Hopp til innhold

Stortingsforslag om kortbetaling: Nå krever flere partier «tæpping»

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

VIL HA KORT: Mona Fagerås (SV) er mye på farten og har kort rekkevidde på bilen, så hun kjenner til de fleste utfordringene ved lading. Nå har hun foreslått påbud om kortbetaling på laderne.

– Jeg fatter ikke hvorfor det knapt finnes betaling med kort på lading. Det er så mye enklere.

Mona Fagerås i Sosialistisk Venstreparti vil gjøre det enklere for nordmenn å lade bilene sine.

Hun sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og fremmet nylig et representantforslag om å sikre forbrukervennlig lading via kontaktløs kortbetaling, såkalt tæpping, på alle offentlig tilgjengelige hurtig- og lynladere i Norge.

– Flere ville vært komfortabel med å kjøpe elbil og reist på lengre turer dersom ladeopplevelsen hadde like enkel som å fylle drivstoff.

mona fagerås, stortingsrepresentant

Må bli enklere

– Jeg har selv vært elbilist i fem år og kan ikke skryte av lang rekkevidde på bilen jeg har, en Mercedes 250 e, så jeg besøker ladestasjonene ofte når jeg er på valgkamp eller på tur, forteller Fagerås.

– Jeg synes det må være unødvendig å ha opp mot 15 apper på mobiltelefonen for å få ladet der jeg trenger, fortsetter hun.

I sin begrunnelse til Stortinget for forslaget om kortbetaling, peker Fagerås på at 78 prosent av nybilsalget er helelektriske biler.

Hun peker også på tall fra Nordisk elbilbarometer som viser at for første gang at elbil er førstevalget blant nordmenn som planlegger å kjøpe brukt bil.

Norsk elbilforening ber om lovregulering:

Krever kortbetaling ved ladepumpene

I forslaget til Stortinget står blant annet dette: «Dersom man vil nå målet om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være utslippsfrie i 2025, må lading bli tilgjengelig og forbrukervennlig for alle.»

Videre kan man lese: «Ladeselskapene som tilbyr hurtiglading gjør kundeopplevelsen unødvendig kronglete i sin iver etter å eie kundene sine.»

Fagerås refererer også til Elbilforeningens undersøkelse, «Elbilisten», der 83 prosent av 16.500 respondenter sier at det er komplisert med så mange ladeoperatører og apper.

Flere ladeselskaper har skrudd opp prisene:

Du kan spare opptil 100 kroner på én ladeøkt med Ladeklubben

– Slitsomt

– Apper er slitsomt. Det tar tid å registrere seg og det er komplisert. Og dersom du mister kortet eller det må fornyes, må du legge inn alt på nytt. Det oppdager man gjerne når man skal lade, gjerne når det både blåser og regner og har lyst å bruke tiden til noe annet, sier Fagerås.

Hun synes synd på dem som ikke er like bevandret i apper, Vipps og QR-koder. Dette kan være komplisert, og kan innebære en høy terskel for mange.

Ny undersøkelse: Nær halvparten forstår ikke prismodellene for hurtiglading

Betaling via QR-kode krever også forhåndstrekk på 500 kroner. Det er mange som blir både engstelige og usikre når de får opp denne meldingen.

– Jeg fatter ikke hvorfor det knapt finnes betaling med kort på lading. Det er så mye enklere. Jeg tror flere ville vært komfortabel med å kjøpe elbil og reist på lengre turer dersom ladeopplevelsen hadde vært like enkel som å fylle drivstoff, sier stortingsrepresentanten.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Snakkis i lunsjen på Stortinget

Fagerås opplevde å få mange positive tilbakemeldinger på Facebook etter at hun la ut en post om forslaget til Stortinget.

– Alle synes kranglete apper er irriterende og tidskrevende. Jeg har fått mange tilbakemeldinger om dette fra publikum. Det er en snakkis rundt lunsjen.

Elbilforeningen vil ha enklere hurtiglading:

Derfor jobber vi for kortbetaling og ladebrikker

– Hvorfor ikke bare vente på Plug&Charge, som noen mener vi bør gjøre, i stedet for å kjempe for kortbetaling/tæpping?

– Nei. Vi må ha en løsning som passer for alle nå, og uansett kompetanse. Lading må være lett for alle. Bruktbilen er Norges mest solgte bil, og det er flere hundre tusen biler som ikke har muligheten til automatisk betaling, lignende det Tesla tilbyr.

– I år be det innført krav om kontaktløs kortbetaling i Danmark og England. Til neste år kommer Tyskland etter. Da er tiden overmoden for oss også, sier Fagerås.

VIL HA KORT: Geir Inge Lien, Senterpartiet, Møre og Romsdal

Positiv til påbud

Stortings- og komité-kollega Geir-Inge Lien fra Senterpartiet er enig i at et påbud om mulighet for kortbetaling er en god idé.

– Dette er noe som vi i Senterpartiet synes godt om. Det er et virrvarr av apper. Ofte virker de ikke heller. Det er aktører som jobber for en felles app, og det er sikkert en fremgang, men tæpping er helt topp, sier Geir-Inge Lien til elbil.no.

Han er saksordfører i Transport- og kommunikasjonskomiteen, og mener at ladeselskapene bør likestille kontaktløs betaling med alle andre betalingsmåter.

PS: Det er høring på Stortinget om dette temaet med en rekke interesseorganisasjoner til stede – inkludert Elbilforeningen og ladeselskapene – den 22. november.

Saken skal etter planen avgjøres i midten av januar.  

Norges største ladeselskap med forsøksprosjekt:

Nå prøver Recharge ut kortbetaling – vi har testet!

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også