Her er det størst fare for ladekø: Slik kan du unngå kø rundt hurtigladerne

UTFARTSSTED: Geilo er et av stedene der du risikerer å havne i ladekø i påsken. Foto: Jamieson Pothecary

Du kommer langt med god planlegging og en liten dose fleksibilitet.

De fleste elbilister benytter seg hurtiglading av med ujevne mellomrom. Og rundt halvparten opplever kø av og til eller ofte. Det viser undersøkelser vi har gjort blant våre medlemmer.

Og kø er først og fremst noe som oppstår i tilknytning til store utfartsdager i forbindelse med helger, ferier og høytider.

I denne saken deler vi gode råd som kan bidra til å redusere ladekøene. I tillegg får du ti tips for god stemning og fin flyt rundt ladestolpene.

Påsken er en typisk periode hvor det kan oppstå ladekø, og det kan være grunn til å vente ekstra trykk i år. En fersk undersøkelse fra NHO Reiseliv viser nemlig at rekordmange nordmenn planlegger å feriere hjemme denne påsken.

Derfor er det smart å planlegge turen godt, gjerne ved bruk av Elbilappen fra Norsk Elbilforening. Her kan du legge opp reiseruten og finne passende steder å lade. Les mer om dette i denne artikkelen:

Klar for påsketur?

Slik lader du best – og pakker riktig

Her er det størst fare for kø

Svarene vi får inn i vår årlige undersøkelse Elbilisten viser at ladekø er et kjent problem. I fjorårets undersøkelse svarte åtte prosent at det lengste de har stått i kø er mer enn én time, mens 13 prosent svarte mellom 40 til 60 minutter.

– At man opplever ladekøer på over en time, er altfor lenge når målet er å overbevise stadig flere forbrukere om å bytte ut den forurensende bilen med en miljøvennlig elbil. Nå må politikerne skjønne hva som trengs av utbygging i årene som kommer, sier Elbilforeningens generalsekretær, Christina Bu.

Basert på svarene fra undersøkelsen og erfaringer fra tidligere påskeutfarter, er det størst fare for kø på disse ladestedene:

  • Dombås
  • Brokelandsheia
  • Lom
  • Oppdal
  • Stryn
  • Geilo
  • Lillehammer

Vi kan selvfølgelig ikke garantere køfri påske på alle andre ladestasjoner, men det kan ihvertfall være greit å forberede seg på noe ventetid dersom dere er avhengige av å fylle batteriet på disse stedene.

Norsk elbilforening jobber hele tiden for bedre rammevilkår for norske elbilister. Bedre ladetilbud i hele Norge er en sentral del av dette arbeidet. Med Elbilforeningen som en sentral pådriver, er regjeringen i ferd med å utarbeide en egen ladestrategi som skal legges frem for Stortinget i løpet av 2022.

Norsk elbilforening ber om lovregulering:

Krever kortbetaling ved ladepumpene

Lad mens du sover og planlegg ruta

I mellomtiden er planlegging nøkkelen for å få til en stressfri elbilferie, ifølge Christina Bu.

– Sjekk også om det er lademuligheter på overnattingstedet, slik at du kan lade mens du sover, fortsetter Bu.

Denne typen lademuligheter kalles på fint for destinasjonsladereSlike kan du finne på for eksempel hoteller, campingplasser, fornøyelsesparker, museer, spisesteder og ved butikker eller kjøpesentre.

Noen ganger finner du dem også på parkeringsplasser ved populære turområder, eller ved utfartsparkeringer rundt togstasjoner.

Elbilforeningen oppfordrer også alle elbilistene å sette seg inn i hvordan man raskest kan betale for hurtiglading. Det er veldig lurt å ha registrert ladebrikker på forhånd slik at det blir minst mulig stress når du først står på hurtigladeren.

Da er vår ladeklubb et godt alternativ. Den kan du lese mer om i denne artikkelen:

Elbilforeningen med ny medlemsfordel:

Enklere lading på farten med Ladeklubben

Stopp ladingen når du har nok

– Husk at det er lurt å stoppe når du har ladet opp 80 prosent av elbilbatteriet, og gjerne tidligere dersom du ikke trenger hele rekkevidden. Det reduserer ladekøene og er bra for både lommeboka og batterihelsa. Etter 80 prosent går ladingen uansett saktere, sier Christina Bu.

Selv om du bruker ElbilAppen og har planlagt eventuelle hurtigladestopp, kan det være lurt å å være litt fleksibel med ladepausene dersom du har mulighet.

GIR RÅD: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Kjører du forbi en hurtiglader der det er ledig, kan du vurdere om du skal ta stoppet nå i stedet, selv om ladingen kan noe tregere fordi det er mer strøm på batteriet.

Elbiler flest lader som kjent saktere til mer strøm som er på batteriet. Derfor anbefales det å stoppe ladingen ved 80 prosent, med mindre du er helt avhengig av fullt batteri for resten av reisen. Dette bidrar også til å forhindre kø.

Skulle det være kø der du har planlagt stopp, er det en mulighet å kjøre videre til neste – forutsatt at du har nok strøm til at nervene ikke settes i høyspenn.

Foto: Christian Fougner / NRK

Dette blir avveininger du selv må ta, men det kan være lurt å ta disse vurderingene hvis du er av typen som hater kø, og det er det jo noen av oss som virkelig gjør.

En annen mulighet er å ta ladestoppene utenom de vanligste tidspunktene.

