Farizon SuperVan: Geely til Europa med fleksibel varebil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Buss, varebil, pickup, camper eller en selvkjørende vareboks uten sjåfør: Farizon Auto vil frakte både folk og pakker i Europa.
Geely, som eier en rekke bilmerker, som Volvo, Polestar, Lotus og et stadig økende antall bilmerker, satser også på kommersielle biler i hjemlandet Kina.
Vil gå globalt
Farizon Auto, som merket heter, hadde oppstart i 2016 og konsentrerer seg om null- og lavutslippsvarebiler og lastebiler.
De bygger allerede store mengder lastebiler, og i mars i år annonserte de at de hadde satt opp et stort batteribytteanlegg for sementbiler.
Neste generasjon biler vil bli både autonome og til og med førerløse i fremtiden.
Det siste de har vist skisser på, er en varebil som skal på markedet innen to år. Og de ønsker seg et globalt marked for denne bilen.
Farizon SuperVAN
SuperVan, et navn som Ford tidligere har brukt i en ekstremversjon av Transit, viser hvor spennende elektriske plattformer kan være, og spesielt for kommersielle kjøretøy.
Nå er riktignok ikke dette helt nytt.
Volkswagen har hatt utallige varianter av sin Transporter, og Ford har til og med hatt valget mellom forhjulstrekk, bakhjulstrekk og firehjulstrekk på Transit, men alle disse variantene er det enklere å bygge fra en flat plattform.
Med elektrisk plattform med mer kompakt motoroppsett, får man mulighet til et lavere lastegulv, lavere innlastingshøyde og enten lavere bil eller bedre høyde innvendig.
Her kan man også utnytte fronten i større grad til oppbevaring.
Man kan til og med se for seg firehjulsstyring på bilene med lengst akselavstand.
Eller hvorfor ikke, på den autonome? Da kan den gå begge veier, bare ved å skifte farge på lampene.
SuperVan skal bygges på Geelys GMA-plattform, som på samme måte som CMA og BMA, er skalerbar i vekt, akselavstand og størrelse.
De viser noe av fleksibiliteten på illustrasjonen nedenfor.
Her viser de høy og lav buss, dobbeltkabiner pickup, varebil og en variant med spesialtilpasset varerom. Tenk deg denne som camper.
De har til og med valgt å fjerne B-stolpen på passasjersiden for å gi ennå større åpning fra siden, en løsning også Renault Kangoo har som tilvalg.
På illustrasjonen viser man også en helt førerløs variant med fire lidarer på taket, en på hvert hjørne. Altså varelevering på selvkjøring nivå 5.
Denne teknologien er ikke langt unna, noe blant andre Volkswagen har gått ut med:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!