I elbilenes spede barndom var holdbarheten på batteriet det helt store temaet. Mange fryktet at de måtte byttes halvveis i bilens livssyklus og dermed gjøre elbilen til et miljøsvin.
Det viser seg at batteriene faktisk er svært attraktive som energilagringssystemer – selv etter at selve elbilen har gjort jobben sin som fremkomstmiddel.
Stadig høyere forbruk og kraft hentet fra fornybar energi krever lagringsløsninger. Derfor er det stadig flere som satser på dette feltet.
Til nå er det naturlig nok flest batterier fra Nissan Leaf og Tesla på bruktbørsen, eller etterlivs-markedet om du vil.
Naturlig nok fordi disse to startet ballet og har solgt veldig mange biler.
Men nå begynner bilfabrikantene selv å se etter alternativ bruk av de verdifulle batteriene når bilen skal vrakes.
Nå er det Kia som for alvor melder seg på.
Det handler om å få et karbonfritt fotavtrykk. Man kan enten velge å resirkulere materialene i batteriene, eller bruke selve batteriene om igjen.
SAMARBEIDER MED KIA: Med den omfattende infrastrukturen som er tilgjengelig innenfor Deutsche Bahn-gruppen, har Encore/DB startet en tjeneste for batteriretur over hele Europa for å kunne fremstille energilagringssystemer.
Kia Europe er Encore sin første leverandør, og selskapene har nettopp presentert en prototype av et batterilagringsanlegg ved EUREF-Campus i Berlin, som er fremstilt utelukkende av brukte elbilbatterier fra Kia Soul.
– Dette blir et spennende prosjekt å følge videre. At vi kan finne gode måter gjenbruke batterier vil bli en viktig del av klimaregnskapet til bilene vi leverer i fremtiden, sier Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge i en melding fra selskapet.
Kia bedyrer at de utvikler sine modeller ut fra en vugge-til-grav-filosofi, der de tar hensyn til prosessene etter endt levetid og gjenvinning av ressurser.
Derfor har Kia sett etter alternativer til gjenvinning av elbilbatterier i form av prosjekter som bruker nye metoder til å forlenge batterienes levetid.
Med den omfattende infrastrukturen som er tilgjengelig innenfor Deutsche Bahn-gruppen, har Encore/DB allerede startet en tjeneste for batteriretur over hele Europa for å kunne fremstille energilagringssystemer.
Transport av batterier og nye energilagringsenheter utføres hovedsakelig av logistikkselskapet DB Schenker og DB Cargo.
Det norske selskapet Ecostor har eksempelvis et partnerskap med Nissan som leverer batterier.
Og ikke minst har vi Norsk batteriretur, som mottar og sjekker batterier før bruk, og Skagerak Energi som prosjekterer batterilagringsanlegg for små og store bedrifter. De har også en avdeling i Tyskland.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!