Elbilforeningen får bred støtte i saken om elbilnekt i kollektivfelt: «Gir ingen mening med stillestående kø og tomme kollektivfelt»
Stadig flere er kritiske til den nye regelen om å nekte alle elbiler adgang til kollektivfeltene på innfartsårene rundt Oslo.
Mandag 6. mai var det slutt på elbilers adgang til kollektivfelt i Oslo og Akershus.
Elbilforeningen ga i forkant klart uttrykk for at beslutningen fra Statens vegvesen var for streng, og har foreslått at elbiler med minst to passasjerer fremdeles bør ha tilgang. Slik kan man stimulere til samkjøring i en tid med lite veikapasitet.
I tillegg bør elektriske varebiler og lastebiler også ha tilgang, mener Elbilforeningen. Disse to kjøretøygruppene utgjør ikke noe stort antall – og trenger sårt flere virkemidler for å vinne en større andel i markedet. Elbilforeningen har bedt myndighetene vurdere dette på nytt:
Politikerstorm i både øst og vest
Etter at vedtaket ble innført mandag, har det allerede kommet et skred av reaksjoner som er helt på linje med Elbilforeningen.
– Det er klart det vil være frustrerende å være sjåfør, stå i stillestående kø og se at det er helt ledig ved siden av, sier Håkon Snortheim, fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune til Romerikes Blad.
Han er sterkt kritisk til at elbilene ikke lenger kan benytte seg av kollektivfeltene.
– Jeg synes dette gir lite mening når man ikke sørger for å ruste opp kollektivtrafikken samtidig, fortsetter Snortheim til lokalavisa.
Bakgrunnen for at elbilene har mistet tilgangen er stenging av flere tuneller i hovedstadsområdet i årene som kommer:
Sørvest for hovedstaden er stemningen tilsvarende som hos fylkesråd Snordheim:
– Jeg har vondt av alle bilistene som står i denne køen. Det er jo knapt busser i kollektivfeltet, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) til Aftenposten.
Flere av partifellene hennes fra Bærum Høyre hadde mandag morgen stilt seg opp ved E18 for å følge med med på trafikkutviklingen.
Lederen for Bærum Høyre, Haakon Chrisopher Sandven, sier dette til Aftenposten:
– Vi mener elbilene fortsatt må få kjøre i kollektivfeltet. Første halvtimen vi sto her talte vi ti busser i kollektivfeltet. Fremkommeligheten er mer enn god nok for bussene selv om elbilene kjører der.
Også i Asker er man sterkt kritisk
Enda litt lenger sør er stemningen også klart kritisk til Vegvesenets elbilnekt i kollektivfeltet:
Asker kommune er nemlig uenig i Statens vegvesens foreslåtte tiltak og har i et brev til Vegvesenet bedt om at det fortsatt tillates elbiler i kollektivfeltet på E-18 frem til Slependen/Sandvika, fastslår kommunen i en høringsuttalelse til Statens vegvesen, ifølge Budstikka.
På kommentarplass i samme avis går man enda lenger, og kaller hele høringen for et «elbilspill for galleriet«.
Avisas leder mener Statens vegvesen hadde bestemt seg på forhånd, og at høringen bare var en «skinndebatt».
Kommunestyret vedtok nemlig like før høringsfristen gikk ut at elbiler fortsatt burde tillates i kollektivfeltet, forutsatt at det er mer enn én person i bilen.
Høringsfristen ble satt til midnatt 1. mai. Kommunestyret behandlet saken tirsdag, samme dag som fristen utløp. For at administrasjonen skulle rekke å sende inn høringsuttalelsen, valgte ordfører Lisbeth Hammer Krog å flytte saken lengst frem i møtet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Hos Vegvesenet ble høringsuttalelsene tilsynelatende behandlet i ekspressfart, skriver Budstikkas kommentator.
For allerede torsdag 2. mai klokka 06.45 sendte Statens Vegvesen ut en pressemelding, hvor de slo fast at elbilforbudet innføres akkurat som varslet.
«Det fremstår som en skinnprosess å invitere til høring og så konkludere før alle innspillene ligger på bordet», er konklusjonen til debattredaktør Dag Otter Johansen i Budstikka.
Enn så lenge må du som elbilist se opp for dette skiltet: