Hopp til innhold

Ber EU om å få opp tempoet i jobben for nullutslipp fra tungtransporten: Gigant-selskaper vil fase ut fossile lastebiler raskere

VIL HA MER AV DETTE: En rekke globale selskaper krever nå at EU får ytterligere fortgang på prosessen mot nullutslipp fra tungtransporten.

Over 40 multinasjonale selskaper har sendt et felles brev til EU-parlamentet for å få fart på sakene.

41 globale selskaper som på ulike måter jobber med logistikk har sendt et brev til EUs miljøministre og medlemmene av EU-parlamentet.

Hva de vil? At politikerne får opp dampen med å få ned utslippene fra tungtransporten på veiene.

De ønsker rett og slett et strengere regelverk som skal sørge for at overgangen til nullutslippslastebiler går raskere.

Her er brevet de 41 selskapene har sendt til EU-parlamentet.

Etterlyser utfasingsdato

Selskapene ber mer spesifikt om mer ambisiøse CO2-utslippsstandarder innen 2030 – og en konkret utfasingsdato for forurensende lastebiler.

De argumenterer med at et høyere ambisjonsnivå vil få fart på utviklingen og produksjonen av tunge nullutslippskjøretøy – som da erfaringsmessig også vil bli billigere i innkjøp som følge av dette.

Dermed vil det bli enklere for transportselskapene å skaffe seg slike kjøretøy og få renset opp i bilflåtene sine.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Selv om lastebilprodusentene allerede har intensjonsavtaler som peker i samme retning, mener selskapene som står bak brevet at EU må øke ambisjonsnivået og lovfeste at utslippsreduksjonen fra tungtransporten må heves fra 45 til 65 prosent innen 2030, skriver Transport & Environment.

Dette for å sikre at regelverket i det minste er på samme nivå som de frivillige intensjonsavtalene.

Koster mer, men billigere i drift:

Ny beregning: Elektrisk lastebil billigst

Vil fjerne unntak

Å få dette målet lovfestet vil sørge for at det blir 150.000 flere nullutslippslastebiler på europeiske veier i 2030, mener selskapene bak brevet.

De mener også at unntakene EU har gitt for visse typer tungtransportkjøretøy, bør fjernes.

Enkelte nyttekjøretøy, som for eksempel renovasjonsbiler, større budbiler, betongbiler og andre konstruksjonskjøretøy, er enkle å elektrifisere og bør derfor ikke unntas fra utslippsregelverket.

Disse bilene kjører gjerne mest i urbane områder, dermed vil elektrifisering her også kunne bidra sterkt til forbedret luftkvalitet i de folketette områdene de opererer mest i.

Disse selskapene har signert brevet til EU:

A. P. Moller – Maersk A/S, APL logistics, Asstra Forwarding AG, Avere, Boekestijn Transport, Brightmerge, ChargePoint, Council for Sustainable Logistics (CNL), Colruyt, Contargo, Currys, Danfoss, DFDS, DPDHL, European Shippers Council, EV Box, Fixemer Logistics GmbH, Forto, Heineken, HMM Co Ltd, Integre Trans, Knauf Insulation, Kuehne and Nagel, Meyer & Meyer, Nestlé, Nike, Oatly Group, PepsiCo, Polish Chamber of E-mobility Development (PIRE), REE Automotive USA Inc., Samskip Multimodal, Schachinger Logistik, SEA Electric, Stolt Tank Containers BV, University Gustave Eiffel, VAI Capital, van der Wal, Vattenfall, Volta Trucks, Zeus Labs og Zilch Forwarding.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også