Satser 30 milliarder på bærekraft: Første helelektriske Bentley på veien i 2025
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Og Norge står først i køen, ifølge den norske importøren.
Den britiske luksusbilprodusenten Bentley kaster seg for alvor på i kampen om de aller mest velstående elbilkjøpernes gunst.
Selskapet offentliggjorde nylig en satsing som innebærer at den første helektriske Bentleyen er på veien i 2025. Deretter skal det komme en ny modell hvert av de påfølgende årene frem mot 2030.
Strategien har fått navnet «Beyond100» og inkluderer også lansering av fem nye hybridmodeller i år.
– Vi har siden oppstarten i Norge i 2019 hatt stor suksess med SUV-en Bentayga Hybrid. I april lanserer vi neste elektrifiserte modell, Flying Spur Hybrid, sier daglig leder Christian Gottschalk hos Bentley Oslo, som er autorisert importør og forhandler av Bentley i Norge.
Tror på større nedslagsfelt
Han har store forventninger til den elektriske transformasjonen selskapet er i gang med.
– Vi er trygge på at når Bentley-fabrikken lanserer sin første rene elbil i 2025, så vil den være målestokken for hvordan en elbil skal være i det ypperste luksussegmentet.
For det er ingen hemmelighet at merket henvender seg til kunder med kjøpekraft litt over gjennomsnittet.
Gottschalk tror elektrifiseringen kan åpne nye dører for merket i Norge.
– Bentley-elbil vil føre til at vi utvider vårt nedslagsfelt i det norske markedet, sier han.
Bærekraftssatsingen skal redusere luksusprodusentens klimaavtrykk, og målet er være helektrisk og karbonnøytral i 2030.
For å nå disse målene investeres det 2,5 milliarder pund (30 milliarder kroner). Pengene skal i hovedsak brukes til å oppgradere selskapets fabrikk i Crewe, slik at de nye helelektriske bilene kan produseres der.
Fabrikken, kalt «Dream Factory», skal allerede være karbonnøytral, mye på grunn av utstrakt bruk av solcellepaneler.
– Dette er jo snakk om store, tunge biler, spekket med ekte skinn og kostbare materialer. Hvordan ser dere på oppgaven med å kommunisere dette i et bærekraftsperspektiv?
– Bentley-fabrikken i Crewe er allerede sertifisert som karbonnøytral og innen 2030 skal alle materialer som brukes i produksjon sikres at de som minimum gir et nøytralt karbonavtrykk. Fabrikken er allerede langt på vei for å sikre dette, svarer Gottschalk.
Først i køen
Christian Gottschalk i Bentley Oslo er trygg på at Norge står langt fremme i rekken når den første helektrisken Bentleyen slippes i 2025.
– Det er for tidlig å snakke om konkrete volum. Men Bentley Oslo vil være foretrukket som en pilotforhandler for fabrikken siden det norske markedet er så langt fremme med elbiler. Så det er grunn til å forvente at vi både får prioritet på volum og vil være først ute med forhåndsbestillinger og lansering, sier han.
Gottschalk forteller at 2021 ble selskapets beste år hittil etter oppstarten i 2019 med et totalt salg av 110 nye og brukte biler.
– Av disse var nær 40 nye Bentley og 30 brukte, forteller han.
Bentley eies av Volkswagen-gruppen, som er blant selskapene som er kommet lengst med elektrifiseringen gjennom kjente merker som Porsche, VW, Skoda og Audi.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!