Hopp til innhold

Farizon SuperVan: Geely til Europa med fleksibel varebil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BUSS: Høyt tak, vinduer og noe som ser ut som en stor bagasjeromsåpning i front.

Buss, varebil, pickup, camper eller en selvkjørende vareboks uten sjåfør: Farizon Auto vil frakte både folk og pakker i Europa.

Geely, som eier en rekke bilmerker, som Volvo, Polestar, Lotus og et stadig økende antall bilmerker, satser også på kommersielle biler i hjemlandet Kina.

CAMPER: Med hevetak og egen strøm, kan denne bli kul. Eller med høyt tak, som over.

Vil gå globalt

Farizon Auto, som merket heter, hadde oppstart i 2016 og konsentrerer seg om null- og lavutslippsvarebiler og lastebiler.

De bygger allerede store mengder lastebiler, og i mars i år annonserte de at de hadde satt opp et stort batteribytteanlegg for sementbiler.

Neste generasjon biler vil bli både autonome og til og med førerløse i fremtiden.

Det siste de har vist skisser på, er en varebil som skal på markedet innen to år. Og de ønsker seg et globalt marked for denne bilen.

UANTE MULIGHETER: Med en skalerbar plattform som til alt overmål er autonom, ligger mulighetene åpne.

Farizon SuperVAN

SuperVan, et navn som Ford tidligere har brukt i en ekstremversjon av Transit, viser hvor spennende elektriske plattformer kan være, og spesielt for kommersielle kjøretøy.

Skal samarbeide om elektriske varebiler:

Mercedes + Rivian= SANT

Nå er riktignok ikke dette helt nytt.

Volkswagen har hatt utallige varianter av sin Transporter, og Ford har til og med hatt valget mellom forhjulstrekk, bakhjulstrekk og firehjulstrekk på Transit, men alle disse variantene er det enklere å bygge fra en flat plattform.

FULL ÅPNING: Her en skisse som viser at man kan åpne hele siden på bilen. Til for eksempel å gi tilgang til skuffeløsninger etc.

Med elektrisk plattform med mer kompakt motoroppsett, får man mulighet til et lavere lastegulv, lavere innlastingshøyde og enten lavere bil eller bedre høyde innvendig.

UTEN B-STOLPE: For ekstra stor innlasting fra siden.

Her kan man også utnytte fronten i større grad til oppbevaring.

Man kan til og med se for seg firehjulsstyring på bilene med lengst akselavstand.

Eller hvorfor ikke, på den autonome? Da kan den gå begge veier, bare ved å skifte farge på lampene.

KJEMPEÅPNING: Syltynne lykter gir mulighet fro dører som går ut i hele lasterommets bredde. Her med 180 graders åpning.

SuperVan skal bygges på Geelys GMA-plattform, som på samme måte som CMA og BMA, er skalerbar i vekt, akselavstand og størrelse.

De viser noe av fleksibiliteten på illustrasjonen nedenfor.

Her viser de høy og lav buss, dobbeltkabiner pickup, varebil og en variant med spesialtilpasset varerom. Tenk deg denne som camper.

SUPER PLASS: Flatt lasterom med plass til paller og rikelig med festemuligheter. Hyller til lastestropper etc. i bakdørene og integrerte store LED-lys i taket. Sjekk også helt fraværet av passasjerstol for de som må laste langt.

De har til og med valgt å fjerne B-stolpen på passasjersiden for å gi ennå større åpning fra siden, en løsning også Renault Kangoo har som tilvalg.

FLEKSIBEL: Geelys fleksible GMA-plattform (Geely Modular Architecture) er den som skal brukes.

På illustrasjonen viser man også en helt førerløs variant med fire lidarer på taket, en på hvert hjørne. Altså varelevering på selvkjøring nivå 5.

Denne teknologien er ikke langt unna, noe blant andre Volkswagen har gått ut med:

VW tester ID.BUZZ:

Denne skal være selvkjørende i 2025

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også