Kan du ta dem veldig sent på kvelden/natten eller tidlig om morgenen uten at det forringer turen din, kan det være smart for å unngå de store hordene.

Dette koster hurtiglading

Her er ti tips for bedre flyt og god stemning på ladestasjonene:

1. Ser du noen som sliter, tilby din hjelp

Det blir stadig flere elbilferskinger, og det er kanskje ikke så lenge siden du var en selv? Hurtiglading er ikke alltid like lett, og ser du noen på ladeplassen som ser ut til å surre med et eller annet, ta en tur bort og spør om du kan bistå med et eller annet.

LADEPRAT: Hjelp en fersking hvis du er dreven. Og ikke vær redd for å spørre om hjelp hvis du selv er ferskingen.

Kanskje kan du hjelpe, kanskje ikke, uansett har du vært et godt medmenneske og prøvd.

2. En av laderne som ikke funker? Ring support …

Og gjør det selv om ladestasjonen ved siden av fungerer, og du strengt tatt ikke trenger å bry deg. Ofte skal det ikke mer enn en omstart til fra ladeoperatørens supporttjeneste eller en annen quick-fix, og så er problemet løst – til glede for nestemann.

Telefonen kan du ta mens du allerede får strøm fra laderen som virker – og samtidig får du kanskje et karmapoeng eller to, som den snille og solidariske elbilisten du nå har vært.

3. Stopp ladingen når du har nådd 80 prosent

Du trenger ikke nødvendigvis å lade batteriet helt opp, og vanlig elbilskikk er å lade opp til 80 prosent. Det er best for både batteriet og lommeboka.

Og hvis du faktisk MÅ lade mer for å komme helt frem, forklar gjerne nettopp det til personen bak deg i køen. Da slipper du antakelig både skuling fra stakkaren som venter og du får litt mindre dårlig samvittighet selv.

4. Flytt bilen når du har fått nok strøm

Ok, de aller, aller fleste trenger ikke å høre dette, men vi tar det med likevel:

Selv om du måtte inn og spise eller hva du nå måtte gjøre da du forlot hurtigladeren, følg med på appen og kom tilbake til bilen og flytt den når du har fått den strømmen du trenger.

5. … og si unnskyld hvis du likevel glemte det

Alle vet at hurtigladestasjoner ikke er parkeringsplasser, men hvis det nå likevel ble slik at maten på veikroen kom så fryktelig sent, men til gjengjeld var så god at du simpelthen glemte alt annet, eller at minsten fikk langvarig diaré på do, så gå i det minste rett bort og si unnskyld til personen(e) bak deg i køen når du slukøret vender tilbake til bilen.

Det koster deg muligens litt mer enn om du med stivt blikk haster inn i bilen og durer av gårde, men det føles så mye bedre etterpå …

6. Pass på hvordan du plasserer bilen

Elbiler er forskjellige, og ladeuttaket på bilen kan være plassert både mer og mindre praktisk på de ulike modellene. Samtidig kan også de ulike ladestasjonene ha varierende utforming, også hos én og samme ladeoperatør.

Som regel er ikke dette noe problem, men vær bevisst på hvordan du parkerer når du lader. Kan det tenkes at du står i veien for sidemannen din, som kanskje dukker opp om et par minutter? Still deg så fornuftig som mulig, og i hvert fall hvis du har tenkt til å forlate bilen mens du lader.

Våre beste tips:

Slik bør du oppføre deg med andre elbiler på Teslas superladere

7. Henger? Ikke blokker to plasser

Er du en av de heldige som har en elbil som kan trekke tilhenger? Lar det seg ikke gjøre å hurtiglade uten å legge beslag på to plasser så lenge hengeren er på? Ikke gjør det, det er en fin gest å koble av hengeren, selv om det ikke er ladekø akkurat nå.

Og hvis du likevel faller for fristelsen, vær så kjapp du kan med å flytte deg dersom det kommer noen som trenger plassen, og husk å sukre pillen med ditt aller meste vinnende smil.

Langtest: 2.250 kilometer med elbil og campingvogn

8. Heng ladekablene på plass

Igjen: De aller færreste av oss trenger å høre dette, men på samme måte som enkelte blant oss ikke har ofret en tanke på hva søppelkassene som i beste fall ligger ved ladestasjonene egentlig kan være til for, er det noen få som tenker at det ikke er så nøye om ladekabelen ligger og slenger på bakken etter at de har fått sitt. Du vil ikke være en av dem.

9. Ikke bruk lynlader hvis bilen ikke kan utnytte det

Det kommer stadig flere lynladere på ladestasjoner både her i Norge og på kontinentet, og stadig flere elbiler kan nyttiggjøre seg av den økte effekten.

Men om laderen kan levere 350 kW, og bilen din bare tar imot 50, er det lurt å se etter en vanlig hurtiglader. Ikke bare tar du opp plassen til en elbilist som kunne ha brukt effekten bedre og dermed kommet seg raskere videre og generelt skapt mindre kø – du får heller ingen ekstra nytte av det selv.

10. … men bruk for all del lynladeren hvis den gjør det

Ja, vi trenger vel i grunnen ikke si noe mer her. Kanskje bortsett fra at det kan være greit å huske på at køen gjerne går kjappere på lynladestasjonene, så det er kanskje en idé å stille seg i den, selv om du etter å ha telt antall biler er fristet til å gå for en vanlig hurtiglader?

Med mindre du da skal av gårde på et kort do- eller matstopp – da får det være greit. Litt rause må vi være med hverandre.

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 110 000 andre elbilister!

Les også