Hopp til innhold

I dag er det høring på Stortinget om kortbetaling på ladestasjonene: Forbrukerrådet og Elbilforeningen: Bør bli påbudt

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HØRING I DAG: Kortbetaling på hurtigladere er tema i Stortinget i dag. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

I dag ser Stortinget nærmere på om det bør bli standard at norske elbilister kan «tæppe» kort eller mobil når de skal betale for hurtiglading.

Både Forbrukerrådet og Elbilforeningen håper at Stortinget vil støtte opp om forslaget stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV) har fremmet.

Forslaget går ut på å sikre at folk for muligheten til å betale med kontaktløs kortbetaling, også kjent som tæpping, på alle offentlig tilgjengelige hurtig- og lynladere i Norge.

Stortingsforslag om kortbetaling:

Nå krever flere partier «tæpping»

Forbrukerrådet: – Må bli enklere

─ Det er et uoversiktlig marked av forskjellige teknologier, betalingsmetoder og prismodeller og vi mener at det må bli enklere å betale. Med stadig flere elbiler på norske veier må det være lett å lade og gjøre opp for seg, sier Inger Lise Blyverket.

Hun er direktør i Forbrukerrådet. 

VIL HA MULIGHET FOR KORTBETALING: Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

─ Både apper, brikker og betaling utført av elbilen selv er løsninger som man må fortsette å jobbe med. Likevel mener vi at kortbetaling er noe som må på plass. Om ikke annet, så i hvert fall som en sikkerhet dersom de andre systemene er nede. Vi ser at EU mener det samme, sier Blyverket.

Elbilforeningen vil ha enklere hurtiglading:

Derfor jobber vi for kortbetaling og ladebrikker

Mye motstand

Elbilforeningen har etterspurt enklere lading og mer forbrukervennlig betaling helt siden de første hurtigladerne ble etablert.

I arbeidet med å overbevise ladeselskapene til å tilby kortbetaling, har foreningen møtt mye motstand. Mange ladeselskap mener at kortbetaling er dyrt, gammeldags og gårsdagens teknologi.

Elbilforeningen håper nå at politikerne er på lag med forbrukerne.

─ Hvorfor skal det være mye vanskeligere å hurtiglade en elbil enn å fylle en diesel- eller bensinbil? spør generalsekretær Christina Bu retorisk.

─ Det finnes ingen åpenbar grunn annet enn at ladeselskapene etter hvert så sitt snitt til å sikre seg kundedata og med det knytte kundene til seg gjennom apper og diverse kundeløsninger, fortsetter Bu.

SYNES DET ER RART: ─ Hvorfor skal det være mye vanskeligere å hurtiglade en elbil enn å fylle en diesel- eller bensinbil? spør generalsekretær Christina Bu. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Elbilforeningen har gjennom flere år spurt norske elbilister om dette temaet, og de har sagt klart fra hva de mener:

Tall fra spørreundersøkelsen Elbilisten viser at 90 prosent synes det er komplisert med så mange ladeoperatører og apper – og hele 80 prosent ønsker å kunne betale med betalingskort direkte på laderen.

Norges største ladeselskap med forsøksprosjekt:

Nå prøver Recharge ut kortbetaling – vi har testet!

Bakgrunn: Fakta om «Elbilisten 2022»


• Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
• Elbilisten 2022 er den ellevte undersøkelsen som er gjennomført.
• Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.
• Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 31. mars – 27. april 2022.
• 16.579 personer svarte på undersøkelsen. 

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også