det topper seg så burde de hatt 40-50 ladere, mens de på vanlige hverdager greier seg med tre-fire.

Og det er som kjent flest av de hverdagene.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Køen som før var på bensinpumpene har bare flyttet seg over til hurtigladerne.

– Før om årene måtte vi ringe tankbilene for å framskynde leveranser, men det trenger vi ikke å gjøre nå lenger.

For salg av drivstoff rundt påske og andre ferier har gått ned betraktelig. I stedet er det kommet ladekø, som viser seg enkelte dager i året.

Støen forteller om ladekø som vanlig denne påsken, men at det også var lang kø i bolledisken på Espa.

Og det skjønner vi godt:

DET BOR EN BAKER …: På Espa, i alle fall.

Tidligere smertepunkter

Norsk elbilforening sender årlig ut undersøkelsen «Elbilisten». Her kan elbilister blant annet svare på spørsmål om hva de synes om ladetilbudet over hele landet.

Basert på svar fra tidligere år, og erfaringer fra tidligere påskeutfarter, har det pleid å være størst fare for kø på disse ladestedene:

Vi starter med Tesla, som har sine egne såkalte supercharger-stasjoner på fem av sju steder på lista over.

Men de hadde ikke fått tallene sine fra påsken helt ennå, og kunne derfor ikke svare på om det har vært kø ved deres ladestasjoner.

Vi kan jo legge til at Tesla har 36 båser på Brokelandsheia og 24 på Dombås. På Lillehammer har de to ladestasjoner med henholdsvis 20 og 14 plasser. Ellers har de 12 båser hver på Oppdal og i Stryn.

De har ikke etablert seg i Lom eller på Geilo.

Men vi vil jo tro at det hjalp godt på eventuelle ladekøer i 2023 at rundt 80 prosent av Teslas supercharger-stasjoner det siste året har åpnet opp for at også andre bilmerker kan lade ved dem.

Engstelig for ladekø?

Fire grunner til at du bør ha Tesla-appen selv om du ikke har Tesla

Vi ringer, men må sende e-post

Recharge er en annen stor aktør som holder til på flere populære stoppesteder for utfartsglade nordmenn.

De har ladestolper på Brokelandsheia, Oppdal, Stryn, Geilo og hele fire ulike adresser på Lillehammer. Men de er ikke i Lom eller på Dombås.

Vi tar to telefoner, både til Fortum og til Recharge, men blir bedt om å sende e-post til kundeservice.

De får listen med sju steder oversendt, og svaret kommer ganske kjapt:

«Vi har dessverre ingen oversikt over hvorvidt det er kø eller ikke på våre ladestasjoner. Vi har ingen overvåkning på lokasjon.»

Ionity har seks ladere på Dombås og ifølge nettsiden bygger de for tiden ladere på Oppdal.

Vi ringer et norsk nummer for å spørre dem om påskekø, men ender et sted i det store utland. Der får vi et høflig svar på engelsk, og blir bedt om å sende en e-post.

Deretter havner vi i en kø. Vi purrer dagen derpå, men svar har uteblitt etter et døgn.

Ionity ekspanderer nordover:

Åpner første ladestasjon nord for Trondheim

Alle veier fører til Lom, eller?

Men hva med Lom? De har et populært bakeri, der har vi stått i kø mang en sommerdag, i alle fall. Vi prøver å ringe dit.

De holdt åpent mandag, tirsdag og onsdag i starten av påskeuka og kunne melde om veldig mye folk og godt salg av boller og brød.

Men ladestasjonen ligger på et eget område litt unna utsalgene, får vi vite.

De ber oss om å ringe kommunen.

En hyggelig stemme i andre enden forteller om tidligere års ladekaos fordi de bare hadde to hurtigladere som lå på veien inn til et byggefelt.

Men bygda har bygget ut mange nye ladere siden i sommer.

Nå har vi bikket 6000 hurtigladere i Norge:

Endelig et (slags) klimamål Norge kommer til å nå

Det henvises til en pressemelding fra juli der det står at «Lom får flere og raskere lynladere. Det betyr kortere ladetid, mindre kø og mer attraktivt for flere til å stoppe i Lom for å lade.»

Og det som har skjedd mellom påsken 2022 og påsken 2023 er at ladeplassen til Eviny også har fått verdens raskeste lynlader.

Den ene nye 360 kW-laderen på Lom gjør at to nyere elbiler kan lade samtidig på samme lader, der begge får 180 kW hver.

I Lom finnes det nå 16 ladepunkter for CCS, og 14 for Chademo i Lom.

Men var det noe kø, mon tro? Det vet ikke vi, for vi fikk ikke tak i rette vedkommende i Eviny via telefon.

LO DU IKKE I GEILO? Geilo er et av stedene der du tidligere kunne risikere å havne i ladekø i påsken. Her har Eviny bygget flere ladepunkter, men noen opplevde kø her denne påsken. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Hva med våre lesere?

Vi gir opp «telefonterroren» vår, for vi har vært såpass smarte at vi har spurt folket på Facebook og Instagram om nettopp dette også.

Spørsmålet var (… trommevirvel): Opplevde du kø på hurtiglader i påsken?

Her var det tre svaralternativer:

1) Ja (emoji: tommel opp)

2) Nei (emoji: hjerte)

3) Jeg hurtigladet ikke (emoji: overrasket ansikt)

Per klokken 13.00 onsdag etter påsken er statusen slik på Facebook:

24 svarer ja til at de opplevde kø, 80 opplevde ingen kø og 35 ladet ikke i påsken.

I tillegg kom det to emojier som gråt og en som holder et hjerte – uten at vi skal begi oss inn på en tolkning hva de mener med akkurat det.

En skriver: «Aldri opplevd ladekø. Verken sommer, vinter eller påske ferie. Hatt elbil i 2 år.»

Det er jo oppløftende, men ikke en realitet for absolutt alle.

På Instagram ser svarfordelingen ganske lik ut, men her er det litt færre enn på Facebook som ikke har opplevd ladekø.

22 svarer at de har opplevd ladekø, 54 opplevde ingen ladekø og 38 svarte at de ikke ladet denne påsken, se oversikten under.

SVAR PÅ INSTAGRAM: Slik så fordelingen ut i vår uformelle spørreundersøkelse om ladekøer denne påsken. 19 prosent svarte ja, 47 prosent nei, og 33 prosent hadde ikke hurtigladet denne påsken.

Men noen sto altså i ladekø, og her er stedene sosiale medier-folket har meldt inn til oss via Facebook og Instagram:

Basert på våre nye kilder i SoMe har altså ikke ladekøene vært helt fraværende i år heller.

Men så verst har det åpenbart heller ikke gått.

Delta i Norges største elbilundersøkelse

Henger du med fortsatt?

Da har vi en liten oppfordring til deg:

For dersom du ønsker å si ifra om noe – og først og fremst svare på spørsmål om alt fra ladekøer til andre sorger eller gleder i ditt liv som elbilist, så delta i vår store undersøkelse «Elbilisten 2023»

Det tar 15 minutter å svare på spørsmålene.

Ønsker du å vite mer om årets undersøkelse først, finner du litt mer informasjon i saken under:

Bli med i trekningen av gavekort:

Derfor bør du delta i Norges største elbilundersøkelse

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også