Hopp til innhold

Volvo XC40/C40 Recharge: Fra forhjulstrekk til bakhjulstrekk

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NÅ SKAL DEN GÅ PÅ BAKHJULET: Det er ikke ofte at en modell går fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift. Det gjør denne. XC40 Recharge blir den første rene bakhjulstrekkeren på 23 år fra Volvo.

Nye motorer, større batteri, lenger rekkevidde og raskere lading kommer på Volvo XC40 og C40. Og snart skal de over på bakhjulet.

Undertegnede kan nesten ikke huske noen annen bilmodell som har skiftet fra forhjulstrekk til bakhjulstrekk før. Det er smått historisk.

Vil kunne bli vanligere fremover

I farten kommer jeg bare på den noe sære fossilbilen MG ZT (som kom for en god stund siden, men som aldri fant veien til Norge) som normalt hadde drift på forhjulene, men som kom med en supersjelden bakhjulstrekker med V8. En voldsom strukturell endring i en fossildrevet modell.

Slike endringer i drivlinje vil vi nok kunne se hyppigere i fremtiden. Nå bygges biler på felles plattformer for forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift, der motor og understell henger i én og samme ramme.

XC40 og C40 blir også de første bakhjulsdrevne Volvoene på 23 år, etter at de la ned S90 og V90 i 2000.

Polestar 2 er bygget på samme plattform, men det er ingen signaler om at de skal gjøre det samme. Les test av forhjulstrekkeren under.

Test av Polestar 2: Holder det med bare forhjulstrekk?

Test av Polestar 2:

Holder det med bare forhjulstrekk?

Nye motorer

Volvo XC40 er en slik bil. Den har du til nå fått både med motor foran – og motor foran og bak. Til nå har de også brukt identisk motor foran og bak.

Test av Volvo XC40 Recharge: Kjempebra, bortsett fra én ting

Noe av kritikken mot XC40 har vært forbruk og rekkevidde. (Les saken over.) Det er det gjort noe med, derav forandringen.

Nå har Volvo selv utviklet en kraftigere og mer energieffektiv motor bak. Sammen med et større batteri, økes nå rekkevidden betraktelig.

Den samme endringen kommer for den noe mer sporty C40. Da blir også den for første gang tilgjengelig med tohjulsdrift.

Twin-modellen med firehjulsdrift (AWD) får en ny frontmotor som også vil være mer effektiv.

Test: Volvo XC40 Recharge FWD:

Billigere, men er den billig nok?

Større batterier

Modellvarianten med bakhjulsdrift blir tilgjengelig som Single Motor og Single Motor Extended Range, der forskjellen er størrelsen på de nye batteripakkene.

Det minste er 70 kWt netto/73 brutto, mens det største er 78 kWt netto/82 brutto.

Modellvarianten med firehjulsdrift vil kun tilbys med den største batteripakken.

NYHET: Nå blir også C40 tilgjengelig med tohjulsdrift.

Lenger rekkevidde

Fram til i dag har XC40 Recharge og C40 Recharge hatt henholdsvis 422 km og 435 km rekkevidde WLTP.

Nå får XC40 Extended Range estimert rekkevidde på 515 km, mens C40 får 533 km. XC40 Twin får 500 km, mens C40 får 507 km.

Foreløpig estimert forbruk for Extended Range-varianten med bakhjulsdrift er fra 17,1kWt/100km på XC40 og 16,4 kWt/100km for C40.

Øker ladehastigheten

Fram til i dag har XC40 Recharge og C40 Recharge hatt en maksimalt oppnåelig ladehastighet på 150 kW. Modellene med de største batteripakkene får opptil 200 kW.

– Høy ladehastighet er viktig for elbileiere og gjør det enklere å reise lange avstander. Vi tror kundene vil sette pris på den økte hastigheten de vil oppleve på hurtigladestasjoner, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Volvo EX90 lansert:

Slik blir den, og her er prisene

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også