Hopp til innhold

Gir ikke slipp på e-drivstoff: Fortsatt fossilfritt nybilsalg i EU i 2035

SAMME KURS: De grønne bidro til at Ursula von der Leyen beholdt president-stolen i EU-parlamentet og at The Green Deal fortsatt er sikret.

Til tross for lavt elbilsalg i Europa, står målene om fossilfritt nybilsalg fast. Men EU klarer ikke å gi helt slipp på e-drivstoff.

Det har nylig vært presidentvalg i EU-kommisjonen. For at Ursula von der Leyen skulle bli gjenvalgt for ytterligere fem år, var hun avhengig av hjelp fra De grønne i EU Parlamentet.

Nicolae Stefanuta fra De grønne ble valgt inn som visepresident.

Døra på gløtt for e-drivstoff

Valget klarte hun å vinne ved å utrykke seg så teknikk-nøytralt og nesten ubegripelig som mulig, ifølge det amerikanske nettstedet Politico. Saken i lenka er verdt en titt.

– Klimanøytrale biler i 2035 […] vil kreve en teknologinøytral tilnærming, der e-drivstoff har en rolle å spille gjennom en målrettet endring av forskriften som en del av den planlagte gjennomgangen, heter det i programmet til von der Leyen.

Intens maktkamp i EU:

E-fuel-romantikk kan knuse EUs utslippsfrie nybilsalg i 2035

Det betyr i klartekst at det fortsatt er en åpning for e-drivstoff på ordinære stempelmotorer og ikke en ren satsning på elbiler.

Ingen skam å snu

Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, er glad for at EU fortsatt skal fase ut fossile biler, men reagerer på at e-drivstoff fremdeles er med i miksen.

– Ursula von der Leyen ble gjenvalgt som EUs president med ønske om å holde på målet om å slutte å selge biler med utslipp i 2035. Det er bra at dette nå ser ut til å stå fast, men å fortsatt holde døra åpen for e-drivstoff er en blindvei, sier Bu.

Farlig å kalle det teknologinøytralt

Den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment (T&E) har også reagert på at e-drivstoff fremdeles er i fokus. De mener det er et stort skritt bakover, og at det kan sette investeringer i elbilsatsingen i fare.

– Det er kritisk for europeisk industri og arbeidsplasser å videreføre 2035-målet om nullutslipp for biler. Å bruke årevis på å få på plass retningslinjer og rammeverk for noe så nisje som e-drivstoff, er en distraksjon fra den svære oppgaven det er å sørge for en ren og konkurransedyktig forsyningskjede for elbiler, sier Julia Poliscanova, direktør for e-mobilitet i T&E, på deres nettsider.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Venter så lenge som mulig

Flere bilprodusenter har meldt at de fortsetter å satse på bensin og diesel, mens de strekker levetiden på eksisterende elbilplattformer. Grunnen er lave salgstall i Europa.

Størstedelen av bilsalget i Europa er biler i kompakt- og småbil-segmentet. I hovedsak rimelige bensinbiler, der det ennå ikke har kommet rimelige elektriske alternativer. Og hvert fall ikke fra europeiske konkurrenter.

Elbilsalget i Europa:

En lang vei å gå

Men fra 2035 har ikke bilprodusentene noe valg. Da er det elbiler som gjelder. Eller e-drivstoff da, om dette i det hele tatt er verdt å satse på i 2035.

Trenger flere tiltak

ACEA, som er en felles organisasjon for bilprodusenter i Europa, har lenge etterlyst tiltak fra EU som gjør det enklere å produsere og selge elbiler i Europa. Se intervjuet med ACEA-sjefen fra vårt Nordic EV Summit tidligere i år i denne videoen:

MÅ DRA LASSET SAMMEN: Sigrid de Vries mener at alt for mye av ansvaret for det grønne skiftet legges på produsentene og savner flere virkemidler fra EU.

Hva er EUs 2035-mål og hva er e-drivstoff?

  • EUs mål for utslippsfritt nybilsalg i 2035 er en del av EUs store klimapakke «Fit for 55». Målet er nedfelt i lovgivning som setter et mål om null utslipp av CO2 for nye personbiler og lette varebiler i 2035. Lovgivingen setter også delmål underveis, og bilprodusenter møter økonomiske bøter for brudd på målsetningene. Kilde: EU-parlamentet
  • E-drivstoff (e-fuel) er et drivstoff som framstilles av hydrogen og CO2 ved hjelp av fornybar elektrisitet, eller lavutslippsteknologier. Fordelen er at drivstoffet kan brukes i eksisterende forbrenningsmotorer og eksisterende infrastruktur for flytende drivstoff. Ulempen er at det uansett slipper ut lokal forurensing. E-drivstoff er dessuten energikrevende å produsere. En tysk studie fra 2017 viser at en elbil kan kjøre mer enn fem ganger så langt med samme mengde energi som en bil på e-drivstoff. Det er også kritisert for å være kostbart. 
    Kilde: Norsk klimastiftelse

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også